Körde med dubbdäck i Helsingfors – polisen skrev ut historisk bot

Polisen har delat ut den första boten hittills i Finland för brott mot dubbdäcksförbud. Den gavs till en förare som körde längs Lönnrotsgatan.

I slutet av september kom skyltarna upp som berättar om att det numera råder dubbdäcksförbud på Lönnrotsgatan i centrala Helsingfors. Två månader senare skrev polisen i torsdags ut den första boten till en förare som brutit mot förbudet.
Anna Svartströmanna.svartstrom@hbl.fi
25.11.2022 15:46 UPPDATERAD 25.11.2022 18:14
Den förare som på torsdagen bestämde sig för att köra längs Lönnrotsgatan, trots att hen har dubbdäck på bilen, fick betala för det. Samtidigt som polisen tecknade ned boten skrevs historia.
Polisen skrev nämligen ut en avgift för trafikförseelse. Det handlar om den första i sitt slag i Finland till en person som brutit mot dubbdäcksförbud. Avgiften hette tidigare ordningsbot och kan vara mellan 20 och 220 euro beroende på förseelse. Just denna ger en avgift på 100 euro.
Det är Dennis Pasterstein som meddelar om händelsen på Twitter. Han är överkommissarie och chef för polisens trafiksäkerhetscentral.
”Var inte särskilt nöjd med lappen, men tackade ändå när hen tog emot den”, citerar Pasterstein den rapport som han fått av patrullen på fältet.
Sedan slutet av september råder det förbud mot dubbdäck på en 900 meter lång sträcka av gatan, mellan Mannerheimvägen och Sandviksgatan. Det är hela gatan med undantag av två kvarter närmast Sandvikstorget. Det är Helsingfors stad som har beslutat om det.
Till HBL säger Dennis Pasterstein att övervakningen av att dubbdäcksförbudet följs ”inte är polisens främsta prioritet”.  Personen som nu fick boten, fick den av en patrull som råkade höra att bilen hade dubbdäck.
– Det handlar inte om trafiksäkerhet som är det vi prioriterar, säger han och säger att det handlar om resurser. 
Enligt Pasterstein planerar polisen ändå att göra övervakningsinsatser.
– Så visst finns det en viss risk att bli fast, säger han.
Reaktionerna på Twitter har varit många, och tydligt är enligt Pasterstein att många inte uppfattat att det finns ett förbud.

Försök för att förbättra luftkvaliteten

Lönnrotsgatans dubbdäcksförbud är ett treårigt försök. Målet, enligt Helsingfors stad, är att förbättra luftkvaliteten och minska det buller som trafiken orsakar i närmiljön”. Dessutom utvärderas om förbudet gör friktionsdäck populärare. Dubbdäcken gör att vägbeläggning lossnar och bildar gatudamm.
Staden uppger sig ha satt upp utrustning för att övervaka luftkvaliteten och dubbdäcken.
De som kör med dubbdäck till en tomt, samt bilar i yrkestrafik, till exempel taxibilar är undantagna förbudet. 
Staden föreslår alternativa rutter för dem som kör med dubbdäck. Det går att ta sig till Gräsviken via Mannerheimvägen och Norra Järnvägsgatan. Eller så kan man köra till Kampen och Rödbergen längs Bulevarden. De rutterna beräknas bli 300 respektive 200 meter längre.
När stadsmiljönämnden i Helsingfors behandlade ärendet väckte det en del diskussion och gick till omröstning.
Läs också: Dubbdäck kan förbjudas på Lönnrotsgatan i Helsingfors – nämnd gav klartecken

ANDRA LÄSER