Internationella bolag ställer in flyg till Finland

Japan Airlines och Flydubai har ställt in sina flygningar till Finland och Helsingfors-Vanda flygplats på grund av kriget i Ukraina. Finnair har för sin del ställt in sina flygningar till flera asiatiska destinationer eftersom flygtiden runt ryskt flygrum blir så lång att flygningarna inte lönar sig.

Passagerarmängderna på Helsingfors-Vanda flygplats hade precis börjat öka igen efter pandemin när Rysslands krigshandlingar i Ukraina ställde om hela den europeiska flygtrafiken. EU, Storbritannien och många andra länder stängde luftrummen för ryskt flyg och Ryssland stängde sitt luftrum för överflygning från de flesta länder.
För Finnair och Finavia på Helsingfors-Vanda flygplats har det inneburit att trafiken som börjat hämta sig igen tagit ett steg bakåt. Nu har också internationella flygbolag ställt in sina flyg till Helsingfors. HBL har inte lyckats nå någon på Finavia för att kommentera vad det konkret betyder för flygplatsen.
Asien är en central del av Finnairs strategi och för en dryg vecka sedan meddelade bolaget att de stigande fraktpriserna gör det möjligt att fortsätta flygningarna till Shanghai och den sydkoreanska huvudstaden Seoul. Flygen till Osaka och Hongkong är däremot inställda åtminstone till slutet av april.
I det pressmeddelande Finnair publicerade förra veckan sade bolagets kommersiella direktör Ole Orvér att strävan är att behålla en så stor del av trafiken till Asien som möjligt i det här läget.
Nu har Japan Airlines och Flydubai meddelat att de ställer in sina flygningar till Helsingfors. Japan Airlines gör ett uppehåll som i nuläget gäller till den 26 mars, medan Flydubais flygningar är inställda tills vidare.
Också för de här bolagen är den långa flygtiden runt ryskt luftrum orsaken. Det är frågan om en betydande minskning av trafiken till Helsingfors.
På grund av sanktionerna flyger ryska Aeroflot, som under normala förhållanden trafikerat mellan Helsingfors och Moskva ett par gånger per dag, inte heller i nuläget. Inte heller Finnair flyger till ryska destinationer.

Storsatsning på flygplatsen

Att flyga runt ryskt luftrum förlänger restiden från Helsingfors till de asiatiska destinationerna betydligt och det påverkar också flygbolagens kostnader. Finnair flyger ändå flera gånger i veckan till Tokyo. Trafiken på rutterna till Bangkok, Delhi, Phuket och Singapore fortsätter också.
I samband med presentationen av bokslutet för 2021 hoppades Finnairs vd Topi Manner på att flygtrafiken till Asien undantaget Kina och Hongkong skulle återhämta sig under det första halvåret i år. Kina har fortfarande begränsad trafik på grund av coronan. Manner har poängterat att Finnairs Asienstrategi inte står och faller med Kina.
Finavia har för sin del satsat omkring en miljard euro på utbyggnaden av Helsingfors-Vanda flygplats. I samband med att nybygget presenterades i november i fjol sade Finavias tekniske direktör Henri Hansson att flygplatsens nya terminal är en strategisk investering och en livsviktig satsning på turismen till Finland. Han räknade då med att flygplatsen om ett par år skulle behöva 5 000 nya arbetstagare.
Bland Finavias pressmeddelanden finns också information om en lång rad företagare som etablerat sig på flygplatsen.
En som i nuläget är mycket orolig är Vandas stadsdirektör Ritva Viljanen. Flygplatsen är en viktig arbetsgivare i staden och området kring den sysselsätter totalt cirka 40 000 personer. Förutom Finnair och Swissport är frakt, spedition och service på och kring flygplatsen viktiga arbetsgivare.
– Jag är väldigt orolig för att arbetstillfällen försvinner, sade Viljanen vid en pressträff på tisdagen.
Finnair som precis hunnit kalla tillbaka sin personal efter coronapandemin inledde i början av mars nya omställningsförhandlingar på grund av kriget i Ukraina.
ANDRA LÄSER