Trött på döda sekunder? Här testas uppfinning som gör att du slipper vänta för länge på grönt ljus

I sommar undersöker Helsingfors stad hur bra det går att använda artificiell intelligens i trafikljusen i tre korsningar i närheten av Ring 3.

De nya vita kamerorna signalerar till trafikljusen när det är dags att byta om till grönt ljus.
Du står där och väntar. Det känns som att minuterna tickar i väg. Trots att inga andra trafikanter syns till byter trafikljuset inte om till grönt.
Alla har vi väl varit med om den upplevelsen. Nu testar Helsingfors stad en lösning som ska råda bot på det här.
Smarta trafikljus kan läsa av fordon och människor i realtid och se till att det blir grönt ljus omedelbart när situationen tillåter det.
– Men vårt huvudsakliga mål i det här projektet är att få ner koldioxidutsläppen, säger Marcus Nordström på företaget Marshall AI till HBL.
De nya trafikljusen, som använder artificiell intelligens när de läser in sin omgivning, testas i tre korsningar i Skomakarböle i sommar. Korsningarna ligger i närheten av Ring 3.
– Den beräknade inverkan på utsläppen i en korsning är 3-8 procent.
Nordström sätter den procenten i ett europeiskt perspektiv.
– Andelen är faktiskt ganska stor om du tänker på att vägtrafiken i Europa står för 26 procent av utsläppen.
– Det fina med den här lösningen är att den sparar på utsläpp utan att någon människa upplever att något blir sämre.

Utsläpp när bilarna väntar

Marcus Nordström berättar att trafikljusen också testas i den parisiska förorten Meudon i sommar. Startskottet till allt är ett EU-finansierat projekt om att få ner koldioxidutsläppen i städerna Helsingfors, Tallinn, Köpenhamn, Stavanger, Paris och Amsterdam.
– I städerna är den största orsaken till utsläpp att bilar stannar och accelererar.
– Vi vet var trafikanterna är varenda millisekund, säger Marcus Nordström om de nya kamerorna som kopplas till trafikljusen.
Nu använder Helsingfors två olika sorters trafikljus. De som är mest gammalmodiga fungerar enligt fasta intervall. De har ett visst antal sekunder innan det blir rött eller grönt.
Nyare trafikljus använder sensorer. Då har man lagt in induktionsslingor under asfalten. De kan ligga till exempel hundra meter från trafikljuset. När en bil passerar slingan finns ett färdig uppskattning på hur länge det kan ta innan fordonet är framme vid trafikljuset. Då reagerar trafikljuset på den här informationen.
För fotgängaren finns två alternativ. Antingen trycker hen på en knapp eller så finns det en automatisk radar som märker att någon står där.
Men de trafikljus som testas är egentligen ett slags kameror som läser in både människor och fordon.
– Vi vet var trafikanterna är varenda millisekund. Det gör det hela mer effektivt. Styrningen och logiken behöver inte basera sig på estimat av hur länge det tar i medeltal för en fotgängare att gå över. Vi vet när personen gått över och när det är tomt igen.
I Vanda har de nya kamerorna funnits sedan 2019. Men där används de i korsningar med mycket tung långtradartrafik.
Han ser fördelar med att använda de nya kamerorna framom den gamla tekniken. I Norden, där väderförhållandena kan vara hårda och till exempel snöplogar kör på gatorna, kan slingorna gå sönder.
– Det är ett stort jobb att stoppa trafiken, riva upp asfalten, lägga ned slingorna och lägga ny asfalt.
Det finns också situationer som kan påverka de nya trafikljusen. Blixten kan slå ned. Eller om det är riktigt dåligt väder kan is formas på kameralinsen. Mycket tjock dimma kan också göra att det inte går att läsa av omgivningen. Men han förklarar att de vanliga trafikljusen i så fall skulle slås på då.

Hur är det med personskyddet då?

– Bilderna sparas aldrig. Det enda som loggarna sparar är om det är frågan om ett fordon eller en människa.

ANDRA LÄSER