Klockan är strax efter 16 på måndagseftermiddagen och rusningstrafiken börjar sätta i gång.
När trafikljusen vid Mannerheimvägen ger grönt, kör en puls av bilar upp på Lönnrotsgatan, och de flesta fortsätter i flera kvarter längs den enkelriktade gatan för att ta sig ut ur Helsingfors centrum.
Det som många missar – eller ignorerar – är skylten som upplyser om att det på en 900 meter lång sträcka råder dubbdäcksförbud.

Så här ser skylten ut som upplyser om det dubbdäcksförbud som Helsingfors stad har infört som ett treårigt försök.
Helsingfors stad har beslutat om förbudet i ett treårigt försök, där målet är att förbättra luftkvaliteten och minska det buller som dubbdäcken förorsakar.
Förbudet infördes i september och som HBL tidigare har rapporterat skrev Helsingforspolisen ut den första avgiften för trafikförseelse i november till en förare som trotsade förbudet.
Den här januarimåndagen genomför polisen en trafikkontroll med avsikt att systematiskt skriva ut avgifter till dem som kör med dubbdäck längs gatan.
”Övningstiden är över. Om du inte följer regeln väntar dig en avgift för trafikförseelse på 100 euro”, skrev Dennis Pasterstein, överkommissarie och chef för polisens trafiksäkerhetscentral på Twitter inför kontrollen.
Det visar sig ändå att polisen fort väljer att lägga om sin strategi.
– Det kommer så många bilar med dubbdäck att vi inte klarar av att behandla alla jämlikt, säger överkonstapel Juha Karppila till HBL en stund in i kontrollen.
Han förklarar att det tar några minuter att skriva ut det som tidigare hette ordningsbot. Det skulle uppstå långa köer, och polisen skulle kanske inte kunna stoppa alla som kör med felaktiga däck.
I stället går polisen in för att tilldela en muntlig anmärkning.
Karppila hoppas ändå att också den lindrigare varianten ska ha effekt. Övervakas inte ett förbud, och blir det inga påföljder alls för den som bryter mot det, menar han att det lätt urvattnas.

”Jag visste inte”, fick Helsingforspolisen höra under sin kontroll av hur dubbdäcksförbudet efterföljs på Lönnrotsgatan.
Även Juha Karppila får höra att många inte har sett förbudsskyltarna.
– Jag visste inte om det, jag är ledsen, säger en av dem polisen stoppar.
Helsingfors stad föreslår att den som har dubbdäck i stället kör till Gräsviken via Mannerheimvägen och Norra Järnvägsgatan, eller till Kampen och Rödbergen längs Bulevarden. Ett syfte med förbundet är samtidigt att öka intresset för friktionsdäck.
De som kör till en tomt eller har ärenden i exempelvis en butik vid gatan är undantagna förbudet. Detsamma gäller bilar i yrkestrafik.

ANDRA LÄSER
Finland
Kommentar: FSI-chefen gjorde ålänningarna rasande när hon jämförde IFK Mariehamn med DDR – men hon hade en poäng
04.02.2023 19:41

Ubåtar
Fredrik Gustafson säljer Sveriges ”hemliga ubåtar”: Viktigt att ha ubåtar som kan ligga tyst och stilla
04.02.2023 18:34


Brott, lag och rätt
Fransk nyhetssajt: Vastaamo-misstänkt gripen nära Paris – så här gick det till
04.02.2023 15:58

Brott
Drumsö och Tölö sticker ut i dyster stöldstatistik – så här skyddar du bilens dyrbaraste del
04.02.2023 05:02
