INVANDRINGSPOLITIK
Sannfinländarna kräver Thors avgång
Publicerad: 06/02 14:31 ›uppdaterad: 06/02 14:47
Sannfinländarna kräver att migrations- och Europaminister Astrid Thors (SFP) avgår.
Kravet uttrycks i en resolution från partistyrelsens möte i Saarijärvi på lördagen.
Enligt resolutionen har regeringen fört en öppen och liberal invandringspolitik som lockar till asylturism och uppmuntrar internationella kriminella organisationer till människosmuggling. Sannfinländarna kritiserar också Finlands linje att betala resekostnaderna för invandrares släktingar vid återföreningar av familjer, vilket partiet anser ökar antalet asylsökande.
–Minister Astrid Thors, som blåögt sköter invandringsfrågorna, har vid flera tillfällen visat att hon inte är uppgiften mogen. Sannfinländarna anser att Thors bör dra slutsatserna och avgå, sägs det i resolutionen.
Partistyrelsen kräver att riksdagen stiftar en lag om snabbavvisning av asylsökande EU-medborgare efter negativa asylbeslut.
FNB
Debatten är avslutad
13.2 2010 kl. 14.32
Anders Nordin 13.2 2010 kl. 14.17
Det är mycket troligt att migrationsministern inom kort kommer att ta sitt ansvar och avgå. Säkert hittas en lämplig reträttpost åt henne (kanske som ambassadör i somalien). Wallin antydde ju redan tidigare att han kunde tänka sig en annan framtid än politikerns. Också partiets viceordförande överväger att lämmna, och det med ålderns rätt. Och så har vi ju partisekreteraren som byter arbetsplats. Ja, förändringens vindar blåser inom partiet. Bra så.
Håll med6Helt fel!1 Granskad av moderator
För Akt 13.2 2010 kl. 13.02
Rubriken är fel. Inte är det bara sannfinländarna som kräver ändring.
Listan som vill se Thors lämna platsen är betydligt enhetligare.
Problem kunde dock uppstå. Ingen skulle vilja gå sitt politiska självmord till mötes genom att försöka på den smutsade platsen.
Håll med2Helt fel!1 Granskad av moderator
För Akt 13.2 2010 kl. 12.58
Kafir är mycket använd term.
Det användes i Syd Afrika av holländarna om de svarta där.
Det änvänds också av muslimer som ser ner på ickemuslimer. (en slags rasism det också, men det tycker man säkert att är bara gulligt)
Se mera i Wikipedia (engelska) på Kaffir.
Håll med4Helt fel!1 Granskad av moderator
Markku N 13.2 2010 kl. 10.13
namnlösa germaner
Bättre eller sämre, blå ögon, vit hy och framför akkt namnlöshet vittnar ju om att man kommer från den germanska folkstammen.
Håll med7Helt fel!3 Granskad av moderator
Greg 12.2 2010 kl. 21.19
Andra saker gäller
Nej vi med vit hy och blåa ögon är kända för att blota människoliv i träd, berusa oss på flugsvamp, härja och bränna kloster, och senare i Sverige tvångssterilisera och lobotomera... om man ska kategorisera så generellt. De flesta, även i "MENA" länder har ju aldrig eldat upp en bil eller kastat en sten mot en människa. men sådan relativism är ju inte intressant?
Håll med2Helt fel!5 Granskad av moderator
Namlös 12.2 2010 kl. 20.50
Bättre eller sämre, blå ögon och vit hy vittnar ju om att man kommer från den germanska folkstammen. Vi har inte för vana att kasta sten eller bränna bilar.
Håll med5Helt fel!5 Granskad av moderator
Greg 12.2 2010 kl. 19.40
det trista är...
Behovet av att: göra sig själv "bättre" genom att klanka ner på andra. och att man inte ser människor som individer utan som ett kollektiv.
Antar att jag är "kulturmarxist" nu när jag har skrivit detta.
Håll med5Helt fel!0 Granskad av moderator
Namnlös 12.2 2010 kl. 19.21
Ahaa, någon gång i min barndom hörde jag av kamrater tillmälen som "kaafers" eller "kafran" om färgade. Uttrycken kommer tydligen från franskan. Intressant.
