Fartyget i Suez kommer loss först nästa vecka

Den japanska ägaren hoppas att jättefartyget som blockerar Suezkanalen ska komma loss redan under lördagen. Men det nederländska bärgningsföretaget gör en mer dyster prognos.

Ever Given sitter fast på tvären över Suezkanalen.
– Fartyget tar inte in vatten. Det är inga problem med rodret eller propellrarna. När den är fri, så borde den kunna köras, säger Yukito Higaki, ordförande vid företaget Shoei Kisen som äger fartyget, enligt lokala medier.
– Vi fortsätter att ta bort sediment, med extra muddringsverktyg, säger Higaki, som hoppas att jättefartyget Ever Given kan komma loss redan under lördagen.
Det nederländska specialistföretaget Smit Salvage, som kallats in för att bistå med bärgningsarbetet, tror dock att Ever Given kan komma loss först i början av nästa vecka. Förutsatt att ingenting går fel.
– Vi siktar på att få det gjort efter helgen. Men det bygger på att precis allting fungerar perfekt, säger Peter Berdowski, vd på Boskalis som äger Smit Salvage, till det nederländska tv-programmet Nieuwsuur.

Stora mängder sand

Containerfartyget Ever Given sitter som en propp på tvären över kanalen, och hindrar för närvarande fler än 200 väntande fartyg från att passera en av världens viktigaste farleder.
Egyptens Suezkanalmyndighet bedömer att 15 000-20 000 kubikmeter sand måste grävas bort för att skapa en ränna på 12–16 meter för att få loss fartyget.
– Fören sitter verkligen fast i den sandiga leran, men aktern har inte tryckts in helt i leran, vilket är positivt. Vi kan försöka använda den som en hävstång för att få loss det, säger Berdowski.
Flera extra lotsfartyg är på väg till platsen för att hjälpa till, och personal har setts arbeta under natten med muddringsutrustning. USA har erbjudit sig att sända experter från sin flotta, och även Turkiet har erbjudit hjälp.

Hoppas på högvatten

Experter hoppas också få draghjälp av högvatten.
– Tunga bogserbåtar, med en sammanlagd kapacitet på 400 ton, kommer att anlända under helgen. Vi hoppas att en kombination av bogserbåtar, muddring av sand vid fören och högvatten gör det möjligt för oss att få loss fartyget i början av nästa vecka, säger Berdowski.
Mycket ska klaffa. Och högvattnet ger bara ett begränsat fönster.
– Om de inte lyckas få det att lossna under det högvattnet, så kommer nästa högvatten att komma först om ett par veckor, och det blir problematiskt, kommenterar Plamen Natzkoff, en expert vid Vessels Value.

Knepig reservplan

Om den planerade insatsen för att få loss Ever Given inte lyckas har bärgarna en reservplan. Men den är logistiskt komplicerad.
Under helgen ska en tornkran monteras för att kunna lyfta av containrar från Ever Given, och därmed lätta fartygets tyngd.
– Om vi inte lyckas få loss det nästa vecka kommer vi behöva avlägsna runt 600 containrar från fören för att minska vikten, säger Berdowski.
– Det kommer att leda till minst några dagars försening, för frågan om var vi ska ställa alla de containrarna kommer bli ett ganska krångligt pussel.

Lång omväg

Stoppet i Suez leder till stora kostnadsökningar för världshandeln. En normal dag passerar varor till ett värde av drygt nio miljarder euro genom kanalen, enligt sjöfartstidskriften Lloyd's List.
En del fartyg har redan dirigerats om via Godahoppsudden i Sydafrika på sina färder mot Europa eller Nordamerika. Ever Greet – ett systerfartyg till det strandsatta fartyget – är det första containerfartyget som valt en annan färdväg, trots att det beräknas ta ytterligare tolv dagar att nå slutmålet.

ANDRA LÄSER