300 företagare startade nätbutiker på en vecka

När försäljningen rasade gick Hanne Tuori-Kalliokoski och Ulla Tuori in för en ny företagsmodell. Kunderna tackar. Foto: Tallipihan suklaapuoti Bild:

Nöden har fått företagare att ty sig till näthandeln. En lyckad handräckning, anser krafterna bakom kampanjen #Pelastetaankauppa.

Via kampanjen #Pelastetaankauppa, som på svenska betyder ungefär rädda butiken, har över 300 företag som råkat i knipa på grund av coronaepidemin skapat nätbutiker – på bara en vecka.

Vid Vilkas group som ligger bakom nätbutikskampanjen säger vd Markku Korkiakoski att man jobbat hårt för att hjälpa företagare som inte har någon erfarenhet av att sälja på nätet att komma in på rätt spår.

En av företagarna säger att försäljningen minskade med 100 procent på grund av epidemin.

– Vi ville agera ansvarsfullt enligt regeringens direktiv. I en liten chokladaffär är det omöjligt att hålla en meters avstånd till varandra, så vi stängde, säger Hannele Tuori-Kalliokoski som är en av de pinfärska nätföretagarna.

Hennes nya nätbutik har redan fått mycket tack av stamkunderna. Stämningen är hoppfull igen.

Föreningarna Företagarna i Finland och Ohjelmisto- ja e-business är med som bakgrundskrafter när butiker flyttar till nätet.

Rasmus Roiha vid Ohjelmisto- ja e-business säger att man redan nu kan säga att projektet varit en lyckad handräckning.

Han ser det som lovande att hundratals butiker är redo att flytta över till nätet. Den gemensamma fienden coronaviruset har gjort att alla gemensamma krafter tagits i användning.

– Det säger något om attityderna och beredskapen till förändring. Det vittnar också om att företagen kan anpassa sig till en värld i förändring.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning