Gigantiskt utbud av cyklar och elsparkcyklar i Helsingfors: ”Sex företag är för mycket”

Voi, Tier, Lime, Bird, Dott och Ryde. Just nu finns det sex olika elsparkcykelföretag i Helsingfors och de blänker i princip i varje gathörn. Och tre cykelmärken: Alepa, Juro och nu även den eldrivna Freebike. Helsingfors invånare kräver nu en reglering av elsparkcyklarna.

Valeriya Mironenko och Irina Ovcharenko är från Ukraina men bor i Jämsä och besöker Helsingfors för dagen. De valde Helsingfors stadscyklar att ta sig fram med eftersom informationen på HRT var lättillgänglig.
I Helsingfors figurerar i nuläget sex olika elsparkcykelföretag: Voi, Tier, Lime, Bird, Dott och Ryde. Och tre cykelföretag: Helsingfors stadscyklar, Juro och Freebike, som är den nyaste på marknaden och lanserades strax före midsommar.
De eldrivna fordonen har blivit en del av stadsbilden och nya företag fortsätter att dyka upp på marknaden.

Tusentals eldrivna cyklar i Helsingfors

– Det här är bara början på mångfalden av bekväma och miljövänliga fordon som vi ser just nu, säger Aki Laiho, vd på bolaget Rolan som samarbetar med företaget Freebike.
Det kommer att finnas 1 100 eldrivna cyklar i Helsingfors under sommaren.
– Om allt går bra i sommar tänker vi utöka antalet cyklar med flera tusen.
Laiho berättar att cyklarna särskilt är lämpliga för personer som pendlar längre sträckor och för turister eftersom man inte behöver ladda ned en särskild app – som hos de andra företagen.
Freebike är det senaste eldrivna fordonet på gatorna i Helsingfors. Det som skiljer Freebikecyklarna från till exempel Helsingfors stadscyklar är att de är eldrivna och att det räcker med ett bankkort för att använda cyklarna. Och att man kan lämna cykeln var som helst – om man är villig att betala 1,50 euro i en slags straffavgift.

Elcyklar

Helsingfors stadscyklar
Finns i: Helsingfors och Esbo
Dagspass: 5 euro
Säsongspass, 1 april–31 oktober: 35 euro
Juro
Finns i: Helsingfors
Öppningsavgift: Ingen
Per 30 minuter: 1,50 euro
Dagspass: 5,95 euro
Månadspass: 12,95 euro
Säsongspass: 29,29 euro
Freebike
Finns i: Helsingfors
Öppningsavgift: Ingen
Per minut: 0,15 euro
Dagspass: 7 euro (varav 20 minuter utan kostnad inkluderat)
Månadspass: 29 euro (varav 20 minuter utan kostnad inkluderat)
Källa: HRT, Juro och Freebike

Nödvändigt med reglering

HBL har tidigare rapporterat om att företagen bakom elsparkcyklarna och Helsingfors stad vill se en reglering av antalet elsparkcyklar som får finnas i stadsbilden på grund av överutbudet och felparkeringar. Men ingen reglering har ännu skett.
Diskussionerna om elsparkcyklarnas tillkortakommanden har blossat upp varje sommar. Sedan förra sommaren har tre nya märken intagit marknaden och företagarna och Helsingfors stad har redan flaggat för att utbudet behöver begränsas. Men vad tycker Helsingforsborna?
Nu har invånarna i Helsingfors fått nog. Enligt ett invånarinitiativ från 18 juli, som i skrivande stund har 391 röster, föreslås att staden lämnar anbud på och ger näringstillstånd till två företag. "Det kan inte vara så att en form av trafik kan fortsätta okontrollerat", står det bland annat i invånarinitiativet.
Laiho delar bilden: Det är nödvändigt med en reglering av elsparkcyklarna, trots att företagen konkurrerar med varandra.
– Men jag tror också att det är viktigt att lämna plats för nya sätt att ta sig fram på. Jag tror inte att det är rätt väg att enbart begränsa antal fordon utan att titta på vilka behov fordonen fyller för människor.
Laiho poängterar att elsparkcyklarna syftar till att göra det lättare att ta sig runt i stadskärnan.
– Det som vi bidrar med är ett elektriskt fordon för bekvämt vardagsresande till och från jobbet också utanför stadskärnan. Det som vi ännu inte ser i stadsbilden är så kallade lådcyklar och mopeder som blir allt populärare i stora städer i världen just nu, säger Laiho.
Att Freebikecyklarna ska ligga slängda i stadskärnan ser Laiho inte som ett sannolikt scenario.
– Vi arbetar 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan med vårt eget fältteam som underhåller cyklarna och flyttar felparkerade cyklar.