Håll med3Helt fel!2 Granskad av moderator
Greg 12.2 2010 kl. 19.02
att:realist
Intressant eftersom kackerlacka heter "cafard" på det franska språket, är du lika noga med källor när det gäller alla andra påståenden som du för fram i debatter?
Håll med4Helt fel!1 Granskad av moderator
Realist 12.2 2010 kl. 18.33
För övrigt lär "blatte" komma från det franska ordet för kackerlacka. Ganska fyndigt egentligen och ofta inte helt opassande.
Håll med4Helt fel!3 Granskad av moderator
Maria 12.2 2010 kl. 14.42
Nästa val
Vad man än tycker om asyl- och invandringspolitiken, kan vi räkna med att Thors ministerverksamhet
kommer att påverka SFP:s valutgång mycket negativt :(
Håll med14Helt fel!1 Granskad av moderator
skogsfinne 12.2 2010 kl. 12.18
Rasistiskt skällsord
Blatte är en, ofta nedsättande, benämning på en individ med etnisk bakgrund som uppfattas som ickevästeuropeisk, exempelvis en person med sydeuropeiskt, afrikanskt eller arabiskt ursprung. Termen används huvudsakligen som slanguttryck.
Finlandsvenskarna använder gärna alla slags skällsord om finnar; det hör antagligen till deras kultur.
Håll med7Helt fel!1 Granskad av moderator
Greg 12.2 2010 kl. 0.22
att: realist
Jaså jag trodde att "blattar" vara alla du inte tycker om. det blir ju rätt många om man räknar dem.
Håll med4Helt fel!3 Granskad av moderator
Realist 11.2 2010 kl. 23.14
En finne kan naturligtvis inte vara blatte! Blattar är MENA-folk(middle east north africa). Alltså araber, turkar osv. Det diskuteras i Sverige om även albaner och andra yugoslaver som beter sej "blattigt" också kan kallas för blattar. Svarta afrikaner kallas i Sverige inofficiellt för n....r, asiater är asiater, vita är vita, blattar är araber, turkar osv. Men visst, siffran 2 miljoner innehåller även också andra invandrare, ej bara blattar. Rätt skall vara rätt.
Håll med6Helt fel!4 Granskad av moderator
Greg 11.2 2010 kl. 23.05
Att Lina och Namnlös
Det finns en kriminell triangel i norra Skåne runt Klippans kommun men där finns det inte speciellt många invandrare. -Namnlös vem vill ha stenkastning och bilbränder? men sådant finns ändå, likaså Kräfta och difteri. men kan ju inte låtsas som att det inte finns problem.
Håll med4Helt fel!3 Granskad av moderator
Greg 11.2 2010 kl. 23.01
att realist om analfabetism
Med mild och vänlig stämma vill jag påminna dig att du också var analfabet en gång.
Som sagt en halvmiljon av Sveriges "blattar" är svenskfinnar.
Håll med5Helt fel!4 Granskad av moderator
Realist 11.2 2010 kl. 22.56
Greg har ingen aning om vad han talar om. Hah, tror du analfabeter från den tredje världen skall rädda vår välfärd??? Hur dum får man vara. Du är säkert också en sån där kulturmarxist som tror alla folk har samma genetiska potential att uppföda nokiaingenjörer. Vad har du för bevis på att folk som aldrig, i hela historien presterat något värt att nämnas nu plöttsligt skall rädda oss som utvecklat de mest avancerade samhällen världen någonsin skådat. Dessutom finns det 2 miljoner blattar i Sverige.
Håll med8Helt fel!7 Granskad av moderator
Mocca 11.2 2010 kl. 19.01
Dags att vakna!
