Wolt och cirkelns kvadratur

Wolt höjer insatsen i kriget med Uber Eats och Foodora. Men utmattningskriget pågår inte bara på de finansiella eller tekniska fronterna.

Cykel- och bilburna leveransbud i rosa och blå kläder har blivit ett vanligt inslag i stadsbilden.
27.01.2021 13:00
Cykel- och bilburna leveransbud i rosa och blå kläder har blivit ett lika vanligt inslag i stadsbilden som snusprillor i taket på skolgymmets omklädningsrum. Pandemin har – om möjligt – laddat den så kallade plattformsekonomin med ännu större förväntningar än någon trodde var möjligt år 2019. Samma utveckling har vi sett inom hotell- och resebranschen, där digitala mellanhänder som Booking.com, Hotels.com och Trivago har etablerat sig som portvakter. Vem äger kundrelationen då hämtmatkulturen utvecklas till en urban megatrend?
På måndagen stoltserade det Helsingforsbaserade matleveransföretaget Wolt med 436 miljoner euro i färskt riskkapital. Bolaget har nu totalt bringat in 707 miljoner euro från olika investerare. Med massiv finansiering i ryggen knappar man in på konkurrenterna. Bland investerarna finns steroidpumpade amerikanska muskler, inte minst Goldman Sachs Growth Equity, och Iconiq Growth, vars klienter inkluderar Facebookgrundaren Mark Zuckerberg. Därmed sätter Wolt sig på den internationella kartan och får en bildlig plats vid pokerbordet som omges av den tjockaste cigarröken. Vi bevittnar ett företagshistoriskt ögonblick: Wolt startade verksamheten i Helsingfors 2015 med 10 restauranger och har sedan dess expanderat till 23 länder och 129 städer, inklusive över 30 000 restauranger. Det är inte gratis att leka med de stora pojkarna i Silicon Valley.
Inom teknikvärlden är litet ingalunda vackert, tvärtom är storleken både alfa och omega: lönsamhet bygger på dominans via data, effektiva algoritmer och nätverkseffekten bland kunder. Det är en strid på kniven om marknadsandelar: Vem lyckas pumpa in digital olja – data – som smörjer det fysiska maskineriet – kurirer – och optimera logistiken?

ANDRA LÄSER