utrikes
Centerns partiledare Matti Vanhanen viftar bort kritiken om att det svenska behandlas styvmoderligt. Foto: AFP/Lehtikuva

SPRÅKFRÅGOR

”Dold agenda mot svenskan är struntprat”

Publicerad: 26/10 21:44 ›uppdaterad: 27/10 13:37

De stora borgerliga partierna förnekar den dolda agenda mot det svenska som SFP påtalar. I stället uppmanar de SFP att sätta sin maktposition på spel i tunga frågor.

Centern och Samlingspartiet delar inte SFP:s uppfattning att beslut eller beslutsförslag i frågor som Sibbo, Karleby, Ekenäs BB eller tingsrättsreformen skvallrar om en vilja montera ner det svenska – läs Hbl-arktikeln Centern kör en dold agenda mot det svenska. Bland andra Centerns partiledare Matti Vanhanen viftar bort kritiken. Ren strunt, säger han.


– ”Höpö, höpö, höpö”, under inga omständigheter, säger statsministern till Hbl.


Men han förnekar inte att det skulle förekomma problem med att få service på svenska.


– Jag har rätt nyligen skickat ett brev till förvaltningarna för att få en utvärdering av hur servicen på svenska fungerar. Det finns brister i den svenska service som erbjuds. Det borde fungera i enlighet med språklagen. Vi måste ständigt fästa uppmärksamhet vid bristerna.


Också partiets vice ordförande Tuomo Puumala säger att påståendena om en dold agenda är hårresande.


– I hundra år har Centern arbetat för att förbättra finländarnas liv, och det inkluderar finlandssvenskarna. Att påstå något annat är tendentiöst och ett försök att svartmåla andra.


Många finlandssvenskar tycker det var bättre på Johannes Virolainens och Esko Ahos tid. De var ett slags garanter för svenskan. Puumala håller inte med om att attitydklimatet försämrats.


– Jag tycker tvärtom att den nya generationen politiker är mera tolerant. Mångkulturella värderingar har gått framåt och det är bra.


Puumala påpekar att att Centern numera har ett svenskt distrikt. Det leds av SFP-antagonisten Peter Albäck. Men han står på SFP:s sida i Karlebyfrågan och uppmanar SFP att hota lämna regeringen om inte Karleby får samarbeta söderut.


– Det skulle säkert ta skruv, bara en liten puff som kunde få Matti Vanhanen att ändra åsikt.


Enligt Albäck är Karleby ”jättestort i ankdammen men en småsak inom Centern”. Han menar att Centerinitiativet att föra Karleby norrut handlar mer om valmatematik än språkpolitik och absolut inte om någon dold agenda mot det svenska som Ulla-Maj Wideroos (SFP) talade om i gårdagens Hbl.


– Det är bara struntprat.


Albäck försvarar ändå kommunminister Mari Kiviniemi (C) som vill styra Karleby norrut.


– Kiviniemi är från Jalasjärvi, hon vet hur tvåspråkigheten fungerar i Österbotten. Hon har lyssnat till de svenska argumenten men tycker att det blivit för mycket, att de springer där för minsta småsaker.
Däremot tillstår han att det på finskt håll finns en stor okunskap och brist på intresse för svenskan.


– Det tragiska är att de knappt vet om oss finlandssvenskar. Många i Centern glömmer bort oss hela tiden.
Inte heller Samlingspartiet sväljer påståendena om okunskap och bristande intresse för svenska frågor.

 

Riksdagsgruppens ordförande Pekka Ravi säger tvärtom att man försöker respektera den svenska minoritetens rättigheter.


– Jag förstår behovet att få service på sitt modersmål men kraven får inte vara överdimensionerade.


Ravis partibroder, tvåspråkige Kimmo Sasi, framhåller att partiledaren Jyrki Katainen är positiv till tvåspråkighet och att partiet har två tvåspråkiga ministrar. Många finlandssvenskar var besvikna när den ene av dem, Jan Vapaavuori, drev hårt på annekteringen av Sibbo.


Sasi hävdar att Sibbo inte var en språkfråga utan en samhällelig nödvändighet framkallad av många år av fel framtidspolitik i Sibbo.


– Det var inget slag mot finlandssvenskheten.


Däremot anser både Sasi och SFP att större enheter inom förvaltningen inte automatiskt är effektivare.


– Större enheter skapar problem. Svenskan blir ofta ett ännu mindre minoritetsspråk.