Varför värnar ingen för de många bostadslösa i Finland? Det är inte ett dugg mediasexigt att tala om dom, och att se till att dom får tak över huvudet. Och INGEN som jag vet(t.ex Thors)av dom som mest vill ha hit invandrare, har öppnat sin egen dörr och gett bostad till invandrare. HAH
Håll med15Helt fel!2 Granskad av moderator
Lina 11.2 2010 kl. 11.02
Kriminalitet
Bara i nordöstra Skåne begicks 21700 brott under 2009.Över hälften var vardagsbrott:rån,misshandel,stölder,sk adegörelser osv.Polisen säger själva:Vi ser en överrepresentation av folk som lever i en kriminell livsstil,vad det är för folk anges inte, men skulle plötsligt svenskarna blivit så våldsamma???.....
Håll med12Helt fel!1
Namnlös 11.2 2010 kl. 8.41
Men Greg
I fall man inte alls vill ha bilbränder eller stenkastning då? Sådana yttringar har av hävd saknats i vårt fina land. Menar du att man skall acceptera och teckna brand/stöldförsäkring på bilen? Det blir dyrt för vår familj har två bilar.
Håll med9Helt fel!0
Greg 11.2 2010 kl. 2.41
Förstört?
"Sverigefinnen 7.2 2010 kl. 1.33
Snälla, Låt inte Finland förstöras likt mitt Sverige!"
En halvmiljon av Sverige ca en miljon invandrare har finskt påbrå, det är alltså Sverigefinnar som du.
De har inte förstört Sverige tvärtom.
Håll med3Helt fel!4
Greg 11.2 2010 kl. 2.26
Finland behöver invandring
Finland kommer inte att kunna exportera om man inte får upp sin omvärldskompetens den dagen Nokia inte är världsledande längre (den kommer snart), Finland behöver sina invandrare mer än invandrare behöver Finland.
Håll med3Helt fel!13
Greg 11.2 2010 kl. 2.24
Dumheter
"kari kiviniemi 7.2 2010 kl. 12.17
studiebesök
jag bor i malmö sverige.jag tycker att finska politiker skulle komma hit en vecka o se kriminaliteten bland invandrarna så hade dom nog skärpt reglerna för invandring"
Vad är detta för dumheter? Tom den norske partiledaren för framstegspartiet har varit i Malmö utan att bli nedslagen, det finns problem i Herrgården (några kvarter i Rosengård) med bränder och stenkastning och kriminella som jagar andra kriminella men det är inte värre än så.
Håll med6Helt fel!4
Lina 10.2 2010 kl. 16.02
Hjälpa?
Alla dessa kvasihumanister som tror att denna fråga är så enkel.Flyktingar eller inte?Att det bara skulle handla om frågan, hjälpa eller inte hjälpa.Verkligheten är mycket mer komplicerad än så.Idag har vi nätverk av smugglare o kriminella som gör stora pengar på att Europa mer o mer kriminaliseras.Idag är det euro som gäller i skurkvärlden-inte dollar!Det är här de svarta pengarna tvättas o utarmar vår egen ekonomi...o politikerna blundar, för att nu är det kriiis.Människosmuggling , vapen o knark, ser vi spår av i vårt samhälle varje dag
Håll med13Helt fel!5 Granskad av moderator
Namnlös 10.2 2010 kl. 9.37
Thors´ insats i MOT
I fall SFP vill etablera sig som ett tvåspråkigt parti bör man hitta ett bättre språkrör än migrationsministern. Detta sagt mot bakgrund av hennes utgjutelser i finska riksmedia. En svenskfödd fiskhandlare från Korpo talar en mera flytande finska än så.
Håll med10Helt fel!7 Granskad av moderator
erik 9.2 2010 kl. 21.38
Invandringen
Se alla på programmet: MOT "maahanmuuton hinta". Där får ni se hur mycket den katastrofala invandringspolitiken kostar. Man baxnar.
Håll med16Helt fel!3 Granskad av moderator
Namnlös 9.2 2010 kl. 20.14
Interessanta dokument
Ladda ner från http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon_ mot/lisatietoa tex. dokumentet "Maahanmuuton kustannusten avoimuus". Men ha blodtrycksmedicin till hands, för i annan fall är nog risken stor att något blodkärl spricker. Den interessanta frågan är huruvida politikerna är medvetna, och det oaktat låter den nuvarande ohållbara linjen fortsätta, eller är omedvetna vilket vore ett tecken på katastrofal inkompetens eller nonchalans.
