2.0, 3.0, 4.0…

Vi kommunicerar vår modernitet genom det minst moderna som finns, dyrkandet av ikoner.

Det skall vara en fyra i år! Om man till exempel är intresserad av ekonomiska omvälvningar säger World Economic Forum att vi lever mitt i den fjärde industriella revolutionen. Är man lite mera av en riktig ingenjör struntar man i revolutionerna, och är mera intresserad av Industry 4.0. Är man feminist ser man till att vara lite förmer än tredje vågens feminister, och går fullt in för fjärde vågen. Globaliseringen är även den uppe i 4.0, och bor man i Thailand kan man njuta av Thailand 4.0. Har man lite tur kan man till och med gå i School 4.0 … Livet, däremot, är fortfarande tjatigt fast i en rätt buggig betaversion av 1.0.

Världen verkar aldrig tröttna på att berätta för en hur gammal man är, och själv har jag tvingats acceptera att jag är så ålderstigen att jag kommer ihåg en tid före allting 2.0 (en tid mina grymma barn liknar vid medeltiden, men med mindre coola kostymer). Det var en tid där det egentligen bara var uppföljare till filmer som använde 2 som markör (ett sätt som intressant nog blivit mindre vanligt i dag). Men så kom Web 2.0, en benämning som introducerades 1999 av Darcy DiNucci, och som snabbt blev en global plåga.

Egentligen skall man väl inte förundras över att 2.0 rätt snabbt ersattes av 3.0, och att 4.0 efter en tid var en självklarhet. Alla gillar vi ju utveckling, och så mycket lärde vi oss ändå i skolan att vi vet att 2 är bättre än 1, och 3 bättre än 2. Det känns helt enkelt bättre att vara ett steg före, oberoende av om man vet vad det betyder eller inte.

Samtidigt kan man ju undra om det där med siffror efter det man är egentligen spelar en så stor roll? Blir man så mycket bättre av att vara 4.0 än man kunde ha varit som 3.0? Som marknadsföring är det givetvis alltid bättre att vara plus ett, men bortom det? Ingen vettig vuxen tror väl egentligen att det här med sifferlekar egentligen betyder något, men samtidigt skall man inte underskatta kraften i ett väl säljande varumärke.

Vi behöver saker som 4.0, inte för att vara oss själva, men för att kommunicera något om oss. Vi använder det hela för att berätta att vi nog är med, nog är vakna och medvetna, nog är moderna och närvarande. Vi kommunicerar vår modernitet genom det minst moderna som finns, dyrkandet av ikoner.

För en intelligent människa väcker detta givetvis ett antal frågor. En central sådan är "Vad kommer efter 4.0?". Jag är faktiskt förvånad att ingen, så gott jag kan märka, har försökt lansera politik 5.0, marknadsföring 5.0, och ledarskap 6.0 (för att ledare ju givetvis alltid skall vara lite bättre och lite före …). Tiden är ju mogen!

Själv tänkte jag lansera mig själv som Man 7.0. Lite förmer än den vanlige mannen, men med vissa buggar. Vill man ha alla funktioner måste man därtill vara beredd att betala för In-App Purchases. Funkar kanske inte med nästa operativsystem. Men bra nog att skryta med just nu. Skaffa också du en Man 7.0, innan grannen gör det!

Alf Rehn professor

Byggnadsarv kräver vård och goda produkter

På Illby gård i Borgå värnar man om det gamla genom att ta väl hand om sina byggnader. Målningen av karaktärshuset var ett stort projekt, men något man räknar med att ha glädje av länge. 13.6.2019 - 09.39