Nu går metron ända till Stensvik – entusiaster på premiärtur, tårtsugna firade i köpcentrum

De första entusiasterna var i gång i ottan. Andra passade på att lite senare under lördagen fira att västmetron nu går till ända till Stensvik. Biljettkontrollanten lovar ha lite mer överseende än vanligt så länge rutter och zoner är ovana.

Många ville föreviga de fem nya metrostationerna Finno, Kaitans, Sökö, Esboviken och här Stensvik när de invigdes på lördagen.
Anna Svartströmanna.svartstrom@hbl.fi
03.12.2022 15:54 UPPDATERAD 03.12.2022 16:20
– Är det på den här stationen man får tårta, frågar ett litet barn som precis har stigit på metrotåget i Hagalund när vi närmar oss följande station västerut, Idrottsparken.
Förväntan delas sannolikt av andra, men det gäller att ha lite tålamod. Det återstår sju stationer till Esboviken, den station där metroförlängningen främst firas denna lördag. Själva västmetron går ytterligare två minuter längre, till Stensvik.
Och det är många som vill vara med. När det allra första tåget startade österut klockan 04.56 var det rentav trångt. Som så ofta var det teknologer som höll fanan högt. En särskild festbuss kom till Stensvik med ressugna och teknologorkestern Humpsvakar underhöll.
Teknologerna Samuli Yli-Salomäki och Valtteri Aurela tog premiärturen strax i fem på lördagsmorgonen, åkte en knapp timme österut och sedan tillbaka till Esboändan av metrolinjen. 
Det går inte att klaga på uthålligheten. Flera timmar senare är Samuli Yli-Salomäki och Valtteri Aurela ännu i gång, nu i Esboviken. De har först åkt 49 minuter till Nordsjö i öst, och sedan inspekterat varenda en av de fem nya stationerna på vägen tillbaka. 
Så hur lyder omdömet? 
Jo, Finno med Finlands längsta rulltrappor imponerar. Sökö är speciellt på grund av att det är en hiss som för passagerarna till perrongen.
Aurela ställer sig ändå något skeptisk till att det faktiskt ryms fyrtio personer i den hissen, som det står angivet, men säger sig lita på att det är korrekt uträknat.
– Annars skulle det vara ett lämpligt teknologtest, utbrister Samuli Yli-Salomäki.
Han bekänner sig vara något av ett ”metrofreak” och tycker det är värt att fira att förlängningen dessutom blev färdig i förtid.
Metron är det naturliga färdmedlet för de två som studerar i Otnäs. Däremot är Yli-Salomäki och Aurela kritiska till att priserna för en del biljetter stiger vid årsskiftet – det gäller AB- och BC-zonerna – samtidigt som studierabatten sjunker från 45 till 40 procent.

Grönare men kanske långsammare

I Esboviken möts kollektivtrafik och kommersiella intresset på ett för samtiden vanligt sätt i och med att stationen finns i direkt anslutning till det nya köpcentret.
Maria Wahlstedt bor i Kaitans och reagerar med ett tänk att det nu går att åka metro till den stora mataffären. Det här i en stad som enligt henne i hög grad är, eller i alla fall har varit, planerad för bilburna.
Hon, väninnan Malla Jääskeläinen och barnen Enni, 3, och Ella, 4, är på plats uttryckligen för firandets skull. Samtidigt passar Wahlstedt och Enni på att returnera böcker till biblioteket. Nu är både Labanboken och den om dinosaurier läst.
Malla Jääskeläinen med dottern Ella och Maria Walhstedt med Enni har kommit från Kaitans till Esboviken. Arbetsresorna riskerar bli längre konstaterar de vuxna, men ser ändå fördelar med metron. Under invigningsfestligheterna delas det ut både pepparkakor och godis och tårtköerna ringlar sig långa.
Hittills har Wahlstedt tagit buss till jobbet men kommer att börja åka metro till Kampen i stället. Restiden räknar hon med att blir längre, för jämfört med den aktuella bussen är metron något långsammare.
– Jag vill inte klaga, metron är förstås grönare, säger Wahlstedt men konstaterar att allt har sina sidor.
Jääskeläinen, som bor på ett annat håll i Kaitans och har en bit att gå till bussen, tänker sig däremot att den totala tiden är ungefär densamma.
Tillsammans resonerar de sig fram till fördelar med metron. Tänk att inte behöva byta färdmedel i Mattby efter en middag med kompisar i stan. Och så är det uttryckligen bussarna i rusningstid som har gått tätt och fort.
– Ja, utanför rusningstid blir metron nog mycket snabbare, säger Maria Wahlstedt.
För den som undrar: Busslinjerna fortsätter enligt Helsingforsregionens trafik som hittills till februari då det blir nya arrangemang.
Susanna Nikula är biljettkontrollant men är på plats i Esboviken för att ge råd om biljetter och rutter.

Frågor om biljetter

– Som en ny bil, säger Susanna Nikula om den doft som än så länge hänger kvar i gångar, trappor och hissar i de färska stationerna.
Som biljettkontrollant brukar hon inte alltid mötas av lika glada miner som i dag, men nu delar hon ut godis och goda råd i stället för straffavgifter.
Nikula får bland annat frågor om biljetter. Metroförlängningens stationer finns i zon C. Många i västra Esbo har BC-biljett, kanske som månadskort, och undrar hur de ska göra när de vill åka in i A-zonen. Svar: Då gäller det att lägga till en AB-biljett som till normalpris kostar 2,50 euro.

Hur noga kommer biljettkontrollanterna att vara nu?

– Inte så himla stränga i början, säger Nikula som menar att det finns förståelse för att det tar en tid innan alla har anammat det nya.
En och annan vill mest prata med Susanna Nikula, som bedyrar att passagerare gärna får göra det också i vanliga fall.
En äldre herreman berättar till exempel att han har fotograferat varje ny station för att kunna skicka bilder till släkt och vänner runtom i Finland.
Liknande entusiaster finns det märkbart många av under premiärdagen då ett ovanligt vänligt och nyfiket sorl hörs i vagnarna.
Under den första morgonturen var det trångt i tåget och också under dagen var en hel del nyfikna på metrolinjen som nu nått sin fulla längd västerut.

ANDRA LÄSER