Håll med12Helt fel!4 Granskad av moderator
Lina 9.2 2010 kl. 19.50
integration?
Jag kan bara hålla med dig tolken.
jag har jobbat inom denna verksamhet och förundrar mig över att många duktiga skötsamma invandrare blir utvisade medan de besvärliga, kriminella, de som spelar mentalsjuka får stanna, och vips är de både friska o i nästa rättegång skrattar de åt dumfinnen.....
Håll med11Helt fel!2 Granskad av moderator
Namnlös 9.2 2010 kl. 18.40
Står Svenska, Danska samt Norska tidningar på Engelska? Denna var ägnad till hets mot fsv...
Håll med5Helt fel!2 Granskad av moderator
Namnlös 9.2 2010 kl. 17.56
Nästa val
I nästa val kommer invandringspolitiken att vara den viktigaste frågan för mig. Den kandidat jag röstar på skall klart och tydligt garantera att han eller hon kommer att jobba för att få markant skärpning till stånd i vår nuvarande invandringspolitik (vad gäller humanitär invandring). Om det så betyder att jag som finlandssvensk liberal är tvungen att rösta på Sannfinländarna.
Håll med16Helt fel!6 Granskad av moderator
Namnlös 9.2 2010 kl. 17.49
MOT på YLE areena
MOT programmet kan ses på http://ohjelmat.yle.fi/mot/etusivu
Om inte förändringar görs i Finlands invandringspolitik går vi mot en katastrof.
Håll med11Helt fel!4 Granskad av moderator
Om Sannfinländarna 9.2 2010 kl. 17.44
Sannfinländarna
Sannfinländarna kräver också att finland avgår från EU vilket vore ett ekonomiskt självmord för ett litet land så därför ska man inte alla deras dumheter på allvar.
Håll med10Helt fel!7 Granskad av moderator
Namnlös 9.2 2010 kl. 15.19
Sparka eliten och SFP
Såhär går det då SFP med tvång måste få som de vill dvs en eller två ministerposter! Det är dags att vi kastar ut eliten!
Håll med11Helt fel!5 Granskad av moderator
Anders Nordin 9.2 2010 kl. 14.59
MOT
Vad som ytterligare bekymrade mig när jag såg programmet var att migrationsministern och "somalitalesmannen" Said Aden tycks ha divergerande uppfattningar om integrationsmodeller. Thors nämner den höga bidragsnivån som grunden för exellent integrering, medan Aden å sin sida anser att samma bidragsnivå har rakt motsatt effekt. Undrar vem av dem som har mest rätt.
Håll med10Helt fel!3 Granskad av moderator
zabbe 9.2 2010 kl. 14.56
bottennapp
Efter Astrid Thors deltagande i MOT programmet den 8 febr med repris 9 febr förstår jag att hon krävts avgå, inte bara av sannfinländarna utan av de flesta väljare som såg programmet!
Inte undra på djupdykningen som sker i SFP! Finns det ej mera en enda representant i partiet som kan tala FINSKA ? Hon får underkänt på alla svar hon gav med sitt stammande och undermånliga finska språk, vilket säkert fick många tittare att dra på smilbanden av besvikelse, och undra vad det behövs för att bli minister, ingenting !! Även om är kvinna.
Håll med16Helt fel!5 Granskad av moderator
Integration? 9.2 2010 kl. 14.45
Tolken
semester på stadens bekostnad. Det är ett hån mot oss som inte kan eller har möjlighet att ha kontakt med hemlandet.
Och tänker ni verkligen att det handlar om att integrera människor med att skicka dem runt på en massa projekt som de inte förstår något av.När är myndigheterna intresserade av oss som har sett o hört allt....?
Håll med12Helt fel!3 Granskad av moderator
Tolken 9.2 2010 kl. 14.42
Integration?
Jag vill bara tillägga denna debatt följande.Jag är själv invandrare och bott 20 år i Finland, jag har arbetat som tolk i 15 år och man undrar verkligen över myndigheternas förfarande i detta land.Följande har jag sett under mina arbetsår: Hur är det möjligt att de arbetslösa har det bättre o får bättre resurser än vi som jobbar? Hur är det möjligt att myndigheterna inte kontrollerar de som är kriminella, varit på rättegång och ändå får stanna av humanitära skäl?
