Den pälsfria framtiden hyllas av Elles internationella chef Valeria Bessolo LLopiz:
– Det här är en bra möjlighet att öka medvetenheten om djurskydd, stärka efterfrågan på hållbara och innovativa alternativ och främja en mer human modeindustri, sade hon under en modekonferens i Storbritannien.
Elle ägs av franska Lagardère Group, och var och en av tidningens 45 redaktioner har undertecknat ett dekret som bannlyser redaktionellt innehåll som främjar djurpäls. Det gäller såväl pappers- och nätmagasin som inlägg på sociala medier.
Under de senaste åren har flera modehus sagt att de avstår från päls eller skinn efter påtryckningar från djurrättsgrupper och synpunkter från yngre och etiskt medvetna kunder.
– Päls förefaller vara föråldrat och inte på modet längre. Särskilt inte för generation Z som är den gyllene målgruppen för mode- och lyxindustrin. Generation Z vill att mode ska vara ansvarsfullt, etiskt och innovativt och det är det som vi ser hända nu, säger Bessolo LLopiz.
ANDRA LÄSER
Kriget i Ukraina
”Jag har armar, ben och könsorgan i behåll” – så mår finländarna som skadades under rysk granateld för en vecka sedan
25.03.2023 05:01

Svenskfinland
Efter Jörn Donners död upptäckte hans änka Bitte Westerlund makens dubbelliv
24.03.2023 16:25


Ben Zyskowicz
IL: Ben Zyskowicz misshandlad i Helsingfors – ”Skällde ut mig för Nato och för judendomen”
25.03.2023 14:05

Välgörenhet
När Magnus Londen ville hjälpa Ukraina strömmade pengarna in – samlade ihop till 9 terrängbilar och 50 generatorer
25.03.2023 11:00
