1. Finland: The Rasmus – Jezebel
Att inleda är inget drömstartnummer men nog ska finalen fixa sig för det. The Rasmus har under sin karriär haft hittar som hade varit livsfarliga i Eurovisionen, när de väl tävlar är det inte med en fullt lika klockren låt. Men av årets rockbidrag är det här det snyggaste och proffsigaste. Sceniskt är det mörkt och lite udda – svarta ballonger och gul regnrock. För den konstnärliga visionen i numret står den svenska koreografen Fredrik Rydman som även gjorde Måns Zelmerlöws Eurovisionsvinnande streckgubbsnummer 2014.
2. Israel: Michael Ben David – I.M
Charmlöst danspopnummer där allt känns överproducerat, både den tunna låten och det flamboyanta framträdandet. Själlös självpepplåt med orealistisk självbild.
3. Serbien: Konstrakta – In corpore sano
Ett av årets intressantaste och originellaste bidrag. En ironisk, samhällskritisk perfomance om hälsohets på serbiska; artisten sitter i vit sköterskedräkt och tvår sina händer omringad av överstepräster. Också musikaliskt intressant i sin monotona rytmiskhet.
4. Azerbajdzjan: Nadir Rustamli – Fade to black
Även här var det beräkning och tömt på äkta känsla. Svenskskriven prettoballad som växlar mellan lågmäldhet och att fläska på. Azerbajdzjan brukar i och för sig vara skickliga på att iscensätta sina bidrag så det kan gå vägen, men helst inte.
5. Georgien: Circus Mircus – Lock me in
Cirkusen intar scenen med knasiga glasögon och blommor i skägget. Och en låt som verkar genererad av en dator. Så tokigt det kan bli? Nej, mest slappt och trist faktiskt.
6. Malta: Emma Muscat – I am what I am
Sockersöt popgospel där man på scen tappat bort den mångfald som fanns i förhandsvideon. Kvar finns just inget som sticker ut. Också ett gränsfall. Men det finns trots allt värre.
7. San Marino: Achille Lauro – Stripper
Punkrock som är hyfsat pigg att lyssna på, men framförandet skulle kräva mera energi och närvaro. Den här punkrockaren i glittrig kroppsstrumpa verkar mest dåsig när han grenslar tjuren och ragglar fram med vevande arm.
8. Australien: Sheldon Riley – Not the same
Här var det stora känslor och gester och även snyftningar i en dramatisk ballad som bjuder på årets längsta släp och en mask av pärlor. Gör onekligen intryck, och rösten bär till final.
9. Cypern: Andromache – Ela
Har vi sett det här förut? Kvinnlig artist gör sensuell latinopop med dansare framför solfjäderformation. En sådan här låt är med varje år. Rätt lamt, men förtjänar finalplats mer än en del annat.
10. Irland: Brooke – That's rich
Som popdänga har det här om än inte klass så visst driv, lite fattigmans Icona Pop. Men på scen bleknar all eventuell coolhet i ett billigt nummer där dräkterna verkar köpta i en maskeradaffär.
11. Nordmakedonien: Andrea – Circles
Tung och dyster och klagande ballad i sprucken och småhysterisk tolkning – det är en liten pärs att ta sig igenom detta. Svag låt i svajigt framförande som vi inte kommer att se röken av i finalen.
12. Estland: Stefan – Hope
Aviciiinfluerad countrypop i maskulin vilda västern-iscensättning. Hoppas inte Tom of Finland-cowboyerna som stod och blängde på varandra på scen i den estniska uttagningen slopats på vägen till Turin. Stefan har i alla fall något som kommer att ta honom till final.
13. Rumänien: Wrs – Llámame
Det åmas i lackbrallor i en skräpig helhet med gräsliga scenkläder. Trött danspop med latinokrydda av någon som säkert velat väl men saknar fantasi.
14. Polen: Ochman – River
Här har man skrivit en låt för en kille som kan sjunga och vill visa det. Och förvånande nog funkar det. En intensiv midtempoballad med mycket trummor, falsettsång och till och med operapartier. Killen är i final och han förtjänar det.
15. Montenegro: Vladana – Breathe
Hon sjunger inte illa, Vladana, men det hjälps inte, för den här tungrodda balladen lyfter inte. Väldigt långa tre minuter.
16. Belgien: Jérémie Makiese – Miss you
Inte fantastiskt men tillräckligt stabil för final är denna souliga powerballad. Artisten med fotbollsbakgrund upphäver tyngdlagen där han flyter fram i sin silverjacka. Men är det något som klibbar under skosulorna?
17. Sverige: Cornelia Jakobs – Hold me closer
Efter några år med trista bidrag är Sverige tillbaka i toppform i tävlingen med en av årets bästa låtar, en innerlig ballad i enkel men effektfull iscensättning. Tre magiska minuter som kommer att gå till final så det visslar om det.
18. Tjeckien: We Are Domi – Lights off
Rätt okej nittitoalsdanspop som efter att Österrike lämnade oss i tisdags skulle rädda finalen från att bli alltför mycket balladträsk. Men vill man vara petig är det inte kvällens bästa sångerska. Sceniskt är det också onödigt mycket flaxigt aerobicspass.