Hur är det möjligt att man har problem i hemlandet och reser dit på
Håll med19Helt fel!2 Granskad av moderator
Runegren 9.2 2010 kl. 13.32
Några rader till
Dessa invandrare från Afrikas horn ser ju inte ut som att det skulle gå nån nöd på. Jämför man med förhållandena där så visst har de det bra här. Lite kallare kanske, men. Checkade på Iltis översättningsrobot ordet TYÖ (jobb) översatt till somaliska. Det fanns ingen motsvarighet! Välkomna ALLA invandrare som kan integrera sig på normalt sätt men att förse "vissa" med mera pengar än vad som våra egna hjälpbehövande får kanske nu inte är riktigt som det borde vara.
Håll med10Helt fel!4 Granskad av moderator
Runegren 9.2 2010 kl. 13.18
8.2.2010 MOT
Stämmer det dom tog fram så undrar man. Tanten Astrids tafatta uttalande var inte heller särdeles övertygande. Varför skall vi ta hit hela släkter med analfabeter från krigiska kulturer och försörja dom med tusenlappar? Vår ungdomsarbetslöshet är snart 22%! Folk skall snart slippa på pension först närmare 70! Vi har en arbetslöshet som inte bara försvinner. De fattiga finländarna i detta land bara sakta svälter ihjäl. DÄR behövs ett nytänkande och STÖD! Inte en skärpt lagstiftning och nya bruna munnar att mätta!
Håll med16Helt fel!2 Granskad av moderator
Namnlös 9.2 2010 kl. 12.41
Vansinne
Nog är det ju direkt vansinnigt det här. En person som jobbar och förtjänar sitt uppehälle får inte ta sin hustru och sina barn hit, för att han inte anses förtjäna tillräckligt. Samtidigt ger man på "humanitära" grunder uppehållstillstånd åt personer som inte beviljas asyl och fortsätter sedan med att via familjeåterföreningsprogram hämta tiotals oanställningsbara personer, som alla får gratis bostad och fulla sociala bidrag. Vad ligger bakom denna idioti?
Håll med16Helt fel!4 Granskad av moderator
Il Capitano 9.2 2010 kl. 11.10
Namnlös kanske inte vet
Men här i Finland är TOM judisk man och muslikvinna gifta med varannan. Utan att vänja till annans religion. Det som förbjöds i Koran är att gifta sig med de som har många godar. Nästan samma förbud finns i Gamla testamenten. Allt annat är vanor, nations, stammens, klanens, släktens, familjens urgamla vanor med vilka man har försökt att trygga sina ägondom, till vilka hörde även hustrur, döttrar, slavinnor osv.
Håll med9Helt fel!1 Granskad av moderator
Namnlös 9.2 2010 kl. 10.25
Diskussionen går vild. Man är rädd om sina pengar, om sin hudfärg, om generna, om kulturen. Hallå! Allt detta (utom pengarna) är nåt man kan rå om själva! Man besträmmer själv vem man förökar sig med .. Ang frågan om pengar. Är det så att vi enbart skall se efter våra egna? Aldrig hjälpa eller ta emot hjälp av någon? Det finns skillnader mellan invandrare. Dra INTE allt øver samma kam, då ni tydligen inte har reda på olika typers invandring. Jag tycker vi kan lyfta blicken från vår egen navel!
Håll med4Helt fel!4
Anders Nordin 9.2 2010 kl. 10.10
Att förhållandena i Sydvietnam efter kriget blev alldeles ohållbart med förföljelser, tortyr och avrättningar, gjorde att många tvingades fly. Många tog sig till USA eller Canada, några till Finland. Man har i alla fall, i motsats till andra andra invandrargruper, anpassat sig väl...
Håll med12Helt fel!2
Anders Nordin 9.2 2010 kl. 9.24
Att lova är en sak...
