25 år efter katastrofen – nu faller Estoniadom

Bärgningsfartyget Ugland står intill kajen i Hangö 19 november 1994 efter att ha bärgat bogvisiret till passagerarfärjan M/S Estonia som förliste ute på Östersjön mellan Utö och estniska Dagö. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund / TT /

För snart 25 år sedan omkom 852 personer när M/S Estonia förliste på Östersjön. I dag avgörs om de företag som byggde och inspekterade passagerarfärjan kommer att hållas ansvariga för katastrofen, och om anhöriga till dödsoffren får kompensation.

De svarande i det civilrättsliga målet är det franska klassningssällskapet Bureau Veritas, som certifierade Estonia, och det tyska varvet Jos L Meyer-Werft, som byggde henne. De båda företagen riskerar skadestånd i mångmiljonklassen.

– Vi har valt att inte kommentera det här fallet publikt, utan inväntar domstolens beslut. Det har varit ett långt och komplext fall, och vi får se vad domen säger, skriver Nick Brown, kommunikationsansvarig på Bureau Veritas i Frankrike, till TT.

"Vill inte spekulera"

Även tyska Jos L Meyer-Werft vill invänta domstolsbeslutet innan vidare kommentarer:

– Vi vill inte spekulera på något sätt, av hänsyn till de överlevande och de anhöriga. Vi har kommenterat det här fallet många gånger sedan den tyska expertgruppen släppte sin rapport 1995. Vi har tydligt klargjort vår position, men inväntar beslutet i Frankrike, säger Peter Hackmann, kommunikationsansvarig på företaget.

Huvudförhandlingen hölls i april i franska Nanterre – 23 år efter att stämningsansökan lämnades in av advokaten Henning Witte. Drygt 1 000 anhöriga till offer i katastrofen stod bakom stämningsansökan. Sedan dess har många av dem som Witte företräder fallit bort, säger han.

– Jag vet egentligen inte hur många klienter jag har kvar, under processens gång har de fallit bort. De har tröttats ut, de orkade inte mer. Själv har jag aldrig hört talas om att en rättegång i en första instans tar så lång tid, har Henning Witte tidigare sagt till TT.

Låga förväntningar

Elisabet Nilsson förlorade sin make i olyckan. Hon och hennes två söner är tre av de målsägande som står bakom stämningen, men Elisabet Nilsson har inga höga förväntningar på domens utfall.

– Jag tror inte att det kommer att hända något speciellt, gör det det får vi utgå därifrån, säger hon till TT.

Om fredagens dom faller till de kärandes fördel är det första gången som en institution bedöms delvis skyldig till det förödande haveriet på Östersjön. Enligt advokat Henning Witte är det allvarligt att ingen ännu har tillskrivits ansvar för det som hände.

Avgörandet kan dock inte få någon betydelse för ett eventuellt framtida brottmål, tror Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges Advokatsamfund.

– Nej, det kan det inte. Det ställs så mycket starkare krav på bevisning i brottmål. Det finns flera uppmärksammade fall som rör försäkring, där det har funnits ett civilrättsligt ansvar, men inte ett straffrättsligt, säger hon.

Estonia var en bil- och passagerarfärja som byggdes på det västtyska varvet Jos L Meyer-Werft i Papenburg och sjösattes 1980. Det hade då förvärvats av finländska Rederi AB Sally, och seglade i tio år på Östersjön under namnet Viking Sally.

Vid tiden för sin sjösättning var färjan den största i sitt slag i trafiken mellan Sverige och Finland med sina 15 567 bruttoton. På färjan fanns 504 passagerarhytter, 1 186 bäddar och plats för 52 lastbilar och 460 personbilar.

Färjan genomgick flera ägarbyten innan hon köptes av Nordstrom & Thulin och började gå rutten Stockholm-Tallinn i ett samarbete med estniska Estline 1993. Hon fick då namnet M/S Estonia.

Källa: NE

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning