Hans Op de Beecks gråa drömvärld intar Amos Rex

I Amos Rex nya utställning förekommer barnskulpturer i verklig storlek, men den världsberömda konstnären bakom verken är inte ute efter att återskapa något slags Madame Tussauds.

Verken i utställningen Den tysta paraden är skapade mellan 2015 och 2022.
Jonas Forsbackajonas.forsbacka@hbl.fi
20.09.2022 05:00
När man går in i utställningssalen på Amos Rex är det som att tiden plötsligt stannar, och allt runtomkring en fryser till is. I rummet står den belgiska konstnären Hans Op de Beecks skulpturer i monokroma färger i grått, som hör till utställningen Den tysta paraden som öppnar på onsdag den 21 september.
Op de Beeck är världsberömd för sina storskaliga installationer som han bland annat ställt ut under biennaler i Japan, Kina och Indien. Han har också gjort soloutställningar i USA, Argentina och runtom i Europa, men det är första gången han ställer ut i Finland.
Det är hektiska dagar för konstnären Hans Op de Beeck. Dagarna innan han kom till Helsingfors jobbade han med en lika storskalig installation för biennalen i Lyon. Alla bitar av hans skulpturer är skapta för hand.
Den tysta paraden välkomnar besökarna att betrakta livets vardagliga ögonblick – ett barn som blåser en såpbubbla, en brasiliansk dansare som röker en cigg efter en svettig övning, eller ett tonårspar som håller hand för första gången – liksom omvälvande frågor om döden, och varför vi finns till.
Skulpturen The Cliff visar två fjortonåringar i verklig storlek som håller hand för första gången. Kanske ska de pussa varandra för första gången, säger Hans Op de Beeck.

Sann fiktion

Trots att Op de Beecks skulpturer av både människor och saker ser verklighetstrogna ut, är han inte intresserad av realism.
– Jag vill leverera trovärdig fiktion. Om jag hade varit intresserad av hyperrealism hade jag skapat allt i rätt storlek och färger. När man tar bort färgerna blir verket en representation, eller en slags skräckslagen version av verkligheten.
Han jämför sina verk med skönlitteratur. När man läser en roman förstår man att författaren hittat på berättelsen, men det spelar ingen roll. Så länge man känner igen karaktärerna i boken känns berättelsen sann.
– Man kan beröras lika djupt av en karaktär i en bok som av ens egna barn.
Verket Lauren är en avbildning av Hans Op de Beecks egen dotter som leker en lek. Hon var kanske sju år när verket skapades. Det är 37 x 47 x 124 centimeter stort.

Frågan som inte borde ställas

Utställningen innehåller flera konsthistoriska symboler och metaforer för livets förgänglighet och människans existens: dödskallar, vindruvor och ljus.
– Man kunde säga att utställningen är en reflektion över mänsklighetens tillstånd, och hur korta våra liv är.
Det låter tungt, men Op de Beeck hoppas att utställningen inte känns dyster.
– Jag ser på livet som en tragikomisk sak. Jag är inte en särskilt melankolisk person, inte heller någon optimist. Jag tar livet med lätthet, men förstår också dess tyngd.

Det här är en tramsig fråga som man egentligen inte borde ställa under en seriös intervju ... Men vilken är din favoritfärg?

– Ärligt talat så är en av mina favoritfärger turkos! Bara en del av mina verk är färglösa. När jag jobbade med teater och opera var kostymdesignen och scenografin väldigt färgglad.
Lekfullhet och barnslighet är återkommande inslag under Den tysta paraden. Den här skulpturen heter Tatiana och är 48 x 50 x 125 centimeter stor. Bubblan är skapad av handblåst glas.

Fängslande slow-tv

Op de Beeck har jobbat mångsidigt under sin karriär, och även skapat en stor mängd videokonstverk. Den 44 minuter långa svartvita videon Staging silence visas under utställningen.
Verket består av korta klipp uppradade efter varandra, där två par händer konstruerar och dekonstruerar olika miljöer och landskap på ett bord. Till exempel folie blir till en bergskedja som reflekteras i vatten, och en riskaka blir abstrakt modern konst som hänger på en vägg på ett museum.
När man tittar på den beroendeframkallande videon påminner det om känslan när man vill veta vad som kommer härnäst när man scrollar genom sitt flöde på Instagram eller Tiktok.
Hans Op de Beeck säger att det finns något skräckslaget och tidlöst över verk som saknar färg. Han hänvisar till bilder han såg efter terrorattentatet 9/11 där gator, byggnader och till och med människor var täckta av grå aska. Byn heter The Settlement och är cirka 1 300 x 1 000 x 400 centimeter stor.
Utställningen pågår till den 26 februari 2023.

ANDRA LÄSER