Enligt Sasi kan SFP ändå inte stoppa utvecklingen på språkliga grunder.


– SFP borde godkänna den och försöka hitta vettiga lösningar. De lösningarna måste få kosta.


Sasi anser att SFP borde våga säga till på skarpen, till och med hota att lämna regeringen.


– Det gör SFP inte, och det leder till att deras kritik inte får samma tyngd. Det vore förstås en riskfull strategi eftersom man på sikt har mer inflytande i regeringen.


Centerns vice ordförande Antti Rantakangas vill inte komma med råd åt SFP men säger att det kan bli en last att bära stämpeln av att vara enbart ett språkparti.


– Det är inte bra om man ofta får höra att vad som helst duger bara svenskan beaktas.


Peter Buchert
09-1253 241, peter.buchert@hbl.fi


Markus West
markus.west@hbl.fi




Debatten är avslutad

2.11 2009 kl. 22.04



nam n. lös 2.11 2009 kl. 20.53

Till loppan

Det förstås bra att du har så fina tankar. Men jag vill hävda att det är inte svenskspråkiga som går ut med hätska angrepp mot finskspråkiga. Har du överhuvudtaget läst inlägg på olika finska diskussionsforum?Hela tiden och ständigt och pågår elaka påhopp mot oss finlandssvenskar. Så har det varit redan i flera år.Har du faktiskt ingen kännedom om detta? Jag tycker att vi ska ge svar på tal. Tänker inte ge efter en tum. Varför borde man tycka synd om rötägg?


Håll med12Helt fel!13 Granskad av moderator

Loppan 2.11 2009 kl. 12.04

Usch

Så konstigt att det inte går att föra en saklig diskussion om en viktig sak. Att börja dra fram motbjudande och vulgära "argument" som knappast var rumsrena ens på det rasistiska trettiotalet, leder ingenstans. Jag vill understryka att jag absolut hävdar min rätt att få leva jämställt på mitt modersmål i mitt eget land, men det betyder inte att jag har något emot finskspråkiga i allmänhet. Finnar är inte sämre än svenskar och svenskar är inte sämre än finnar, det finns bra människor och rötägg i båda grupperna.


Håll med12Helt fel!12 Granskad av moderator

Johan Reinholm 1.11 2009 kl. 15.30

Vi svenskar bor i serbernas land det vet alla.


Håll med16Helt fel!10

Ove Stenmark 1.11 2009 kl. 8.44

Möjligen är svenskan en struntsak för Centern. Kanske det mera handlar om att etablera makt i regionerna för att styra över skattepengar till lämpliga privata entreprenörer samt härska över politiska utnämningar till nämnder och således få valframgång. I språkliga gränsområden påminner de tillsammans med sfp om Hell´s Angels och Bandidos i Los Angeles. Skillnaden är bara motorcykelgängen lämnar de helt oskyldiga i fred. Partierna styr över allas gemensamma medel till egen fördel.


Håll med17Helt fel!14 Granskad av moderator

vi borde 31.10 2009 kl. 12.47

veta bättre II

språkvalet (ett annat språk efter engelska eller mera engelska) borde göras på grund av individuella och pedagogiska skäl (som på Åland eller i Sverige). Jag har haft glädje av svenskkunnighet, inte nytta men glädje, och det uppskattar ja nog. Redan i skolan tyckte jag att läsa finlandssvenska modernister på svenska och jag tycker det är bara rikedom att ha en del av folket, som har gemensamt språk med skandinavien.


Håll med11Helt fel!11 Granskad av moderator

vi borde 31.10 2009 kl. 12.46

veta bättre II

Det är synd att vi finnar och finlandssvenskar provocerar varandra på dessa nätsidor. Det är inte rätt. Jag har ingenting mot finlandssvenska minoriteten. Jag är nog ledsen, att man nedsätter den mångtusenåriga kulturen, som vi har här i Finland, genom att inbilla sig, att allt kulturen kom med de svenskspråkiga från skandinavien. Och jag jag tycker att det inte bra för alla barn att måste studera svenska – språkvalet (ett annat språk efter engelska eller mera engelska) borde göras på grund av ind


