Google stäms för sin annonsdominans

USA:s justitieministerium stämmer Google för företagets dominans på den digitala annonsmarknaden. Techjätten anses aktivt försvåra för konkurrenter.

Amerikanska Google stäms av USA:s justitieministerium och åtta delstater. Arkivbild.
25.01.2023 08:49 UPPDATERAD 25.01.2023 08:55
Google anklagas för att ”olagligt upprätthålla monopol” på den onlinebaserade annonsmarknaden och annan annonsverksamhet kopplad till företagets sökmotor, rapporterar Bloomberg.
Enligt justitieministeriets stämning tjänar sajterna mindre samtidigt som annonsörerna betalar mer än vad de skulle ha gjort på en marknad med fler aktörer.

”Skadar oss alla”

Verklig konkurrens skulle i sin tur pressa priset och leda till mer innovativa annonsverktyg, och i slutändan högre kvalitet och lägre kostnader för den som tar del av annonserna, enligt rättshandlingarna.
”Det här skadar oss alla”, skriver ministeriet i handlingarna som lämnats in till en domstol i delstaten Virginia.
Åtta delstater är med på stämningen, däribland New York, Kalifornien och Virginia.
Google har enligt anklagelserna ”neutraliserat eller eliminerat” sina rivaler genom uppköp och genom att tvinga annonsörer att använda företagets verktyg, skriver AP.

Kontrollerar teknik

Marknaden för digitala annonser i USA är värd 278 miljarder dollar och globalt 626 miljarder dollar, enligt analysfirman Emarketer, skriver Bloomberg.
Google kontrollerar mycket av den teknik som används för att köpa, sälja och hantera annonser, och bedöms behålla 30 procent av varje annonsdollar.
Totalt väntas moderbolaget Alphabet kunna dra in nära 74 miljarder dollar, motsvarande runt 63 miljarder euro, på digitala annonser i USA under 2023.
Google har stämts tidigare i USA för att bryta mot konkurrenslagstiftning.

ANDRA LÄSER