10 saker alla chefer borde veta

Vad krävs för att man ska bli en bra chef?

Jag har jobbat som chef i över 20 år och haft den osannolika men fantastiskt fina äran att få utomordentliga betyg när mina team har utvärderat mitt ledarskap. Men vad är det som krävs för att lyckas som chef? Vad som gäller kan jag inte säga, men här är min topp 10 lista:

1. Tur! Slumpens roll kan inte underskattas. Ett team på 10-15 personer är ett komplicerat organ som ingen enskild individ kan styra eller forma.

2. Bygg upp en teamanda som värdesätter fantasi och skaparkraft. Visa förtroende för personalen och de beslut de fattar, utan komplicerade hierarkiska beslutsprocesser.

3. Slopa veckomöten. Satsa på korta 5-15 minuters dagliga morgonmöten där alla snabbt går igenom det som är på gång. Viktigt för informationsspridningen, men även för att skapa empati, eftersom alla får se varandra i ögonen åtminstone en gång per dag. ;-)

4. Boka en halvtimme per dag för en promenad med en av team-medlemmarna. Låt turerna rotera så du träffar alla minst 1-2 gånger per månad. Har gjort det här i över fem år nu och det sviker aldrig.

5. Låt teamet själv forma och förändra både arbetssätt och verktyg. Räkna med att alla klarar många roller och olika ansvarsområden. Låt teamet själv omfördela och anpassa rollerna kontinuerligt. Hela teamet tar initiativ och ansvar. Alla vet vem som ansvarar för vad.

6. Slopa mellancheferna. Utgå från att alla i teamet tar samma ansvar som cheferna tar. Jag är fortfarande chefen för mitt team men jobbar dagligen hårt för att göra mig överflödig.

7. Nolltolerans för skitstövlar, hur briljanta de än är. Kreativitet behövs i dag mer än någonsin och det kräver trygghet. Teamet ska finnas där för dig, och du för dem. Allt handlar om energi. Fråga dig om de du leder har mer eller mindre energi efter att de träffat dig. Om de har mindre är du dessvärre sannolikt en skitstövel.

8. Empati – kanske det viktigaste här. Och svåraste. Google har forskat mycket i vilka team som presterar bäst. Det visade sig att ett mediokert men välfungerande team alla gånger slår ut ett gäng dysfunktionella toppspelare. Att alla får ungefär lika mycket taltid på gemensamma möten är en förvånansvärt stark signal som kännetecknar ett toppresterande team.

9. Humor. Skratt är kreativ hjärngymnastik och gemensamt skratt skapar samhörighet och raderar tidigare uppbyggd spänning.

10. <3 <3 <3

Sami Kallinen

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33