Jättesuccén Tunna blå linjen är tillbaka – poliserna i Malmö får det ännu tuffare på jobbet

En av de senaste årens starkaste serier, Tunna blå linjen, är tillbaka med ny säsong. Där utsätts huvudpersonerna för ännu svårare prövningar än tidigare, både i yrket och i privatlivet – som ofta inte kan hållas isär.

Oscar Töringe och Amanda Jansson är tillbaka i den svenska kriminalserien Tunna blå linjens andra säsong.
Malin Slottemalin.slotte@hbl.fi
18.09.2022 05:00 UPPDATERAD 19.09.2022 07:03

KRIMINALSERIE

Tunna blå linjen 2

8 delar på Yle Arenan, i Yle Fem måndagar kl. 22 från 19.9 och i Yle TV1 onsdagar kl. 22 från 21.9 (5 delar erbjöds för förhandstitt).
Manus: Cilla Jackert m.fl. Regi: Mikael Hansson m.fl. I rollerna: Amanda Jansson, Oscar Töringe, Gizem Erdogan, Per Lasson, Sandra Stojiljkovic, Anna Sise, Malou Marnfeldt. F16
Tv-året 2021 inledde med ett utropstecken i form av den nya svenska polisserien Tunna blå linjen, om Malmöpolisens arbete. Serien intresserade sig inte så mycket för kriminalfall utan fokus låg på polisen som människa, all den press som detta krävande yrke innebär och vad det gör med en. Resultatet var så starkt att betyget inte kunde bli annat än det högsta.
Nu är serien tillbaka med en andra, efterlängtad säsong. Och den visar sig hålla stilen efter viss initial oro över att den inte ska hitta fram till den första säsongens engagerande berättande. Men snart har även de nya avsnitten tittaren i sitt grepp; serien är fortfarande bättre än det mesta i sin genre.

Värre, större

Nu skruvas dramat upp, med ännu större prövningar för Malmöpoliserna som följd. Säsongen inleds med en stor utryckning med många dödsoffer, vilket blir traumatiserande för alla inblandade. Här skildras också hur polisen verkar inför allmänhetens övervakande öga i form av mobiltelefonerna; misstag kan dokumenteras och spridas på nätet vilket i värsta fall innebär att enskilda poliser hängs ut och utsätt för hat och hot.
Bränner till gör det även på polisens ”kulturella kompetensdag” när etnisk profilering och rasism inom polisen diskuteras internt. Där har poliserna helt olika perspektiv beroende på egen hudfärg och bakgrund. Tänkvärt även för tittaren.
Gizem Erdogan är tillbaka som den judiska polisen Leah.
Vid sidan av yrkesskildringen fortsätter serien bjuda på romantisk arbetsplatssåpa. Också här växlar den nya säsongen upp ett snäpp genom att behandla den problematiska attraktionen mellan chef och underordnad. En av seriens nya karaktärer, den unga nyrekryteringen Fanny (Anna Sise) har bättre kemi med sin chef, faderliga Jesse (Per Larsson) bekant från förra säsongen, än vad som kanske är lämpligt.

Hjärtat och smärtan

Förra säsongen bars av kärlekshistorien mellan den härdade Magnus (Oscar Töringe) och den idealistiska Sara (Amanda Jansson) som var seriens bultande hjärta. I den nya säsongen har något hänt mellan dem, det är inte att spoila för mycket för det står klart redan från start. Exakt vad förblir oklart, men Magnus är hjärtekrossad medan Sara gått vidare. Som tittare hoppas man förstås att de trots allt inte är färdiga med varandra.
Anna Sise spelar en ny karaktär i serien, Fanny som är ny i yrket.
Serien fortsätter även att handla om trassliga relationer till familj och anhöriga. Där har vi till exempel Leah (Gizem Erdogan), som brände ut sig i förra säsongen och hade problem med sin gamle morfar. Nu får vi träffa hennes mamma som är ett ännu större problem.
Det är i skildringen av polisyrket som den stora dramatiken i serien finns. När det gäller det romantiska står serien länge och trampar i den trevande inledningsfasen för att plötsligt, i slutet av avsnitt fem, bjuda på en ketchupeffekt då det plötsligt händer en massa. Hur säsongen lyckas knyta ihop det återstår att se – fem avsnitt av åtta erbjöds för förhandstitt – men det finns knappast skäl till oro. Är det något den här serien visat är det att tittaren är i trygga berättarhänder.

ANDRA LÄSER