Är vi finnar världens dummaste kunder?

09.08.2022 17:17
Jag har redan i många år förvånat mig över att handeln lyckas sälja sina produkter till fantasiartat höga priser. Så länge kunden snällt betalar kan handelsmannen fortsätta tälja guld från den naiva kundkretsen.
Den 9.7 skrev jag om våra bankers inkompetens men sjukdomen finns även på annat håll.
För att illustrera vad jag avser har jag tre exempel.
1. Min mor bröt sina reservglasögonskalmar. Ingen panik – reserv. Ändå lovade jag skaffa nya skalmar. Gick till optikaffär: nya skalmar 80 euro, insättning 80 euro, leveranstid: nästa vecka. I början av nästa vecka fick jag ett telefonsamtal. De gamla linserna är av glas. Vågar man inte sätta in, risk för att de spricker. I stället rekommenderades nya linser för 70 euro. Totalt 230 euro. Jag tog bort glasögonliket och med till Spanien/Teneriffa.
In i första bästa optikaffär: nya skalmar 60 euro, insättning 0 euro, leveranstid två timmar. Fick nog en varning att det kan bli en spricka, men knappast.
2. Min 40 år gamla ”finklocka” (inte Rolex) slutade fungera. Förde den till stor guldsmedskedja som sände uret till urmakare för prisuppskattning. Offert 500 euro. Det blev inte affär.
Tog med uret till Spanien/Teneriffa, där in hos urmakare. Offert 50 euro. På grund av covid och annat fick jag ut uret två år senare. Urmakaren medgav att 50 euro var överenskommet men frågade om jag var villig att betala 65 euro på grund av vissa specifika orsaker. Det var jag och har i dag ett gammalt fint ur, men som ett nytt.
3. Jag ville köpa ett Swatch-armbandsur. Förra representanten hade slutat, enda representanten i Finland befinner sig i Vasa. Efter idogt parlamenterande kom vi överens om att jag betalar urets pris plus 10 procent i förväg så kommer uret till mig. Efter trettio dagar hade ingen klocka uppenbarat sig. Tog kontakt och efter att ha hört den svamliga förklaringen avbeställde jag uret. Pengarna fick jag tillbaka. Så tog jag igen kontakt med Swatch. Ja, vad kan vi göra? Då meddelade jag att jag skall köpa uret via Swatch-Sweden. Jag kontaktades faktiskt från Sverige. Tre dagar senare hade jag uret hemma!
Nästa insändare kommer att handla om inkompetens på högre höjder, exempel sådana som västmetron, Uniper, Helsingfors löneutbetalningar och ännu kanske något.
Carl-Johan Blomstedt, alias Chester

ANDRA LÄSER