HBL på båtmässan på Drumsö: "Elmotorer fungerar ypperligt i låga hastigheter, när man inte behöver gasa upp i plan"

Efter två toppår har båthandeln i sommar sjunkit till en nivå där försäljningen är snäppet bättre före pandemin.

– När finländare längtar ut på sjön handlar det om snabba dagsutfärder. Det syns också i mässutbudet, fokus ligger på medelstora motorbåtar, säger Jarkko Pajusalo, vd för Finnboat.

– Hästkrafter behövs först när du ska upp i plan. För att cruisa omkring och fiska räcker ett laddat batteri hela dagen, säger försäljningsdirektör Janne Kandelin vid Yachts Agent, som bland annat säger ribbåtar med elmotor på Flytande båtmässan på Drumsö.
Petra Miettinenpetra.miettinen@hbl.fi
18.08.2022 05:00 UPPDATERAD 18.08.2022 11:51
I dag öppnar Flytande båtmässan på Drumsö, sommarens viktigaste tillställning för många aktörer inom båtbranschen. På plats vid HSK:s hamn på Hallonnäset finns 250 utställare. Bland båtarna dominerar motorbåtar i storleksklassen 4–6 meter, för det är just sådana båtar som finländarna drömmer om och är beredda att satsa sina slantar på.
– De båtar som säljs i Finland är medelstora motorbåtar, de är praktiska och lämpar sig bra som fiske- eller transportbåtar vid stugan. Jämfört med båtägare i sydeuropeiska länder, exempelvis Frankrike eller Spanien, köper finländarna ganska små båtar med traditionella utombordsmotorer, säger verkställande direktören Jarkko Pajusalo vid Båtbranschens Centralförbund Finnboats.
HBL träffar honom i HSK-hamnen på onsdagen, där mässområdet byggs upp dagen före evenemanget. Rader av vita utställningstält spänns upp på land och båtförsäljare håller på och förtöjer sina utställningsbåtar vid bryggorna. Det är fullt kaos med transportbilar som backar och båtdäck som skuras. Pajusalo ser fram emot ett händelserikt veckoslut.
– De två senaste åren har varit mycket bra för hela båtbranschen, försäljningen ökade runt 20 procent under pandemin, vilket är mycket. Det var många som ville skaffa egen båt och de nya båtägarna verkar ha varit nöjda med sina investeringar, för vi har åtminstone inte ännu sett att ovanligt många, lite använda båtar skulle ha satts ut till försäljning. I sommar har ökningen mattats av något, nu ligger vi drygt 10 procent på plus jämfört med år 2019, säger Pajusalo.
Båtens elbatteri placeras ofta under en bänk i framdelen av båten, där den inte är i vägen för passagerarna.
Det är fortfarande en traditionell motorbåt i hårdplast eller aluminium med en bränslemotor på under 60 hästkrafter som säljer bäst. Men intresset för elmotorer ökar stadigt och Jarkko Pajusalo räknar med att runt 6 000 elmotorer kommer att säljas under det här året. Det kan jämföras med cirka 10 000 sålda bränslemotorer.
– Elmotorer fungerar ypperligt i låga hastigheter, när man inte behöver gasa upp i plan utan nöjer sig med att cruisa fram i roddfart eller fiska med drag. Högre hastigheter skulle kräva effektivare batterier, men så långt har den tekniska utvecklingen inte kommit ännu. Vi räknar med att det kommer att ske en hel del produktutveckling inom den här sektorn under de kommande åren, säger Pajusalo.
Janne Kandelin och Tommi Muurala representerar den här nya teknologin, de säljer nämligen just elmotorer för båtar.

Elmotor för jolle

Försäljaren Tommi Muurala vid nätbutiken Sähköperämoottori fyller en stor, genomskinlig vattenbehållare för att kunna demonstrera hur små elmotorer fungerar i praktiken. Han bär fram det mobila batteriet, klickar fast det i en 1-kilowatts motor av det kinesiska märket Epropulsion, kopplar i elsladden och trycker på en knapp – motorn snurrar ljudlöst i gång.
– Batteriet till en 1-kilowatts elmotor väger nio kilo och flyter, om man skulle råka tappa det i sjön, säger Tommi Muurila och demonstrerar hur elmotorn fungerar.
– Hela motorn finns här nere, under vattenytan. Det betyder att den i praktiken är helt ljudlös. Andra fördelar med elmotorn är att man slipper handskas med stinkande bränslekanistrar. Batteriet laddas fullt på åtta timmar, alltså under en natt, berättar Tommi Muurala.
Han har sålt flera hundra liknande elmotorer under den gångna sommaren.
– Folk köper dessa elmotorer till roddbåten eller till jollen. Motorn på en kilowatt motsvarar en bränslemotor med 2,5 hästkrafter, förklarar han.