Håll med12Helt fel!16 Granskad av moderator

vi borde 31.10 2009 kl. 12.45

veta bättre

Det är synd att vi finnar och finlandssvenskar provoserar varanda på dessä netsidor. Det är inte rätt.
Jäg har ingenting mot finlandssvenska minoriteten. Jag är nog lessen, att man nedsätter den mångtusenåriga kulturen, som vi har här i Finland, genom att inbilla sig, att allt kulturen kom med de svenskspråkiga från scandinavien. Och jag jag tycker att det inte bra för alla barn att måste studera svenska – språkvalet (ett annat språk efter engelska eller mera engelska) borde göras på grund av ind


Håll med13Helt fel!12

Namnlös 31.10 2009 kl. 11.50

"Känner inte skogsugrerna alls till vårt lands historia?"Jag tror att vi har studerat historien mycket noggrannt. Vet du när den finska språket började sprida sig bland finnarna som redan levde här? Vet du när och var dikter från Kaleva skapades?


Håll med15Helt fel!12 Granskad av moderator

Namnlös 31.10 2009 kl. 11.44

"Om man bor i ett land där man är tvungen att bo tillsammans med efterblivna skogsmänniskor i vilkas dna det finns ett säkert bevis av en koppling till neandertalmänniskan" Jag skulle vara mycket stolt över neandertaliska gener so att var vänligt och ge också link till bevis - Urgh! ;)


Håll med16Helt fel!11 Granskad av moderator

egna 31.10 2009 kl. 11.40

läkare på svenska

"Är det så att varje gång en läkare eller en tjänsteman inte kan (eller vill) tala svenska, så ska patienten, kunden gå över till finska..." Nej. Men. Det är lätt att betjäna på svenska i affärer, restauranger - men expertspråk på svenska är inte alls så lätt. Även min vän, som är tvåspråkig och talar svenska med sin släkt, vill inte tala svenska med sin läkare för att hon kan inte mera såna ord på svenska. Hur kunde då en finskspråkig läkare, som talar svenska bara några g&


Håll med14Helt fel!13 Granskad av moderator

Namnlös 31.10 2009 kl. 11.27

"Finnarna kan helt enkelt inte fatta hur det är att inte bli godkänd på sitt modersmål i sitt eget land." Finnarna har ju levat många hundra år utan att vara godkänd på sitt modersmål i sitt eget land. Den sorgen har blivit en del av den finska folksjälen.


Håll med17Helt fel!15 Granskad av moderator

the truth is out there 30.10 2009 kl. 14.32

och lite till

Den här webbsidan är på finska, men om någon vågar läsa den ändå, slår det en djup hål i de här spalterna välbevarade myten om efterblivna skogsfinnar som bara väntade på sin räddare från väst. http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_muin aiset_kuninkaat


Håll med16Helt fel!12 Granskad av moderator

the truth is out there 30.10 2009 kl. 14.17

till Runeberg

Om man bor i ett land där man är tvungen att bo tillsammans med efterblivna skogsmänniskor i vilkas dna det finns ett säkert bevis av en koppling till neandertalmänniskan är det givetvis säkert att minoriteten har haft mycket att ge. Om man tänker på kvaliteten av ditt inlägg, skulle jag ändå vara återhållsam att visa någon större tacksamhet till dig för dina insatser för civilisering av det finska folket eller den här debatten.


Håll med16Helt fel!12 Granskad av moderator

Runeberg 30.10 2009 kl. 13.57

Går dom ens opprätt?

Detta svenskhat man stöter på överallt är helt ofattbart. Känner inte skogsugrerna alls till vårt lands historia? Går somliga ens opprätt eller finns den där Lalli-neanderthal-genen fortfarande i dom? Tänk om motsvarande skulle ske i Schweiz, Belgien, Kanada, Italien, USA etc där det talas flera olika språk. Vad har inte vi finlandssvenskar betytt och betyder för detta land? Likaså förstås alla de som kom från väst och civiliserade dessa skogar! Skogugrer, lev och låt leva!!!


Håll med20Helt fel!8 Granskad av moderator

the truth is out there 29.10 2009 kl. 23.07

till Jylli

Det finns ett land söder om Finland på andra sidan av Finska viken. Där bor ett folk som är ännu futtigare i antal än finnar. Också dem har en språklig minoritet som talar ett världsspråk och praktiskt sett det vore enklare om alla talade där ett berikande språk i stället av en konstig fennougrisk språk. Eller?


Håll med16Helt fel!11

Namnlös 29.10 2009 kl. 16.19

varför hittar jag detta under utrikes nyheter?


