Till och med 450 jobb kan försvinna på Finnair

Kabinpersonalen på långdistansflygen till Nordamerika och Thailand ska läggas ut på entreprenad. Om planen verkställs försvinner 450 arbetsplatser på flygbolaget Finnair.

I nuläget arbetar cirka 1 750 personer i Finland inom kabintjänster på Finnair.
Heidi Herrmannheidi.herrmann@hbl.fi
16.11.2022 11:14 UPPDATERAD 16.11.2022 11:48
Flygbolaget Finnair startar omställningsförhandlingar med sin kabinpersonal. Orsaken är att bolaget planerar att utlokalisera tjänsterna på långdistansflygen till Thailand och Nordamerika till en extern partner, skriver Finnair i ett pressmeddelande.
Detta görs för att förbättra lönsamheten, genom att minska på kostnaderna. Under coronapandemin har Finnair gjort stora ekonomiska förluster. Nu sänker dessutom kriget i Ukraina och stängningen av det ryska luftrummet Finnairs möjligheter att göra vinst, enligt bolaget.
I höst har Finnair diskuterat sparåtgärder som kunde förverkligas genom ändring av arbetsvillkoren med personalen. Det handlar bland annat om tillägg som betalas för långa dagar. Med kabinpersonalen nådde Finnair ändå ingen överenskommelse, till skillnad från i förhandlingarna med andra personalgrupper.

Hundratals jobb hotade

Om planen på att lägga ut kabinpersonalen på entreprenad under långdistansflygen blir verklighet kan 450 jobb inom Finnair försvinna.
Omställningsförhandlingarna börjar den 23 november och de beräknas ta minst sex veckor.
I nuläget arbetar cirka 1 750 personer i Finland inom kabintjänster på Finnair. 
På flygresor till Singapore, Hongkong, Indien samt från Köpenhamn och Stockholm till Doha använder Finnair redan nu ett annat bolag för kabintjänsterna.
Källa: Finnair
Samtidigt pågår fortfarande de omställningsförhandlingar som Finnair inledde i början av oktober. Dessa berör cirka 770 personer som arbetar i olika chefspositioner och sakkunnigjobb, och kan leda till att upp till 200 personer sägs upp globalt.
I bakgrunden till nedskärningarna finns revideringen av Finnairs strategi, som tidigare var starkt inriktad på trafiken mellan Asien och Europa. Efter att det ryska luftrummet stängdes har bolaget flyttat fokus mot Nordamerika, och samtidigt varnat för att kostnaderna måste ses över, vilket HBL skrev om i september. 
Finnair är ett börsbolag som till drygt 56 procent ägs av finska staten.
Läs också:
Finnair blickar mot Nordamerika – också Indien och Mellanöstern finns på nya ruttlistan
200 jobb hotade på Finnair – 120 kan sägas upp i Finland

ANDRA LÄSER