Farten avgör

Janne Kandelin presenterar en nyhet på den finska båtmarknaden, nämligen en ribbåt med 6-kilowatts elmotor.
– Vi har tillsammans med Tommi tagit fram ett paket som ska kunna konkurrera med traditionella bränslebåtar, en ribbåt med aluminiumstomme och en motor som motsvarar 10 hästkrafter. Den är så liten att den inte behöver registreras, vilket också betyder att också barn får köra den, förklarar Janne Kandelin.
Båten är 3,80 meter lång och registrerad för sju personer, men den är idealisk för två personer på fiskeutfärder. Motorns batteri står fastmonterat under styrpulpetens bänk och laddas med en vanlig elsladd på sex timmar. I fören finns ett mindre batteri som förser navigeringssystemet med el, det ska laddas skilt.
– Om man kör ribbåten på full hastighet eller runt 10 knop räcker batteriet i 50 minuter. Men om man inte har så bråttom utan kör saktare kan man vara hela dagen ute på sjön med en laddning. Det är främst vattnets motstånd som tär på batteriet, det krävs mycket energi för att skuffa vattnet framför båten i hög hastighet, förklarar Janne Kandelin.
Paketet med ribbåt och elmotor kostar 19 950 euro och bör beställas i höst om man vill försäkra sig om att man får båten nästa vår. Den mindre elmotorn på 1-kilowatt kostar drygt tvåtusen euro.

Trögt för segelbåtar

Även om intresset för båtliv och utfärder på sjön nu är större än någonsin tidigare syns det här inte i all statistik. Exempelvis registreringen av nya segelbåtar är mycket liten i Finland.
Det här bekymrar Robi Gripenberg, som ansvarar för försäljningen av danska X-Yachts i både Finland och Sverige.
– Det har registrerats nio nya segelbåtar i Finland i år. Nio! I Sverige är motsvarande siffra fem sex gånger större. Om jag visste vad det berodde på skulle jag sälja många fler segelbåtar i Finland. Segling är utsläppsfritt och miljövänligt, så det borde vara stor efterfrågan på segelbåtar i dagens läge, säger Robi Gripenberg.
Robi Gripenberg representerar danska X-Yachts, som tillverkar segelbåtar av hög kvalitet. – Skillnaden mellan den här segelbåten och andra ligger i detaljerna. Exempelvis masten är strömlinjeformad och storseglet finns inne i rullbommen. Stagen är tillverkade av stålvajrar som inte töjer, så de kan spännas hårdare än vanliga vajrar, förklarar Robi Gripenberg.
Han är medveten om att de segelbåtar han representerar är dyrare än många andra modeller, men han försäkrar att det i det långa loppet lönar sig att satsa på kvalitet.
– Jag känner av en viss osäkerhet på marknaden i Finland, och den beror nog på vår granne i öst. I Sverige märks ingen sådan osäkerhet av. Å andra sidan fungerar den svenska privatekonomin annorlunda, där finns mera gamla pengar, men också återbetalningstiden på bolån är mycket längre, så svensken har mera pengar att leva för. Det kanske förklarar en del av skillnaden, spekulerar Robi Gripenberg.
Robi Gripenberg seglar med en pinfärsk X-Yachts utanför Busholmen i Helsingfors.
Det finns omkring 200 segelbåtar av märket X-Yachts i Finland, men den båt som Gripenberg visar upp under båtmässan är registrerad i Sverige.
– Dessa båtar tillverkas i epoxy och "bakas" i en slags ugn i cirka 20 timmar, vilket gör dem väldigt härdade och styva. Nästan 40 procent av båtens totala vikt ligger i kölen vilket gör att de står upprätt och är mycket stabila att segla, säger Robi Gripenberg.
Flytande båtmässan pågår 18-21 augusti vid HSK:s hamn på Drumsö, adressen är Hallonnäs parkväg 1. Det går en gratis buss för mässbesökare från Drumsö metrostation. Biljetterna kostar 16 euro för vuxna och 6 euro för skolbarn.

ANDRA LÄSER