Eliel Saarinens verk förstörs bekymmerslöst

Man gör reklam för råvaror från Italien. Allt om närproduktion och koldioxidavtryck kan alltså glömmas. Jag skulle nog skapa ett helt annat koncept i restaurangens ikoniska utrymme.

En ny restaurang öppnar i järnvägsstationens gamla biljetthall i Helsingfors.
Jag älskar jugendtidens kaférestauranger i Prag och Budapest. Min favorit i Paris är Belle epoque-tidens juvelbox, Gare de Lyon järnvägsstationens legendariska Le Train Bleu-restaurang. Man tar hand om den ursprungliga inredningen med både kärlek och expertis. Restaurangerna är både nationella och internationella kulturobjekt. Det är en livgivande upplevelse att stiga in i ett utrymme som inte är förstört med nyhetstrendernas billiga lösningar. Och nej tack för konstgjorda träd av plast. Pricken över i är en meny som bjuder på de bästa lokala och traditionella delikatesserna.
Eliel Saarinens förtjusande utrymme på Helsingfors järnvägsstation förstörs helt bekymmerslöst med en unken och oanvändbar inredning då en norsk restaurangkedja i järnvägsstationens biljetthall öppnar en restaurang med 300 platser, som för oss till ”en värld av smaker från Milano”. Man gör reklam för råvaror från Italien. Allt om närproduktion och koldioxidavtryck kan alltså glömmas. Jag skulle nog skapa ett helt annat koncept i restaurangens ikoniska utrymme.
Enligt det fotografi jag sett har man nu gjort en medelmåttig, med andra ord obetydlig, inredningsplan för det ursprungliga magnifika utrymmet. Det finns ingen samhörighet mellan det arkitektoniska utrymmet, dess element, proportioner och atmosfär och den nya inredningens former, färger och material. Robusta konstgjort historiska säten, trång stämning – även om vi är i en jättestor sal – och den dominerande lampmojängen är uppskakande.
Kärlek till det ursprungliga men en ny inredningsplanering börjar naturligtvis med kärlek, förståelse och designerns skicklighet. Det är helt möjligt att kombinera ny design med ett gammalt utrymme så att slutresultatet resonerar fint. Ett stort problem med huvudjärnvägsstationens nya restauranginredningar har alltid varit designernas egon. Man vill hävda sig själv genom lösningarnas ”aktualitet”, ”genialitet” eller ”attraktion” och ”personlighet”. Detta har lett till smaklösa och dåligt proportionerade inredningar. Man har dessutom avlägsnat, förstört och sålt till exempel Saarinens ursprungliga möbler och lampor. Och det blir inte bättre av de ekonomiska intressen som den nuvarande designern har genom valda elements möjliga provisioner.
Det man nu gjort i Saarinens utrymme är ett tecken på mindervärdeskomplex, klumpigt och obehörigt, dålig planering, fult nygammalt med en dunkel atmosfär. Intrycket är lika härsket som det omoderna konceptet för menyn. Jag skulle inte se mellan fingrarna och godkänna. Denna affär är resultatet av ett bästa bror- och systersystem.
Restaurangen presenterades i Ilta-Sanomats artikel den 4 oktober och det var också där jag hittade fotografiet. Anmärkningsvärd är också reporterns förtjusning med brist på perspektiv och stil, som i en reklamannons: ”det traditionella biljettkontoret vaknar till liv ...”

Markku Piri,

designer, Tavastehus

ANDRA LÄSER