Zhou tävlar igen i Österrike – tackar halon

F1-föraren Zhou Guanyu kom undan en allvarlig krasch utan större skador. Nu meddelar kinesen att han tävlar igen nästa helg, och tackar säkerhetsramen "halo" för att han lever.

Zhou Guanyu kör igen i Österrike efter sin krasch.
Formel 1-loppet på klassiska Silverstone hade inte ens hunnit bli en kurva gammal innan flera förare var inblandade i säsongens hittills mest dramatiska krasch.
Zhou Guanyus Alfa Romeo snurrade runt och gled upp och ner över däckbarrikaden innan den stannade mot publikstaketet. Valtteri Bottas stallkamrat gav dock lugnande besked en stund senare: Inga kroppsliga skador.
På Instagram tackar Zhou för stödet.
"Jag är okej, faran över. Halon räddade mig i dag. Tack till alla för era snälla meddelanden."

"Snälla nej"

Just halon, den ram som sitter framtill på förarposition har gått från att vara kritiserad till sportens kanske viktigaste säkerhetsfunktion.
Inför säsongen 2018 gick Lewis Hamilton ut och sa att han hoppades att den då nya halon inte skulle tas i bruk.
"Snälla nej! Detta är den sämsta modifikationen i formel 1-historien. Jag uppskattar strävan efter säkerhet, men det här är formel 1, och som det är nu är helt okej."
Men tongångarna har ändrats.
När Hamilton i fjol kolliderade med Red Bulls Max Verstappen hamnade nederländarens bil ovanpå Hamilton, som tack vare halon kom undan med bara skrapmärken på hjälmen.
– Jag känner mig väldigt, väldigt lyckligt lottad i dag – tack och lov för halon. Den räddade mig till slut och räddade mitt liv.
Max Verstappens Red Bull ovanför Hamiltons Mercedes. Arkivbild.
Halon är gjord i titan, med ett yttre av kolfiber och väger inte mer än nio kilo. Ramen ska dock kunna stå emot 12 ton.

"Det bästa"

Det är inte bara Hamilton och Zhou som räddats av halon. Redan det första året var Charles Leclerc, då i Sauber, inblandad i en krasch som kunde slutat riktigt illa. Fernando Alonsos bil hade slungats upp i luften vid en kollision och landade rakt på monegaskens.
– Jag vet inte hur det skulle ha slutat utan den, men när jag tittar på det är jag glad att den fanns där. Jag hade tur den här gången. När man tittar på halon ser den inte bra ut. Jag har aldrig varit ett fan av halo men jag måste säga att jag var väldigt glad över att ha den över huvudet idag, sade han efteråt.
Fernando Alonso, då i McLaren slungades upp på Charles Leclerc, då i Sauber, i Belgien. Arkivbild.
Romain Grosjean var också en av förarna som kritiserat halon. Men efter hans krasch i Bahrain i slutet av 2020 var han av en annan åsikt.
– Jag var inte för halon för några år sedan, men jag tycker att det är det bästa vi tagit in i formel 1. Utan den skulle jag inte kunna prata med er nu, sade han från sin sjukhussäng.
I kraschen körde Grosjean rakt in i barrikaden, varpå hans bil klövs i två och fattade eld. Haasföraren slutade i formel 1 efter den säsongen och kör nu indycar.
Den bakre delen av Romain Grosjeans Haas fraktas bort. Arkivbild.

ANDRA LÄSER