Elsparkcyklar blockerar framfarten vid Norsen – trots att eleverna inte uppfyller ålderskraven

En skog av elsparkcyklar kantar trottoarerna runt Grundskolan Norsen och ställer till med problem för bland annat synskadade. – Vi har pratat med eleverna flera gånger och informerat föräldrarna, men hur snyggt du än parkerar är elsparkcyklarna så många att det lätt blir kaos, säger rektor Ann-Britt Bonns.

Elsparkcyklarna vid Grundskolan Norsens enhet vid Unionsgatan trängs om plats på trottoaren.
Jenny Bäck
11.11.2021 06:00 UPPDATERAD 11.11.2021 13:17
Patrick Wikblad har ofta vägarna förbi Grundskolan Norsen, och förundrar sig över mängden elsparkcyklar som står utanför på trottoaren. Operatörerna kräver 18 års åldersgräns – men eleverna i skolhuset vid Unionsgatan är mellan 10 och 16 år gamla.
– Det betyder att de säkert åker med föräldrarnas koder. Det är visserligen inte olagligt, men jag undrar om föräldrarna riktigt förstår det här? Täcker försäkringen skadan om någonting händer? Det här vill jag gärna väcka diskussion om, säger Wikblad.
För att då inte tala om otyget med elsparkcyklar som fyller trottoarerna.
Norsens rektor Ann-Britt Bonns. Arkivbild.
– De är i vägen till exempel för synskadade. Det kan finnas de som ser dåligt men känner vissa bekanta rutter. Det kan bli ganska förfärliga olyckor om det då ligger sparkcyklar i vägen, säger Wikblad.
Rektor Ann-Britt Bonns säger att man pratat med eleverna om saken – flera gånger.
– Absolut, ja! Vi har informerat i veckoinfot flera gånger, som når också föräldrarna, och understrukit att elsparkcyklarna måste parkeras snyggt så att de inte är i vägen. Och vi kommer att ta upp saken med eleverna igen.
Det är bara det att elsparkcyklarna är så många.
– Fast man skulle parkera snyggt kan det hända att sparkbrädan faller då så många andra parkerar invid. Och de är så många att de upptar halva trottoaren hur som helst. Det är samma problem som överallt i staden, det här är inte bara en skolas problem.
Sedan ytterligare en operatör kom in på marknaden i höstas är det ännu fler elsparkcyklar som lämnas vid skolan också över natten.
Bonns tar hastigt trapporna ned och ut på gården för att räkna. Klockan är 16 och alla elever har gått hem. Ändå står det fortfarande tiotals elsparkcyklar längs trottoarerna runt skolan: Bonns räknar till sammanlagt 69 elsparkcyklar, inklusive ett antal på trottoaren mittemot.
– Numera är här ofta många elsparkcyklar redan tidigt på morgonen, innan eleverna kommit. Operatörerna skulle gärna få komma och hämta dem under natten. På morgonen kommer det sedan fler igen.
Några allvarligare olyckstillbud har man ändå inte haft med elsparkcyklarna bland skolans elever. Att förbjuda dem att ta sparken till skolan fungerar inte heller, enligt Bonns, eftersom de i så fall bara skulle lämna sparken något kvarter bort.
– Det löser ju inte problemet. Däremot kunde man lösa saken som man gjort med stadscyklarna, så att det finns särskilda platser där cyklarna ska avlämnas, tycker Bonns.

ANDRA LÄSER