Jörn Donner om Guggenheim: Blåsningens slut

I början var det fråga om konst, sedermera blev det turism.

04.12.2016 05:45 UPPDATERAD 04.12.2016 08:24
Med stöd av ledande opinionsorgan (Helsingin Sanomat), hotellföretag, flygbolag (Finnair) och en massiv pr-kampanj (Miltton), finansierad av vem?, skulle Guggenheim-projektet föras i hamn.
I början var det fråga om konst, sedermera blev det turism. I sluttampen hängde hela republikens prestige på att kunna tillföra Guggenheim-stiftelsen 20 miljoner mot att Helsingfors skattebetalare skulle ta på sig nästan hela kakan.
I åratal har jag hävdat att kapitalisterna, vilka de än må vara, gärna kunde få finansiera hela projektet, men snåla som de är ville de inte offra sina surt förvärvade pengar annat än till en liten, marginell del.
För en del år sedan fick Guggenheim i New York låna en tavla av mig för en rysk utställning. Hela evenemanget finansierades av Potanin, en av oligarkerna.
Pengar luktar inte, vilket de gamla romarna konstaterade: Pecunia non olet.
Det vore nu lämpligt att utlysa en idétävling om användningen av det område som skulle ha reserverats för Guggenheim-bygget.

Jörn Donner

16 år i stadsfullmäktige, 4 år som ordförande för kultur- och biblioteksnämnden, Helsingfors

ANDRA LÄSER