Teslorna brinner och Kejsar Musk är naken, säger podden TrueAnon

Enligt krimpodden som tidigare undersökte Jeffrey Epstein är Elon Musk intressantast som en produkt av den kaliforniska startup-kapitalismen snarare än som person.

Elon Musk visar upp Teslas Cybertruck på ett foto från år 2019.
Otto Ekman
28.07.2021 13:10 UPPDATERAD 06.08.2021 17:52

PODCAST

TrueAnon presents: The Lamest Show on Earth
Två delar gratis på https://soundcloud.com/trueanonpod/, tredje avsnittet bakom betalmur på patreon.com (två avsnitt lyssnade)
Elon Musk är en person som får åsikter att gå isär. För sina fans är han en karaktär större än livet: en machoaktig industribaron av typen John Galt eller Tony Stark, som dedikerat sitt liv åt högteknologiska världsfrälsarprojekt och är gift med en popstjärna, men ändå tar sig tid att kommunicera direkt med fansen genom episka memes och nördiga insiderskämt på sociala medier. En hjälteidol och en kompis samtidigt.
För kritikerna, eller "hatarna" är Musk däremot en symbol för allt som är fel med den samtida kändiskulten och marknadskapitalismen. En stöddig rikemansson som bufflat sig in i Silicon Valley med ärvda pengar (pengar som dessutom påstås komma från apartheid-exploatering även om sanningen som vi ska se är mer komplicerad), som skryter om att kuppa latinamerikanska stater för att få litium till sina bilbatterier och plågar och utnyttjar sina anställda för att tillverka undermåliga bilar som riskerar att ta livet av chaufförer, passagerare och förbipasserande. Allt detta medan han pumpar vår plågade atmosfär full med raketbränsle för en rymddröm som, även om den mot all förmodan skulle gå i uppfyllelse, ändå aldrig skulle innebära en frälsning för någon annan än världens absoluta elit, och flåsigt boostar sitt brand med genomtuggad, återanvänd och pinsam Reddit-humor.

Tar avstånd från karikatyr

Podcasten TrueAnon började som en krimpodd fokuserad på pedofilmiljonären Jeffrey Epsteins liv och kontaktnät i den amerikanska eliten men har nu expanderat sitt fokusområde till att behandla olika former av elitkorruption och myndighetsövergrepp i USA mer allmänt. I en miniserie av speciella feature-avsnitt, The Lamest Show on Earth, tar sig programvärdarna Brace Belden och Liz Franczak nu an Musk och hans affärsimperium, med huvudfokus på elbilstillverkaren Tesla.
Deras tes är ett avståndstagande från båda de extrema karikatyrer som jag målade upp ovan. I stället vill de presentera Musk som en begåvad populist och i sista hand en simpel bedragare snarare än en superskurk. Då han loggar in på Twitter för att antyda att han skulle ha makten att kuppa regeringen i en suverän stat för att säkra tillgången till de resurser han behöver är det inte frågan om en i stunden obetänksam makthavare som råkar avslöja sin verkliga makt, utan om en desperat charlatan som cyniskt och medvetet försöker upprätthålla en illusion av densamma. Då han postar skämtbilder från Reddit är det inte för att han tycker att de är kul, utan för att han vill attrahera nya fans som tycker de är kul och som en dag kanske kan övertygas om att förhandsbeställa en svindyr Teslabil. Att tro att Musk eller den publika person han upprätthåller är den som orsakar världens, eller den amerikanska ekonomins, problem är lika verklighetsfrånvänt som att tro att hans projekt kommer att rädda den.

En reflektion av startup-miljön

I stället, lyder TrueAnons tes, är Musk som mest intressant om man undviker att sätta honom på en piedestal vare sig som hjälte eller antagonist, utan i stället ser på honom som en produkt av, och en användbar lins för att analysera, det samhällssystem som omger och som främst format honom: den kaliforniska startup-kulturen och Silicon Valley-kapitalismen. Detta är utgångspunkten för deras serie och även om de två programvärdarna kanske inte genomgående lyckas med sina egna ambitioner så är resultatet intressantare än mycket av den sensationsjournalistik som producerats om Silicon Valley-miljardären.
Miniserien är uppdelad i tre avsnitt, varav det första tecknar en bakgrundsskiss av Kaliforniens historiska utveckling, delstatens föroreningslagar och hur dessa gav skjuts åt embryot av en elbilsindustri som till slut skulle ge upphov också till Tesla, och presenterar också Musks familjebakgrund (bland annat slår de hål på myten att Musks familjeförmögenhet skulle komma från en gruva i apartheid-Sydafrika: gruvan låg i den majoritetsstyrda, självständiga staten Zambia). Det andra avsnittet fokuserar på Musk själv och hur hans liv utvecklades efter att han flyttade till Kalifornien och etablerade sig själv som startup-investerare. Det tredje avsnittet, som för närvarande ligger bakom betalmur men som i likhet med de tidigare kommer att släppas gratis via Trueanons soundcloud-sida, gör en djupdykning i företaget Teslas affärsmodell och i debatten om bilarnas fysiska säkerhet.

Ojämn blandning av högt och lågt

Poddens koncept är att blanda högt och lågt: den framställer sig själv som en satirisk komedi-podd för att kunna spekulera i kontroversiella ämnen och diskutera rykten och lösa indicier utan att under den amerikanska yttrandefrihetslagstiftningen kunna åtalas för förtal. Det trams-komiska stuket innebär att hårda fakta om Teslas fula affärer oundvikligen blandas upp i flams om huruvida Musk har ett vibrerande penisimplantat som han styr med telefonen, eller i och för sig underhållande frosserier i avslöjandena om hans egocentriska maktgalna karaktär och företagspolitiska rygghuggande. Detta förtar dock lite av budskapet om att fokus inte borde ligga på personen Elon Musk.
Intressantast och mest substantiell blir den senare delen av det andra avsnittet, som fokuserar på Teslas första desperata år, hur misskötsel och omöjliga ambitioner upprepade gånger höll på att försätta hela företaget i konkurs och hur Musk tvingades ta till allt fulare och mer desperata trick för att hålla hjulen rullande. Skildringen av hur Tesla vävde ett desperat nät av osanningar och i tur och ordning grundlurade ömsom godtrogna förköpskonsumenter och amerikanska myndigheter för att säkra tillgången till ett federalt lån är så fräck att den får en att tappa hakan.

ANDRA LÄSER