Håll med15Helt fel!10



Jylli 28.10 2009 kl. 18.18

Fort.

med fennomaner.Vilket pack!Ska annars se till att Suomalaisuuden Liitto förbjudes.Deras påhopp mot oss är inget annat än hets mot folkgrupp.Men som sagt nu ska vi hålla "huvudet kallt och inte bli emotionella".Eller hur?


Håll med17Helt fel!14 Granskad av moderator

Jylli 28.10 2009 kl. 18.13

Till don

För det första borde man ju inte besvära sig att skriva ett svar när nån skriver här på finska.Lite komiskt hur fennomaner först kommer med simpla angrepp och sedan när nån ids svara så låtsas de försöka vara sakliga fast deras simla aggressevitet hela tiden lyser igenom.Annars är det nog det finska språket som är ett litet udda språk i världen.Jag är säker på att finska språket kommer att försvinna någon gång i framtiden.Av hela världens människor talar futtiga 5 milj. detta ovanliga språk.Inte behöver vi diskutera med


Håll med18Helt fel!14 Granskad av moderator





Svensk 28.10 2009 kl. 16.09

Lösningen

Gör som i Sverige, gå över till engelskan mer och mer i alla sammanhang!


Håll med13Helt fel!14 Granskad av moderator

Il Capitano 28.10 2009 kl. 15.23

o italiano (forts..)

gör det bara för lustens skull


Håll med19Helt fel!10 Granskad av moderator

Il Capitano 28.10 2009 kl. 15.21

O, Italiano

hoppas är vi inte nästan släktingar...
Björnen sitter bakom östgränsen och bara väntar på tillämpligt stund att äta oss. Och när vi kommer ihåg det, borde vi konstatera att den här kampen mot folkets rätt att tala enas modersmål som här är nuförtiden ganska retoriskt fastän bode centerpartiet och lögnfinlandärna försöker ta det fram, är bakom östra gränsen daglig mardröm till många småa språkgruppen. Och det är därför jag blir alltid mycket irriterad när nån försöker att väcka upp språkkampen, särskilt om de


Håll med19Helt fel!9 Granskad av moderator

Jylli 28.10 2009 kl. 14.45

forts.

en sjuk avundsjuka.Och trångsynt navelskåderi.


Håll med19Helt fel!11 Granskad av moderator

jylli 28.10 2009 kl. 14.43

Till don

Av dina kommentarer lyser dina egen frustration igenom.Inbillar du dig att du är fosterländsk när du attackerar en minoritet?Låt mig skratta.Vad tror du att du har för rätt att komma och hota oss?Det är ingen småsak om ens rättigheter skärs.Några hot och skrämsel biter inte på oss.Min släkt är av enkel börd och har bott i hundratals år i det här landet.Tror du faktiskt att jag lyssnar på några fennomaner?Dom där ynkryggarna som bakom olika signaturer angriper oss stup i kvarten.Jag har lärt mig att deras hat bygger främst på e


Håll med14Helt fel!14 Granskad av moderator



juan 28.10 2009 kl. 14.00

Till donni

Du stackarn lider av ett svårt mindervärdeskomplex.Har din uppväxt varit besvärlig, stackarn.Jag känner igen typen.I norra Italien talar man annars flera språk.Försök nu stackarn bara acceptera att vi finns och kommer alltid att finnas.Vem bryr sig om dina tomma hot?Flugors surr.


Håll med18Helt fel!11 Granskad av moderator

jylli 28.10 2009 kl. 13.54

Till

Du försöker visst hota oss?


Håll med22Helt fel!11 Granskad av moderator

Don 28.10 2009 kl. 13.29

Använd svenska och andra nordiska språken

Hbl.fi tillåter anonyma kommentarer men skriv sakliga inlägg och respektera andras åsikter. Kritik av andras åsikter är givetvis tillåtet. På www.hbl.fi publiceras kommentarer på svenska och de andra nordiska språken. Redaktionen har rätt att redigera eller avlägsna inlägg som är osakliga, är kränkande eller bryter mot lagen. Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn.Vem som helst kan anmäla en kommentar. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Webbredaktören


Håll med15Helt fel!13 Granskad av moderator

Il Capitano 28.10 2009 kl. 13.12

Bästa Don,

Som fennoman följer du förvånande ivrigt HBL. Är du verkligt en äkta förbannad finne, är du nån som ville vara inom oss men kan eller vågar inte göra det, eller är du sven- eller fennoman som vill provokatera kampen mellan två språkgruppen för att bevisa stränga linjens behov???