Prydligt men överväldigande

Efter en runda kring Järnvägsstationen i centrala Helsingfors ser det relativt prydligt ut bland de parkerade fordonen. Elsparkcyklarna står symmetriskt uppradade på diverse ställen med en tät radie. Men de är många på samma ställe. Överallt kryllar det av färgglada transportmedel.
Christian Erbslöh från Frankrike är en av dem som tycker att utbudet är överväldigande.
– Sex företag är för mycket. Tre olika är max.
HBL fångar honom när han är mitt uppe i att förstrött kolla priserna på Voi och Tier utanför stadsbiblioteket Ode i Helsingfors.
Christian Erbslöh från Frankrike turistar med familjen i Helsingfors. Trots att Lime också opererar i Frankrike installerade han appen för första gången på onsdagen. – Det vore lättare om det fanns färre märken. Jag är bekväm av mig och vill bara ha en applikation, säger han till HBL.
– Jag installerade Limes app i går för det var den första jag såg utanför mitt boende och nu hittade jag ingen elsparkcykel med deras märke, vilket betyder att jag måste ladda ned en annan applikation, säger Erbslöh.
Erbslöh som bor i Frankrike berättar att det är kaos bland elsparkcyklarna även där.
– Det är många elsparkcyklar som försvinner och hamnar i floden Seine. Det är krig mellan företagarna och personerna som laddar elsparkcyklarna.
HBL springer också på Annukka, som lämnat tillbaka sin Tier på Mannerheimvägen. Hon tillhör dem som uppskattar det stora utbudet.
– Då kan du använda den som är bäst på marknaden.
Hon berättar att hon tidigare använde Rydes cyklar, eftersom de hade en gratiskampanj.
– Men eftersom jag nu har ett månadspass blir det billigare för mig med Tier.

Elsparkcyklar

Voi
Finns i: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Schweiz och Storbritannien.
Öppningsavgift: 0,90 euro
Per minut: 0,20 euro
Dagspass 100 minuter: 6,90 euro
Månadspass 750 minuter: 79,99 euro
Tier
Finns i: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Frankrike, Tyskland. Ungern, Irland, Österrike, Belgien, Kroatien, Danmark, Finland, Israel, Italien, Nederländerna, Storbritannien, Qatar, Saudiarabien, Slovakien, Slovakien, Spanien, Schweiz och Förenade Arabemiraten
Öppningsavgift: 1 euro
Per minut: 0,22 euro
Dagspass 100 minuter: 8,99 euro
Månadspass 300 minuter: 34,99 euro
Bird
Finns i: Finland, Sverige, Norge, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Schweiz, Storbritannien, Israel och USA
Öppningsavgift: 1 euro
Per minut: 0,19 euro
Dagspass: 6,99 euro
Månadspass: 34,99 euro
Lime
Finns i: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Sydkorea, Kanada, Australien och Nya Zeeland, Rumänien, Ungern, Polen, Bulgarien, Belarus, Tjeckien, Belgien, Frankrike, Nederländerna, Israel, Brasilien, Förenade Arabemiraten, Spanien, Italien och USA
Öppningsavgift: Ingen
Per minut: 0,19 euro
Dagspass 90 minuter: 9,99 euro
Tredagars pass: 28,99 euro
Ryde:
Finns i: Finland, Sverige och Norge
Öppningsavgift: 1 euro
Per minut: 0,20 euro
Dagspass 100 minuter: 5,9 euro
Månadspass 700 minuter: 69 euro
Dott
Finns i: Sverige, Norge, Polen, Storbritannien, Frankrike, Nederländerna Tyskland, Belgien och Spanien
Dotts elsparkcyklar finns kvar på Helsingfors gator men företaget har officiellt slutat verka här.
Källa: Voi, Tier, Bird. Lime, Ryde och Dott
Läs också:
Staden och företagen ser olika lösningar för att få bukt med "elsparkcykelkaos"
Elsparkcyklar parkerade på gården och framför garage irriterar – vad kan husbolag göra?
Politiker kräver: Minska på antalet elsparkcyklar i Helsingfors

ANDRA LÄSER