Mercedeschefen Wolff: Spelar ingen roll om en europeisk klassiker försvinner

Antalet lopp under en och en samma säsong är en ständigt het potatis i formelkretsarna. – 23 lopp är max. Där går smärtgränsen, säger Red Bulls stallchef Christian Horner som är mån om att de klassiska loppen på europeisk mark finns kvar i kalendern.

Toto Wolff ger inte mycket för traditioner.
28.02.2023 06:01
För säsongen 2023, som inleds i helgen i människorättshelsiket Bahrain, var 24 lopp inplanerade men Kinas GP stryks på grund av coronaviruset som härjar i landet och ersätts inte. 
Fia och stallen har enats om maximalt 24 lopp, en överenskommelse som gäller till och med 2025. Men det finns ett stort intresse ute i världen att arrangera formel 1-tävlingar. Flera tävlingar i flera länder ökar synlighet och genererar mera pengar.
Enligt Fia har 30–35 länder visat intresse. Sydafrika och Colombia är två länder som finns på formel 1:s framtida lista. Men då kanske inte så att det blir GP varje år.
– Om vi har arton fasta lopp och fem roterande värdar har vi 23, säger McLaren-chefen Zak Brown.
– Det blir inte fler lopp men vi tävlar i fler länder.
Las Vegas är nytt för i år och Qatar kommer tillbaka. Toto Wolff, Mercedes teamchef, sörjer att loppet i Kina inte finns med på kalenderna längre.
– Jag skulle vilja ha tre lopp i Kina. Vi har ju tre i USA, säger österrikaren.
Där Horner försvarar de europeiska loppen intar Wolff en pragmatisk inställning.
– Jag tror att de flesta som ser tävlingarna i tv eller via sociala medier struntar i var de körs, säger Wolff.
Det amerikanska företaget Liberty Media äger de kommersiella rättigheterna och nu funderar man på att ta över vissa lopp och själv stå som arrangör i stället för använda oberoende promotorer.
Man inleder med det nya loppet i Las Vegas.
– Vi kommer att inleda med det och se hur det går. Vi hoppas att det blir den stora framgång som vi tror det blir, säger Greg Maffei, som är ordförande och vd för Liberty Media.
Maffei är också en trogen anhängare till Donald Trump.
Maffei säger att man kanske också kan tänka sig ta över de klassiska loppen i England, Monaco och Belgien.
Säsongen inleds i Bahrain.
F1-chefen Stefano Domenicalli tror på flera lopp i Asien och USA och färre i Europa i framtiden.
– Det är en del av utvecklingen och detta är ju en underhållningsbusiness. Självklart är vi medvetna om hur viktig traditioner är. Men om man bara lever efter traditioner lever man inte länge. Vi måste lägga grunden för framtiden och de gamla banornas arrangörer kommer att känna av en positiv press av nykomlingarna.
– De måste växa och investera, för publiken förtjänar det.

De som betalar mest får mest

Domenicalli ”glömmer” att nämna att det är pengarnas och intäkternas lag som styr. De som betalar mest får mest. Som Saudiarabien, Bahrain och Qatar. Länder som betalar miljoner för nöjet att arrangera ett lopp men som inte har den minsta tradition när det gäller motorsport. Eller mänskliga rättigheter.
Domenicali säger att Formel 1 är både en affärsröresle och underhållning. Han säger också att de nya arrangörerna påverkar de gamla arrangörerna som måste investera för att hänga med i utvecklingen. Kanske det, men det innebär också att biljettpriserna – som redan nu är höga – kommer att höjas ännu mer. Var ligger smärtgränsen för en supporter?

Kalendern 2023

  • 5.3: Bahrain GP, Bahrain International Circuit, Sakhir.
  • 19.3: Saudiarabien GP, Jeddah Corniche Circuit, Jedda.
  • 2.4: Australien GP, Albert Park Circuit, Melbourne.
  • 30.4: Azerbajdzjan GP, Baku City Circuit, Baku.
  • 7.5: Miami GP, Miami International Autodrome, Miami.
  • 21.5: Emilia Romagna GP, Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italien.
  • 28.5: Monaco GP, Circuit de Monaco, Monte Carlo.
  • 4.6: Spanien GP, Circuit de Barcelona-Catalunya, Montmeló.
  • 18.6: Kanada GP, Circuit Gilles Villeneuve, Montreal.
  • 2.7: Österrike GP, Red Bull Ring, Spielberg.
  • 9.7: England GP, Silverstone Circuit, Silverstone.
  • 23.7: Belgien GP, Circuit de Spa-Francorchamps, Spa.
  • 30.7: Ungern GP, Hungaroring, Budapest.
  • 27.8: Holland GP, Circuit Zandvoort, Zandvoort.
  • 3.9: Italien GP, Autodromo Nazionale di Monza, Monza.
  • 17.9: Singapore GP, Marina Bay Street Circuit, Singapur.
  • 24.9: Japan GP, Suzuka International Racing Course, Suzuka.
  • 8.10: Qatar GP, Losail International Circuit, Doha.
  • 22.10. Austin GP, Circuit of the Americas, Austin.
  • 29.10. Mexiko GP, Autódromo Hermann Rodríguez, Mexiko City.
  • 5.11. Brasilien GP, Autódromo José Carlos Pace, Interlagos.
  • 18.11. Las Vegas GP, Las Vegas Street Circuit, Las Vegas.
  • 26.11. Abu Dhabi GP, Yas Marina Circuit, Yas Island.
Stallen 2023
  • Red Bull: Max Verstappen, Holland, Sergio Perez, Mexiko.
  • Ferrari: Charles Leclerc, Monaco, Carlos Sainz, Spanien.
  • Mercedes: Lewis Hamilton, England, George Russell, England.
  • Alpine: Esteban Ocon, Frankrike, Pierre Gasly, Frankrike.
  • McLaren: Lando Norris, England, Oscar Piastri, Australien.
  • Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Finland, Guanyu Zhou, Kina.
  • Aston Martin: Fernando Alonso, Spanien, Lance Stroll, Kanada.
  • Haas: Kevin Magnussen, Danmark, Nico Hülkenberg, Tyskland.
  • Alpha Tauri: Nyck de Vries, Holland, Yuki Tsunoda, Japan
  • Williams: Logan Sargeant, USA, Alex Albon, Thailand

ANDRA LÄSER