Håll med13Helt fel!12 Granskad av moderator



Tröttare för var dag som går 28.10 2009 kl. 12.37

Vilket språkbruk!

På den här nivån debatterar alltså vår statsminister: kläcker ur sej ett arrogant "höpö, höpö" som svar på kompetenta medborgares oro över utvecklingen i samhället. Jag ser en liten, liten pojke som klampar omkring i många nummer för stora skor. Rösta flitigt i nästa val, gott folk, och tänk efter före!


Håll med17Helt fel!8 Granskad av moderator

Hu 28.10 2009 kl. 12.12

Vad menar Don?

Vem bestämmer vad som är ett "främmande språk". Det har funnits svenska i Finland i åtminstone 1000 år, hur länge ska man bo innan man räknas. Samerna fanns här före finnarna som också har invandrat från andra håll. Det är klart att man behöver kunna finska också, men man måste kunna leva på sitt eget modersmål i sitt eget land. Don tycker ju att han inte kan leva ens bara för att någon talar ett annat språk än hans finska.


Håll med17Helt fel!12 Granskad av moderator

Il Capitano 28.10 2009 kl. 12.09

Bästä Don

Ditt namn känns så bekanta... är Ditt släktnamn Huono? Det våre bra: Don Huono rimmar väl på svensk: Don Dålig!
Men på allvarligt sagt: Vad ger dig rätt att säga att du våre den enda som hade rätt att tala sitt modersmål? Vill du också att finsksprökiga i Lappland, Savo, Vasatrakten, Åbo eller Raumo borde tala på just det samma sätt än du?


Håll med15Helt fel!9 Granskad av moderator

juan 28.10 2009 kl. 11.06

Öppen Agenda

Vem litar längre på vanhanens ord?Det är sant att Sfp och vi finlandssvenskar bör säga ifrån.Om vi håller en låg profil så kör de säkert över oss.Tror ni att våra förfäder hade fått någonting om de varit likadana mesar?Bry er inte om provokatörerna utan kör på!


Håll med17Helt fel!12 Granskad av moderator



Il Capitano 28.10 2009 kl. 10.01

Det här känns underbart

bekanta... Hur många gånger har Centerparti sagt att det finns ingen kassaskåpavtal eller protokol - och alltid har det funnits. Det enda sak som tröstar mig, är att Centarparti sviker alltid sina egna. Vänta bara, Matti! Appråpå. kanske det har hänt samma sätt än med Afganistantruppen: Nån har glömt att berätta...


Håll med19Helt fel!10 Granskad av moderator

Loppan 28.10 2009 kl. 9.34

Vad är ett överdimensionerat krav?

Är det så att varje gång en läkare eller en tjänsteman inte kan (eller vill) tala svenska, så ska patienten, kunden gå över till finska annars kommer hon med överdimensionerade krav? Finnarna kan helt enkelt inte fatta hur det är att inte bli godkänd på sitt modersmål i sitt eget land.


Håll med16Helt fel!11 Granskad av moderator

SH 27.10 2009 kl. 13.19

"Jag förstår behovet att få service på sitt modersmål men kraven får inte vara överdimensionerade."
Säger väl allt: Hur kan ett krav på att få service på ens modersmål vara överdimensionerat? Antingen kräver man det eller så kräver man det inte.


Håll med19Helt fel!15 Granskad av moderator

Buktalaren 27.10 2009 kl. 11.16

Att tala och skriva

Vad som sägs i kabinetten är en sak, vad som finns dokumenterat en annan. När inget finns till pappers kan man alltid låtsas att det inte finns.


Håll med14Helt fel!14 Granskad av moderator

Hu huu 27.10 2009 kl. 10.59

Hela Befolkningens Statsminister

Och vem skulle det vara? PingPong minister Steffe? Tillåt mig leeeee


Håll med16Helt fel!13 Granskad av moderator

helsing 27.10 2009 kl. 10.28

struntprat

det är struntprat som matti säger för verkligheten visar nog på vilken sida
han står.jag´tycker att han undervärderar verkligheten eller tror han att vi är helt dumma.hoppas att nästa regering får en hela befolkningens satatsminister.


Håll med17Helt fel!13 Granskad av moderator

Invandraren 27.10 2009 kl. 10.09

Frågan gällde dold!