Fallet jag tog upp gällande invandraren och hans fru och två barn i Vietnam bekräftas i programet MOT, i Leila Palviainens uttalande. För att kunna anses klara försörjningen för fru och två barn krävs en månadsinkomst på 2400-2500 netto. I fall vi talar arbetskraftsinvandring finns inte många invandrare i landet i dag med motsvarande löneinkomster. Jaakko Kiander å sin sida lyfter fram fakta och "ekonomistens" syn på invandring. Är han månne rasist?
Håll med9Helt fel!3
Tur att jag emigrerat 9.2 2010 kl. 0.21
Till kommentar 19.49 och många andra:
Sitter ni faktiskt och tänker "Jag vill inte bekosta en 5000 euros operation för en utländsk kvinna?". Det här handlar inte om en principiell politisk diskussion i så fall - det handlar om den grundläggande synen på människor.
Mina skattepengar får gå till människor som behöver dem. Också de tusentals finländare som är alkoholiserade, misshandlar sina fruar eller utnyttjar systemet. Tro mig, de finns.
Men jag är inte småsint - är ni?
Håll med5Helt fel!6
Undrar bara 8.2 2010 kl. 22.55
Skam
Skäms du alls Astrid Thors?
http://blogit.yle.fi/mot/hyvinvointivalt ion-ansa?page=9
Håll med13Helt fel!5
Realist 8.2 2010 kl. 22.16
Ruda, du är väl inte så naiv att du tror pigmentet är det enda som förändras då gener sprids? Massor av egenskaper förändras. De nya blandbarnen blir ett medeltal av de populationer som parar sej. Om en är svart och en vit blir barnen i medeltal bruna, om en kort och en lång blir medeltalet för barnen mitt emellan, om en är intelligent och en dum blir barnen i medeltal mitt emellan osv. Ibland är det fördelaktigt att bevara unika egenskaper som suddas ut då folk blandas bort.
Håll med7Helt fel!5
Ruda 8.2 2010 kl. 21.51
Ivandring till Finland
Det skadar inte att Finlands befolkning får litet pigment i generna om sådär 50 år är också svenskarna så pigmenterade att de slipper solariet och då vore det väl synd om sannfinnarna skulle gå runt och se ut som vandrande vita spöken på Stocholmsbåten. Etioperna är ju ett vackert folk så varför inte lite lagom invandring därifrån. I Sverige har vi redan mottagit lagom många. Man får ju inte vara negativ till sina medmänniskor somm de sanna finnarna ger uttryck för. Man måste vara lite human också.
Håll med11Helt fel!7
Något är på tok! 8.2 2010 kl. 19.55
Hjälp via insamlingar för egna och...?
Arbetskraftsbrist i Finland? Finland rikt? Varför inte hjälpa våra egna med skattepengar och "utomstående" med insamlingar? Hittar inte följande text på svenska! varför? "Tänään käynnistynyt Yhteisvastuu-keräys nostaa esiin suomalaisten lapsiperheiden ahdingon. Suomessa yli 150 000 lasta elää köyhyydessä ja kymmenet tuhannet perheet jonottavat kirkon ruoka-apua. Suurin syy ongelmiin on perhettä kohdannut työttömyys."
Håll med9Helt fel!1
Namnlös 8.2 2010 kl. 19.49
Tanken blev på hälft: Faller hon i halkan så kostar t.ex. en höftoperation minst 5.000 euro inkl sjukvård. Vem har råd, tt betala det utan privat försäkring? Äldre personer får dessutom en dyr och begränsad försäkring om de ens godkänns i hälsokontrollen för försäkringen. Så det blir nog skattepengar som står för kostnaderna då verkligheten står för dörren...
Håll med6Helt fel!3
Namnlös 8.2 2010 kl. 19.46
Att lova är en sak, medan verkligheten är en annan
"var beredda att själva bekosta flygbiljetter " från detta är lång väg till det, att faktiskt bekosta själva biljetterna. Likt den egytiska mommo; familjen "lovade" bekosta henne uppehälle i Finland. Faller hon i halkan så kostar t.ex. en höftoperation minst 5.000 euro inkl sjukvård. Och som mina barn brukar säga: "Alltid måste jag göra allting själv" och gissa om de gör det ;-)
Håll med6Helt fel!4
Anders Nordin 8.2 2010 kl. 19.18
Vet ej alldeles säkert, men kan med fog anta att mannen eller hans familj var beredda att själva bekosta flygbiljetter för familjens resa till Finland. Åtminstone har han betalt sina biljetter själv de två gånger han besökt familjen i sitt gamla hemland.
