"Reglering största hotet mot framgång"

Lagar från snurrskivetelefonernas tid fungerar inte på det tjugoförsta århundradet, varnar USA:s förra Finlandsambassadör.

FNB–SPT-STEFAN HOLMSTRÖM
12.07.2016 06:49 UPPDATERAD 12.07.2016 07:21
– Ni (finländare) försöker lösa fel problem och era satsningar är både splittrade och saknar fokus. Om ni vill ändra landskapet, ska ni ändra reglerna för landskapet, säger Bruce Oreck.
Oreck var en av de tyngre icke-politiska rösterna då Finlandsarenan i Björneborg startade på måndagen.
– Det verkar som om Finland försöker spänna kärran framför hästen, sade Oreck.
Satsningar på exempelvis innovationer är resultatlösa om reglering hämmar utvecklingen, var Orecks signal.
– Lagstiftarna verkar leva i en värld där de tror att det går att hålla internet stängt på söndagar.
Oreck debatterade temat "goda eller giriga företag" med statssekreterare Olli-Pekka Heinonen, vd Leena Mörttinen från Familjeföretagarnas förening, Bayer Nordics vd Oliver Rittgen, Finnairs vd Pekka Vauramo och Vänsterförbundets ordförande Li Andersson.

Skatterna skrämmer

Finland är på världstopp det gäller konkurrenskraft, utbildning och mycket annat, men presterar bedrövligt när det gäller flexibilitet i arbetslivet.
– Där är ni på botten med sådana länder som är urusla på allt.
Oreck efterlyser också mer krass realism då det gäller de globala företagen. De ska inte skuldsättas för skatteplanering – och om man ger företagen rätt signaler, belönar de det också, enligt Oreck.
– Företag drivs av incentiv. Om de sporras på rätt sätt gör de också gott.
Han oroar sig för att den hårda beskattningen, eller "skattestraffet" som han själv kallade det, får nyckelpersoner att flytta utomlands.
– Som det är nu uppmanar ni era smartaste att lämna landet. Och de behöver bara åka till Sverige. Pressa inte era innovatörer att sticka.

"Ekonomiskt självmord"

Det satsas massor på idéer i Finland, men lite på patent och innovationsskydd, anser Oreck, som numera bland annat föreläser vid Aalto-universitetet.
– Mycket blir nu tillgängligt för vem som helst. Det är ekonomiskt självmord.
I de fall det finns en bra idé, kommer hindren lätt då den ska kommersialiseras.
– Det räcker inte att ha en bra produkt. Företagen måste också klara av att berätta sin story på rätt sätt.
Marknadsföring är därför något som borde integreras i den finländska skolans läroplan, anser Oreck. Det skulle ge en revolution i ekonomin, säger han.
– Marknadsföring är inte ett fult ord, det är som utbildning, och det är ni ju bra på.

ANDRA LÄSER