Den gode Matti säger att det inte finns någon DOLD agenda, och det är ju helt sant. Agendan (och kampen mot svenskan) är helt öppen. Centern döljer definitivt ingenting om sina avsikter gällande den svenskspråkiga befolkningen i Finland.


Håll med20Helt fel!13 Granskad av moderator

pad 27.10 2009 kl. 9.56

JUST DET,

"I klarspråk säger ni alltså: vad som än händer, vad vi i de stora partierna än besluter, så beskyller vi finlandssveskarna själva (och SFP) för det som händer. Behändigt!"
TÄNK, att SFP inte ännu heller opponerar sej, angående detta -snart 100åriga- sätt i Vårt Land´s politik.


Håll med13Helt fel!15 Granskad av moderator

En liberal 27.10 2009 kl. 9.32

Den grundlagsbaserade rätten

Jag skulle analysera det hela på ett annat sätt. Vi har idag vid makten en annan politikergeneration som inte särskilt väl beaktar de rättigheter grundlagen ger medborgarna. Grundlagen har nedklassats. Det syns i allt som dagens regering företar och också i centerns och samlingspartiets verksamhet. I detta genomgående sätt att verka i regeringen får svenskan samma dåliga behandling som mycket annat.


Håll med18Helt fel!12 Granskad av moderator

ett finne igen 27.10 2009 kl. 9.28

ett höpö

Är det en höpö eller ett höpö? Jag skulle gissa att det är ett höpö (höpöt, höpö, höpön). Så uttryckte Matti tre höpön. Låter bättre än "tre höpörna"... men kanske nån bestämmer på det, finlandsvenska är ju en levande och öppet språk som tar influenser även från finska!!


Håll med16Helt fel!13 Granskad av moderator

Just det 27.10 2009 kl. 9.20

Nej dold är den ju inte, agendan

Centerns s.k.svenska distrikt är till bara för att lura till sig röster i valtider. Däremellan är centern bara till förfång för det svenska i Finland.


Håll med16Helt fel!15 Granskad av moderator

Tror jag det 27.10 2009 kl. 9.16

Dold Agenda

Hah. Jag tror att de svenskspråkiga medierna har en dold agenda - att få Centern i Finland att försvinna, och framför allt att få Centerns svenskspråkiga distrikt att försvinna... Inte för det, ingen vidare dold agenda, det är ju hur synligt som helst....


Håll med19Helt fel!16 Granskad av moderator

Johan S 27.10 2009 kl. 9.12

Höpöhöpö?

Kanske politikerna menar att agendan mot svenskan inte alls är dold? Så ser det nog ut med alla beslut som fattats på senaste tiden. Varför intervjuar inte Hbl Kokoomus" så utmärkte Stubb och hör efter hur han senast har agerat för något svenskt? Han tycks inte se något värde i tvåspråkigheten, i alla fall inte i att stå upp för den. Skäms han eller är han rädd för att förlora sin popularitet? SDP i all ära, men Söderman har nog glömt bort Heinäluoma och Haatainen. Selektiv svenskvänlighet igen, en sak på papper, en annan i


Håll med17Helt fel!10 Granskad av moderator

Johan S 27.10 2009 kl. 9.12

Höpöhöpö?

Kanske politikerna menar att agendan mot svenskan inte alls är dold? Så ser det nog ut med alla beslut som fattats på senaste tiden. Varför intervjuar inte Hbl Kokoomus" så utmärkte Stubb och hör efter hur han senast har agerat för något svenskt? Han tycks inte se något värde i tvåspråkigheten, i alla fall inte i att stå upp för den. Skäms han eller är han rädd för att förlora sin popularitet? SDP i all ära, men Söderman har nog glömt bort Heinäluoma och Haatainen. Selektiv svenskvänlighet igen, en sak på papper, en annan i


Håll med17Helt fel!9 Granskad av moderator

Vemod 27.10 2009 kl. 8.36

En realitet

Befolkningen i stora delar av landet anser sig inte behöva svenskan och retar sig på att barnen tvingas läsa svenska i stället för ett större och matnyttigare språk. Man anser att svenskan kostar landet bra mycket mera än den ger. Helt säkert är trycket på politikerna hårt. Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra åt saken, det blir en förändring. Språklagen kommer inte att finnas där för evigt. Det gäller att bygga upp en vettig framtid för språkminoriteten.


