God save the queen!

Disney har producerat en ny film om trädockan Pinocchio. Och Stephen Frears The queen från 2006 är rykande aktuell.

Michael Sheen och Helen Mirren i The queen.
Krister Uggeldahl
16.09.2022 18:09 UPPDATERAD 16.09.2022 19:13

VECKANS TV-FILMTIPS

The queen


(Storbritannien 2006) Hög tid att damma av Stephen Frears The queen, filmen där premiärminister Tony Blair (Michael Sheen) går i närkamp med drottning Elizabeth (Helen Mirren). Året är 1997 och prinsessan Diana omkommer i en bilolycka i Paris. Men där kungahuset skulle föredra att tiga ihjäl ”incidenten” vill den nybakade premiärministern och hans stab gå folket och dess sorg till mötes. Det är upptakten till en tvekamp där känslor och protokoll, gamla anor och dagspolitik, står mot varandra. De dramatiserade bitarna varvas med nyhetsbilder men läckrast av allt är mötet mellan en knäböjande Blair och en drottning som så gärna visar var skåpet ska stå. Det är nästan så man får lust att tala om en politisk thriller, en utomordentligt välskriven och välspelad sådan. De facto vandrade Mirren hem med en Oscar i handväskan. Viaplay
Tom Hanks i Pinocchio.

Pinocchio


(USA 2022) Disney återvänder gärna till sina rötter, som i Pinocchio, historien om trädockan som önskar att han vore en riktig pojke. Det är fråga om en spelfilm med animerade inslag och en Tom Hanks som kliver in i rollen som träsnidaren Geppetto. Lägg till en bredsida magi och Pinocchio vaknar till liv, ackompanjerad av Benjamin Syrsa som får i uppdrag att ställa upp som hans samvete. Och kulturkrockarna de är många. När Pinocchio inte luras att skriva på för en cynisk marionetteatermästare bär det av till Njutningarnas ö och dess frestelser. För regin står Robert Zemeckis (Forrest Gump) som sin vana trogen ställer till med stor show, ett äventyr med massor av fina programnummer och visuella detaljer. Och även om anslaget är något bombastiskt ges inte helt gett avkall på hjärtat och känslan. Bättre än sitt rykte, ett ymnighetshorn. Disney+
Sean Connery och Tippi Hedren i Marnie på farlig stig.

Marnie på farlig stig (Marnie)


(USA 1964) Tippi Hedren, blondinen, hade bevisligen ingen lätt sits i Alfred Hitchcocks Fåglarna. Det oaktat återkommer hon i Marnie, ännu en Hitchcockrulle som inte räds tvångstankar och andra mänskliga tillkortakommanden. Marnie (Hedren) är kleptomanen och den patologiska lögnaren som efter att ha tömt sin arbetsgivares kassaskåp ansöker om en ny anställning. Det går vägen tack vare Sean Connerys företagschef som trots att han känner till fulspelet inte kan låta bli att fascineras av kvinnan som, visar det sig, har svårt med män. En karaktärsstudie snarare än en regelrätt thriller men en bra fascinerande sak som fick tummen ner när det begav sig. I dag vet vi bättre och faktiskt finns det drag i filmen som för tankarna till Studie i brott (Vertigo), regissörens magnum opus. Mer freudianskt än så här blir det hur som helst inte. Yle Teema lördag 17.9 kl. 21.05–23.10
Pihla Viitala i Marias paradis.

Marias paradis (Marian paratiisi)


(Finland 2019) Marias paradis av Zaida Bergroth är historien om Maria Åkerblom (1898–1981), den erkänt karismatiska ”sömnpredikanten” som gestaltas av Pihla Viitala. Här finns också lärjungen ”Salome” (Satu Tuuli Karhu) som ansluter sig till församlingen i slutet av 1920-talet, efter att högljudda protester i Gamlakarleby tvingat Åkerblom på flykt. Ny bas blir Villa Toivola i Mejlans, det är här som den självutnämnda profeten håller hov och faller i trance. Och där Karhu står för den blinda tron visar Saga Sarkolas fattighjon prov på sund skepsis. En stor och stilig produktion som då inte fastnar i kulisserna. Sedan kan det hända att Maria Åkerblom själv, hennes motiv och bevekelsegrunder, förblir något suddiga. Och visst skaver det att man trollat bort Snappertunatösen Ida Maria Åkerbloms finlandssvenska bakgrund. Yle Teema tisdag 20.9 kl. 22.00–23.45, Yle TV1 lördag 24.9 kl. 19.55–21.40 och Yle Teema söndag 25.9 kl. 12.00–13.45
Catherinie Deneuve och Juliette Binoche i Sanningen.

Sanningen (La verité)


(Frankrike 2019) När den japanska regissören Hirokazu Kore-eda (Shoplifters) sätter kurs på Frankrike är det återigen familjen som står i centrum. Handlingen kretsar kring Fabienne (Catherine Deneuve), den franska stjärnskådisen som nyss utkommit med en självbiografi. Det gör att dottern (Juliette Binoche) med man (Ethan Hawke) och barn hälsar på, samtidigt som spänningarna stiger till ytan. Mycket handlar det om minnesbilder, en mor och en dotter vars syner på det förflutna skiljer sig avsevärt från varandras. Modersrollen är ett annat slagfält, eller som Deneuves diva uttrycker saken: ”Hellre är jag en dålig mor än en usel aktris”. Deneuve är som vanligt fenomenal: röker, dricker och är ful i truten när hon inte med stigande frustration blänger på sina yngre kollegor. Beckmörkt är det ändå inte, på slutet kan en viss islossning skönjas. Yle Teema onsdag 21.9 kl. 21.45–23.30

ANDRA LÄSER