"Baby, we were born to run... till banken?"

Allt fler högprofilerade artister säljer rättigheterna till sin låtskatt för astronomiska belopp. Hur ska man förstå guldruschen i musikbranschen: rear Dylan och Springsteen ut sina själar medan Taylor Swift simmar mot strömmen?

28.12.2021 19:00
Allt fler investerare vänder blicken mot musikbranschen. Marknaden för musikrättigheter är glödhet, här cirkulerar så mycket pengar att även luttrade rockpoliser blir vimmelkantiga. Ska det förstås som en avtalsmässig dödsstädning inför ett förestående generationsskifte?
I fjol sålde Bob Dylan hela sin katalog inklusive upphovsrätt för ett mastodontbelopp, värderat till 300 miljoner dollar. Köparen var Universal, som la rabarber på över 600 sånger från 1962 och framåt. Tidigare hade Dylan närmast 100-procentig kontroll över vad som betraktas som en av musikens kronjuveler, vid sidan om Beatles produktion.
Spekulationsbubbla luktade det likaså då rockens evighetsmaskin Bruce Springsteen nyss sålde sin katalog, inklusive rättigheterna till 300 låtar samt de så kallade masterrättigheterna till dussintals studio- och livealbum, till Sony. Denna kombinerade deal beskrivs som det dyraste köpet av en artists verk i hela musikhistorien. The Boss väljer ett förskott – ett sorts omvänt bolån på ålderns höst – framför framtida royaltyn, och ger samtidigt upp kontrollen.

ANDRA LÄSER