Rasande intressant Don Giovanni

Teodor Currentzis piskar med sina okonventionella metoder musikerna på Permlägret till exceptionellt spel på den tredje inspelningen av Mozarts operor.

Music Aeternas grundare och ledare Teodor Currentzis.

OPERA

Mozart: Don Giovanni

I rollerna Dimitris Tiliakos, Vito Priante, Myrtò Papatanasiu, Kenneth Tarver, Karina Gauvin, Chistina Gansch och Mika Kares. MusicAeterna, dir Teodor Currentzis. (Sony)

"Moderna tolkningar kommer inte ens nära den nivå av precision och djup som behövs för att göra Mozarts genialitet full rätt." Pretentiöst sagt av den grekisk-ryske dirigenten Teodor Currentzis som med Don Giovanni nu har fullbordat sitt projekt att spela in Mozarts tre Da Ponte-operor.

Currentzis är musikchef för Tjajkovskijoperan i Perm vid Uralbergens västra sluttning och grundare av orkestern Music Aeterna. Alla tre inspelningar är gjorda i Perm där man hinner öva mycket mer än man någonsin har tid med i de stora västliga musikfabrikerna. Det hörs minsann på den musikaliska disciplinen och entusiasmen som är helt idealiska.

Som interpret sällar Currentzis sig till en stil som påminner om John Eliot Gardiner och René Jacobs och går en bit vidare längs den vägen. Vokala ornament, snärtiga extrema rytmer och ett framträdande vitsigt kommenterande pianoforte hör till hans varumärken. Ensam om detta är han som sagt inte, men med sin fenomenala periodorkester ger han en upplevelse som i många avseenden lever upp till hans pretentioner.

En gång till!

Hela inspelningen blev färdig redan 2014 men sedan skedde någonting oerhört. Currentzis var missnöjd och lyckades övertala skivbolaget att spela in allt på nytt! Han är en viljestark musikalisk despot som vet vad han vill. Och för Don Giovanni ville han ha mörker kombinerat med något av den kalla akustiken i kyrkorna i Salzburg och mycket Medelhav.

Förhandsreklamen talar om internationella stjärnsångare, men jag vågar påstå att det finns operavänner som inte känner till en enda av dem – förutom utmärkt sjungande komturen Mika Kares, som vi i Finland känner av andra orsaker. Lyckligtvis består hela besättningen, namnkunnig eller inte, av utmärkta sångare som under Currentzis skenbart lediga men krävande disciplin sjunger personligt.

Känn er fria!

"Ingen koncentration, please, känn er alla bara fria", ropar dirigenten, då charmige barytonen Dimitris Tiliakos börjar spela in serenaden Deh vieni alla finestra. Den låter skojigt skanderad men flytande och nästan lite folklig. Detta hör till Currentzis käpphästar: Mozart skall sjungas folkligt, inte som man ofta gör i dag med belcantomanér.

Det finns en stark beundran av Don Juan som person i Tiliakos och Currentzis tolkning, och kampen i slutet med Mika Kares komtur är direkt kuslig. "Ingen av oss har väl den mjäkige Don Ottavio som rollmodell", säger Currentzis. Den amerikanske tenoren Kenneth Tarver sjunger båda Ottavios arior vackert med härliga extra girlander men han har nog konkurrenter på skiva.

Vito Priante tvingas sjunga Leporellos katalogaria i rasande tempo. Som tur är han italienare och munlädret fungerar briljant, också i recitativen som dirigenten plötsligt kan köra intimt med dämpad ton. Myrtò Papatanasius Donna Anna är lite ömkligare än de dramatiska röster vi är vana vid, medan Karina Gauvins aggressiva Donna Elvira verkligen är gripande. Christina Gansch är ljuvlig som Zerlina.

Ponteoperorna presenteras snyggt i tre överstora cd-lådor: Figaro i blått, Così i rött och Don Giovanni i svart. Det finns många andra underbara inspelningar av Don Giovanni med legendariska sångare, som Currentzis fräckt nog skäller ut i texthäftet. Trots vissa reservationer är det ändå bara att medge att denna tolkning med sin rasande drive onekligen hör till de mest fängslande operainspelningarna på länge.

ANDRA LÄSER