VR:s vd Lauri Sipponen sägs upp

VR söker efter en ny vd efter att Lauri Sipponen fått sparken, meddelar koncernen på måndagen. – Han bidrog med ett människoorienterat ledarskap, säger styrelsens ordförande.

Lauri Sipponen är mest känd för att ha etablerat Lidl som en stor aktör i Finland.
04.04.2022 16:05 UPPDATERAD 04.04.2022 19:26
VR Groups vd Lauri Sipponen sägs upp från sin tjänst som vd med omedelbar verkan. Rekryteringen av en ny vd har redan inletts, skriver VR Group i ett pressutskick. Topi Simola, direktör för VR:s passagerartrafik, sköter vd-uppgifterna tills vidare.
VR:s styrelseordförande Kjell Forsén säger att styrelsen och Sipponen kommit överens om att inte gå in på några detaljer kring orsaken till uppsägningen.
– Men det handlar inte om några olagligheter, säger han.
Helsingin Sanomat skriver att uppsägningen föregåtts av ett ökat misstroende mot Sipponen. Han ska bland annat ha kritiserats för att ty sig till ministeriets anvisningar i fråga om relationen till Ryssland i stället för att fatta självständiga beslut. Det här ska VR:s ledning ha uppfattat som en svaghet.
VR skickade ut nyheten om Sipponens avgång två gånger. I det första meddelandet uppgav den statliga koncernen att den verkställande direktören avgår. En dryg timme senare kom bolaget med en korrigering: Sipponen avgick inte– han fick sparken.
I båda utskicken riktar Kjell Forsén sitt tack till Lauri Sipponen för den utveckling han drivit under de senaste månaderna och önskar honom lycka till med framtida åtaganden.
– Sipponen bidrog med ett människoorienterat ledarskap med stort fokus på att utveckla personalen, vilket vi vill hålla fast vid med nästa vd, säger Forsén.
Enligt Forsén söks ny vd både internt och externt.
Sipponen meddelar HBL att han inte kommenterar uppsägningen.

Långvarig Lidl-chef

Sipponen tillrädde som vd för VR Group i augusti i fjol. Han jobbade för Lidl mellan 2001 och 2019, de sista tio åren som landschef i Finland.
I en intervju för HBL i oktober i fjol berättade Sipponen om sina visioner för den statsägda koncernen. Han förklarade att han navigerar mellan politiker, tjänstemän och företagsledare som alla har åsikter om VR:s verksamhet.
Sipponen har sett framför sig hur VR kan bli den drivande kraften i att erbjuda hela resekedjor, så att kunden bara kan köpa transport mellan två platser. Den sista biten kan till exempel avläggas med en hyrd elbil.
– Vi lever i en konkurrensutsatt värld. Även om det just nu inte är konkurrens på fjärrtrafiken måste man komma ihåg att vi tävlar med personbilen och flyget. Det är ingen självklarhet att kunden väljer VR, sade Sipponen i intervjun.
VR Group meddelade nyligen om en stor företagsaffär i Sverige. Köpet av buss- och tågoperatören Arriva Sverige med 3 800 anställda ska enligt planerna slutföras i juni. I samband med att affären offentliggjordes sade Lauri Sipponen att VR ser Norden som ett enda område.
– Den finska verksamheten är fortfarande central i vår strategi, och vi kommer fortfarande att ha en stark position på vår hemmamarknad. Men tillväxtmöjligheterna är begränsade i Finland, samtidigt som den svenska marknaden växer kraftigt, sade Sipponen då.

ANDRA LÄSER