Svenska komikern Adde Malmberg lär sig finlandssvenska dialekter

Den svenska humorlegenden Adde Malmberg återvänder som regissör i Svenskfinland till hösten. Han har börjat lära sig skilja på österbottniska dialekter sedan han senast jobbade på Svenska Teatern.

Simon Häger spelar sig själv som 90-åring på Svenska Teatern i höst.
Livsbejakande och positiva berättelser som inger hopp – det är en av sakerna som Svenska Teaterns chef Joachim Thibblin vill satsa på i det rådande världsläget, berättade han nyligen i en lång intervju med HBL.
I höst återvänder den svenska humorlegendaren Adde Malmberg till Svenska Teatern för att regissera den nostalgiska musikaliska komedin Evigt ung, skriven av den svenska dramatikern Erik Gedeon. Malmberg konstaterar att pjäsen passar Thibblins strategi.
– Det är en rolig pjäs, och humor behövs när det är så lätt hänt att man går in i allt det hemska och negativa, säger Malmberg som genast tillägger att han tycker det är bra att man engagerar sig i till exempel kriget i Ukraina eller flyktingpolitiken.
– Men man behöver kraft för att orka fortsätta vara aktiv. Då är humorn och att skratta otroligt bra! Det förenar oss och frigör bra saker i kroppen.
Malmberg regisserade Svenska Teaterns uppsättning av farsen The Play That Goes Wrong som hade premiär 2019. I höst är han också aktuell som manusförfattare och regissör till pjäsen Man får väl ställa upp som har premiär på Wasa Teater i november. Han berättar att det känns mer än självklart att fortsätta jobba i Svenskfinland.
– Jag trivdes bra med både platsen och människorna, så jag är glad att komma tillbaka.
Adde Malmberg jobbade som manusförfattare i Svenskfinland år 1999 (Vi som tar genvägen) och 2001 (Panik på klinik) vid Åbo Svenska Teater.

Känner igen dialekterna

Temat i Evigt ung är åldrande. I pjäsen är Svenska Teaterns skådespelare (bland andra Mikael Andersson, Max Forsman, Anna Hultin och Simon Häger) 90 år gamla och minns musiken som spelades när de var unga. Malmberg säger att pjäsen är speciell eftersom den är uppbyggd kring gamla rocklåtar och innehåller sparsamt med dialog.
Han satte upp föreställningen i Helsingborg för ett par år sedan, och berättar att han tänker i samma banor när han regisserar humorföreställningar för en finlandssvensk publik som då han regisserar för en rikssvensk.
– Men min erfarenhet som ståuppkomiker har lärt mig att man alltid behöver veta var man är när man framför humor.
Därför har han bett Svenska Teaterns dramaturg gå igenom manuset och ändra vissa ord och nyanser.
– De små detaljerna är viktiga, så att man känner att "det här är vi", säger Malmberg innan han nyfiket undrar:
– Jag hör att du kommer från Österbotten, är det från Jakobstad eller?

Nära! Jag kommer från Nykarleby.

– Äsch! Jag höll på att säga det!

Hur har du så bra koll på Österbotten?

– Jag har rätt bra koll på Finland och finlandssvenskarna. Nu har jag också börjat lära mig höra skillnad på dialekter. Du har lite samma tonfall som Kevin (Holmström) i Humorgruppen KAJ.

Adde Malmberg

Jobbar som: komiker, manusförfattare, regissör och skådespelare.
Född: 1955 i Lund, bosatt i Stockholm.
Känd som: en av pionjärerna som tog ståuppkomiken till Sverige i slutet av 80-talet, och slog igenom bland annat i SVT:s humorprogram Släng dig i brunnen.
Vann: På spåret år 2000 med Agneta Bolme-Börjefors.
Aktuell som: regissör för "Evigt ung" på Svenska Teatern och manusförfattare och regissör för "Man får väl ställa upp" på Wasa Teater i höst.

"Jag är skitgammal"

En sensmoral i Evigt ung är att man inte ska döma ut personer som är gamla, eftersom de har erfarenheter som är intressanta och användbara i många sammanhang.

Vilken är din relation till åldrande?

– Att jag är skitgammal! säger Malmberg och skrattar.
Han är 66 år och har egentligen passerat pensionsåldern, men han säger att han inte känner sig gammal trots att han vet att han framstår som det i mångas ögon.
– Jag har blivit medveten om en slags åldersdiskriminering som åtminstone finns i Sverige. Där ska man alltid vara 20-25 år, ung och ny. Det är det enda som är viktigt. I den kontexten är pjäsen bra, och viktig.
Han berömmer Finland som ett "utmärkt exempel" där man enligt honom lyckas värdesätta både unga och gamla i samhället.
– Ni har en jätteduktig ung statsminister som gör ett bra jobb. Men ni har också en gammal gubbe som är president, vilket har visat sig vara en bra sak i läget som ni befinner er i just nu.
ANDRA LÄSER