Rungande ja till Norwegians krisplan

Det blev ett rungande ja från aktieägarna till det konkurshotade lågprisflygbolaget Norwegians krisplan. Nästan en miljard euro av bolagets skulder omvandlas till aktier. Men till Finland återvänder bolaget kanske först om ett år.

Det kan dröja innan de rödvita Norwegianplanen återvänder till Finland – tidigast om ett år ska det krisdrabbade bolaget ha ett ruttnät att tala om igen.
Kalle Nikula är precis på väg ut på jogging i Hyvinge innan han ska hämta barnen på dagis. Men han är på optimistiskt humör efter att hans arbetsgivare Norwegian på måndagsmorgonen hade fått jättejobbet i land med att säkra en fortsättning för det konkursdrabbade flygbolaget.
I bolaget jobbar Kalle Nikula sedan fyra år tillbaka som Boeing 737-kapten. Han är också ordförande för Norwegians finländska pilotförening NPOF som fackligt organiserar bolagets omkring 100 finländska piloter.
I Oslo, på businessområdet Fornebu på stadens gamla nedlagda centrumflygplats har bolagets ledning samma morgon suttit och haft extra bolagsstämma på webben. Via appen för att delta i bolagsstämman har aktieägarna varit ovanligt eniga om att rädda det norska billigflygbolaget.

Utspädd folkaktie

Norwegianaktien är mycket populär i Norge. Med över 50 000 småägare har bara två av Norges stora energibolag fler små privatägare än det norska billigflygbolaget. När Norwegians krisplan är genomförd kommer aktien dessutom att ha spätts ut till bara omkring fem procent av sitt värde i dag.
I stället för att förlora allt i en konkurs gick både aktie- och fordringsägare med på att omvandla bolagets miljardskuld till aktier. Många av de 24 leasingbolag som äger koncernens flygplan går nu, smått sensationellt, in och kommer att kontrollera 60 till 70 procent av bestämmanderätten i Norwegian, bedömer Norges radio NRK:s ekonomiska kommentator Cecilie Langum-Becker.
Bland bolagen antas två irländska företag, Aercap och Jackson Square Aviation, vara de största som nu förväntas gå med på att omvandla närmare 700 miljoner euro i leasingskulder till aktier.

Finland kärnområde

Förslaget om att omvandla bolagets miljardskuld, och att nyemittera aktier för omkring 30–40 miljoner euro godkändes med över 95 procent av stämmans röster i alla omröstningar, sa bolagets vd Jacob Schram, ledig och lättad.
Det "nya Norwegian" som man nu hoppas kunna bygga kommer att satsa på trafik i Norden och på långdistansflyg, sade Schram på HBL:s fråga.
– Vår kärnverksamhet är att flyga i de nordiska länderna ... också Finland, lade han till efter en liten paus.
Av Norwegians omkring 140 flygplan flyger för tillfället bara sju, på inrikesrutter i Norge som den norska staten i coronapandemin upphandlar.
Norwegianpiloten Kalle Nikula har inte flugit på en månad, sedan han flög från Uleåborg till Helsingfors. Det var tillsammans med rutten till Rovaniemi de två rutter bolaget flugit året runt i Finland. Därefter flögs planet för att parkeras i Norge, där det enligt planerna intill nyligen skulle stå som den övriga flottan, parkerat till sommaren 2021.

Hyra bara för flygdagar

Efter hårda förhandlingar med banker, finansiärer och leasingbolag hoppas Norwegian nu stegvis kunna inleda trafiken på nytt, där det lönar sig och där folk efter den värsta coronakrisen vill flyga igen.
– Nu kommer vi under tolv månader, från juli till påsk nästa år att betala leasing bara för den tid vi flyger med planen, säger Norwegians finansdirektör Geir Karlsen.
– Jag hoppas ju att trafiken nu kommer att återupptas efterhand, också inrikestrafiken, säger flygkapten Kalle Nikula till HBL. Det mesta hänger väl på (statsminister) Sanna Marin. Men vi väntar och ser. Jag vet lika mycket som ni.
Norwegian kommer också att skära ner på sin långdistansflotta, men satsa på bland annat flyg till London, New York och Los Angeles. Vid presskonferensen på måndagen var man däremot mera svävande ifråga om hur bolaget kommer att återuppta sina flyg till länder som Storbritannien eller Spanien.
Genom sin omstrukturering av Norwegians ekonomi kommer bolaget nu också att kunna få lånegarantier av den norska staten till en summa om 2,7 miljarder norska kronor (235 miljoner euro).
- - -
Korrigerat tisdag kl. 9.40: tillagt att Norwegian i Finland också flög året runt till Rovaniemi.

ANDRA LÄSER