Håll med23Helt fel!16 Granskad av moderator

Mannen med Phlaggan 27.10 2009 kl. 8.10

Struntsak eller överraktion

Nu skall herrarna bestämma sig. Först säger man att det är det fråga om stuntsaker, och att vi inte borde överreagera. Sen säger man ändå att SFP borde hota med att gå ur regeringen (d.v.s. överreagera).
I klarspråk säger ni alltså: vad som än händer, vad vi i de stora partierna än besluter, så beskyller vi finlandssveskarna själva (och SFP) för det som händer. Behändigt!


Håll med21Helt fel!10 Granskad av moderator

Carl Gren 27.10 2009 kl. 7.34

Pust! Var orolig i en sekund.

Men om självaste Matti Vanhanen säger att det inte är orsak till panik så är allt lugnt. Både Matti Vanhanen och centern har ju gjort sig kända som pålitligheten själv.


Håll med19Helt fel!16 Granskad av moderator

Polli Trukman 27.10 2009 kl. 4.54

Nå men sidubara!!

E de int Matti, vår mest pålitliga kompis i riket som uttalar sig!
Vad fint Matti, då e allt bra då! Tur att vi har nån som vi kan lita på.


Håll med18Helt fel!15 Granskad av moderator

Namnlös 27.10 2009 kl. 0.45

Håller med. Det är nog dags att börja fundera på självständighet för vissa områden från Finland nu.


Håll med18Helt fel!17 Granskad av moderator

klarsynt 26.10 2009 kl. 23.57

Struntprat

Svenskans dagar i Finland är räknade vad än Matti Höpö säger.Det börjar gå fort nu.


Håll med20Helt fel!13 Granskad av moderator

utrikes

THAILAND

80 000 demonstranter har samlats i Bangkok

Tiotusentals demonstranter har samlats i Bangkok för att ge den militärstödda regeringen ett ultimatum: utlys nyval eller riskera fortsatta protester som lamslår landet.› Läs mera

utrikes

MALAKU

Kraftigt jordskalv i Indonesien

Ett kraftigt jordskalv skadade tidigt på söndagen Indonesien.› Läs mera

inrikes

SANNFINLÄNDARNA

Bara missnöje bär inte långt?

Det blir ingen brakseger för Sannfinländarna, tror professor Lauri Karvonen. › Läs mera

helsingfors

INGA VARNINGAR ÄNNU

Havsisen smälter snabbt

Under snön finns i värsta fall ytterst tunn is. Men isexperterna utfärdar ännu inga varningar. › Läs mera

inrikes

RAIMO VISTBACKA

"Knäppskallar får för stor synlighet"

Sannfinländarna ska jobba för de fattiga och bortglömda finländarna. Utlänningsfientliga knäppskallar som inte ens är partimedlemmar ges för stort utrymme, anser partiveteranen Raimo Vistbacka.› Läs mera

sport

HANDIKAPP-OS

Finländskt silver i handikapp-OS

Finlands medaljkonto öppnades genast på invigningsdagen för de paralympiska vinterspelen i Vancouver. › Läs mera

kultur

MELODIFESTIVALEN

Anna för Sverige till schlagerfinal

18-åriga Anna Bergendahl har vunnit svenska Melodifestivalen med låten This is my life.› Läs mera

sport

BANDYGULD

HIFK jublar över jubileumsguld

100 år sedan HIFK:s första titel. Bandyguld nummer 100 som stod på spel. Efter finalen mot OLS har HIFK en hel del att fira och inledde med segeryra på isen i Berghäll.› Läs mera

helsingfors

MYRBACKA

Man slog kvinna i Vanda

En man född 1982 trängde, trots besöksförbud, sig in hos en kvinna född 1989 i Myrbacka natten till i dag.› Läs mera

sport

ISHOCKEY

HIFK kopplar grepp om HPK

HIFK har ett litet mentalt övertag över sin kommande slutspelsmotståndare HPK efter att ha vunnit ställningskriget i Ishallen.4–1 till HIFK.› Läs mera

inrikes

FINANSIERING

"Yle kunde finansieras med skatter"

Vänsterförbundets ordförande Paavo Arhinmäki presenterade i dag ett eget recept för Yle-soppan.› Läs mera

inrikes

VINTERKRIGET

Krigsveteraner firade vinterkrigets slut

President Tarja Halonen tog i dag emot krigsveteraner på slottet i Helsingfors. › Läs mera

annonsera här