I slutet av mars avbröt VR godstrafiken från Ryssland efter brittiska sanktioner mot det ryska järnvägsbolaget. Några dagar senare återupptogs trafiken igen när det visade sig att VR:s godstransporter inte omfattades av sanktionerna.
På onsdagen meddelade VR att godstrafiken, som sköts av VR Transpoint, åter körs ner under kontrollerade former, trots att EU:s sanktioner inte hindrar trafiken.
– Det är en moralisk fråga, säger Topi Simola, som sedan i måndags är tillförordnad vd efter Lauri Sipponen som fick sparken.
– Ända sedan krigsutbrottet har vi upplevt det problematiskt att upprätthålla Rysslandstrafiken, men hur saken skulle skötas i praktiken har varit komplicerat eftersom vi måste beakta våra kundkontrakt. Vi är den enda aktören som sköter trafik över östgränsen, vilket innebär juridiska förpliktelser. Vår ställning i samhället är sådan att vi måste ta hänsyn till många saker, inte minst försörjningsberedskapen. Att köra ner trafiken går inte över en natt, utan det måste ske under kontrollerade former, säger Simola.
Topi Simola.
Enligt Simola har VR:s styrelse självständigt fattat beslutet, på förslag av bolagets ledningsgrupp. Tillsammans med myndigheter har man gått igenom vilka förväntningar som ställs på ett statligt bolag som VR.
I tisdags sade ministern med ansvar för statens ägarstyrning Tytti Tuppurainen (SDP) att ägaren kräver samhällsansvar av bolaget.
Enligt Topi Simola hjälpte uttalandet VR att fatta nedläggningsbeslutet.
Hur reagerar kunderna på att ni först avbryter trafiken, sedan återupptar den och nu meddelar att den körs ner igen?
– Över hälften av våra kunder redan avslutat östtrafiken på eget initiativ. Största delen av våra kunder försöker undvika affärsverksamhet med Ryssland. För de kunder som finns kvar är beslutet ett hårt slag och därför görs nedkörningen kontrollerat och i samarbete med kunderna. Det är också möjligt att någon annan aktör kan ta över vår roll på järnvägen.
VR försöker nu köra ner godstrafiken så snabbt som möjligt, men bedömer ändå att processen tar flera månader. De som drabbas hårdast är enligt Simola branscher som upprätthåller transittrafik, det vill säga varuströmmar som går från Ryssland via Finland och vidare till andra länder.
Persontrafiken med Allegrotågen till och från Ryssland ligger nere sedan den 27 mars.
ANDRA LÄSER

Brott, lag och rätt
”Södertäljemaffian” etablerade sig i Finland – misstänks för grova vålds-, narkotika- och vapenbrott
31.01.2023 17:04

Yle
Yle efter publikstormen mot finska På spåret: ”Överraskande att så hård kritik riktas mot en enskild deltagare”
30.01.2023 18:01


Finland
”Flera som vill lämna Wolt har kommit till oss” – Ahmed Hassan hjälper personer med invandrarbakgrund att hitta arbete
31.01.2023 05:00
