Tyska staten kan bli ny storägare i Lufthansa

Förhandlingarna om ett tyskt stödpaket till flygbolaget Lufthansa är inne i ett slutskede.Tyska staten, redo att pumpa in enorma belopp i lån och nytt aktiekapital, siktar på en ägarandel på 20 procent, enligt källor.

Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Målet är att få klart stödpaketet inom kort, enligt en talesperson för Tysklands finansministerium.
– Men det är inte klart ännu, säger hon enligt nyhetsbyrån Reuters.

Lufthansa-aktien lyfter

Aktien i Lufthansa, som tappat nästan hälften av sitt börsvärde sedan årsskiftet, lyfter med cirka 6 procent på Frankfurtbörsen efter beskedet.
– Det är inte förvånande. Men det är oroande, säger den svenska flyganalytikern Jan Ohlsson om stödpaketet, vars innehåll läckt ut till flera nyhetsbyråer.
Jan Ohlsson tror att inte minst konsumenter kan drabbas om det statliga ägandet tillåts öka så pass mycket som det nu talas om. Risken han ser är att statligt ägande för in politiska hänsyn och villkor, vilket slår mot konkurrenstrycket och effektiviteten. Det driver i sin tur upp biljettpriserna och ökar dessutom risken för att skattebetalarna riskerar att förlora pengar i framtiden.
– Det kan vara bra för personalen och fackföreningarna, men inte för konsumenterna. De vill ju ha låga priser och då måste du ha konkurrens, säger han till TT.
Utsikterna för hela flygbranschen är samtidigt ytterst osäkra i coronakrisen, med nästan all kommersiell trafik stängd sedan pandemin slog till mot EU och USA.

Krävs grönt ljus från EU

Branschen räknar med att tar två–fyra år för efterfrågan på flygresor att återhämta sig, om den någonsin når upp till nivåerna före krisen. Alternativet till stödpaket från staten är därför i princip en period av stora konkurser och omfattande nedskärningar i branschen.
När uppgörelsen mellan Lufthansa och Tysklands regering är helt klar måste den först godkännas av en styrgrupp för tyskt coronastöd. Det krävs sedan klartecken från Lufthansabolagens olika styrelser, som även finns i länder som Belgien och Österrike. Därtill krävs grönt ljus från EU-kommissionen.
Enligt källorna är stödet som planeras värt cirka nio miljarder euro. Bland annat ingår en riktad nyemission som ger tyska staten en 20-procentig ägarandel. Det ska även ha öronmärkts två statliga stolar i koncernstyrelsen.
Den tyska storbanken KFW skjuter dessutom till tre miljarder euro i ett nytt lån med statliga garantier samtidigt som staten köper konvertibla obligationer från Lufthansa för fem miljarder, som kan omvandlas till 5 procent av aktierna.

Merkel tar strid för landningsrättigheter

Tysklands regering kommer dessutom att villkora stödet med att Lufthansa uppfyller vissa mål vad gäller klimatomställning.
Den tyska nyhetsbyrån DPA var först om att rapportera om uppgörelsen, men det har läckt ut till andra nyhetsbyråer också.
Den tyska tidningen Handelsblatt rapporterar samtidigt att Tysklands förbundskansler Angela Merkel slåss med näbbar och klor för att begränsa de eftergifter som Lufthansa måste göra för att få stödpaketet godkänt av EU. Bland annat pågår förhandlingar med EU-kommissionen om hur många landningsrättigheter Lufthansa måste avsäga sig i Frankfurt och München för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.
Lufthansa meddelade i helgen att man siktar på att fördubbla antalet flygplan i trafik till 160 de närmaste veckorna. Totalt har Lufthansa 760 flygplan, varav 90 procent har parkerats till följd av tvärstoppet för flygtrafiken i coronakrisens spår.
ANDRA LÄSER