Håll med6Helt fel!4
Namnlös 8.2 2010 kl. 19.01
Bekräftan
Anders Nordins berättelse bekräftar ytterligare att det inte finns speciellt mycket förnuft i Finlands invandringspolitik. Man får ju intrycket att det är en lekplats för kvinnliga och manliga "kukkahattutätin" (tyvärr saknar svenskan ett lika bra uttryck), där det viktigaste är att få hjälplösa invandrare att rå om. Invandrare som klarar sig själva är ointeressanta.
Håll med7Helt fel!3
Anders Nordin 8.2 2010 kl. 18.17
Så är det
Mannen i fråga har arbetat åt nuvarande arbetsgivare i över tre års tid. Ingen "high skilled specialist", men en god yrkesman. Kopior i ärendet finns på mitt kontor.
Håll med9Helt fel!3
Namnlös 8.2 2010 kl. 17.47
Just så
Kan det faktiskt vara så som Anders Nordin skriver, att en invandrare som arbetar och förtjänar sitt uppehälle behandlas sämre en invandrare som inte har beviljats asyl men nog uppehållstillstånd på sk. humanitära grunder? Är det på något vis berömvärt att vara samhället till last?
Håll med8Helt fel!6
Anders Nordin 8.2 2010 kl. 17.10
Ännu. Nå, beslutet ligger helt i linje med Jutta Urpilainens upplysning om att fattigdomsgränsen ligger vid 3000 e/mån.
Håll med9Helt fel!3
Anders Nordin 8.2 2010 kl. 16.56
För att ytterligare späda på teorin om "trubbiga verktyg" kan jag exemplifiera med ett dagsfärskt case taget ur levande livet och själupplevt. Migrationsverket gav avslag för anhållan om uppehållstillstånd för fru och två minderåriga barn, anhöriga till en välintegrerad heltidsarbetande invandrare. Motiveringen var att mannens nettoinkomst (eft.skatt) på 1800 e/mån (2009) var alltför låg. Nettoinkomsten borde enligt Migrationsverket ligga på över 2430 e/mån. Och hej, nu talar vi arbetskraftsinvandring.
Håll med10Helt fel!2
Anders Nordin 8.2 2010 kl. 16.42
"Inte en dag för tidigt", m.a.o. alldeles för sent. Kanske sign. "Fakta" yttermera kan upplysa oss om; när tidigare beslut angående asylsökandes stödnivåer fattats, av vem (ansvarig minister) och varför.
Håll med8Helt fel!2
Fakta 8.2 2010 kl. 15.15
Som en parentes i debatten, kan nämnas att den del av utkomststödet för asylsökanden som betalas i form av pengar, har minskats med 30% med början 1.2.2010. Detta enligt en förordning från inrikesministeriet. Inte en dag för tidigt.
Håll med6Helt fel!4
Esbobo 8.2 2010 kl. 12.27
Integration?
Den av vår minister önskade integrationen ser ut att "lyckas" redan idag: tack vare det överflödiga stödsystemet stannar våra immigranter hemma,maxar barnantalet,lär sig lyfta all sorts stöd,fortsätter utöva sin egna patriarkala stamkultur,utan minsta behov av att söka sig till arbetsmarknaden. Vissa kollektiv fr.Afrikas horn reagerar negativt mot de sina som söker kontakt med majoritetsbefolkningen eller söker sig till arbetsmarknaden. Vilken anpassning, tacka stödsystemet för detta!
Håll med18Helt fel!2
Realist 8.2 2010 kl. 12.17
Finlands befolkning
En befolkning på kanske 3 miljoner människor, som under första hälften av 1900-talet, är passlig för Finland. Då kan vi vara själförsörjande gällande livsmedel och ej vara en alltför stor påfrestning på naturen. Naturresurserna skulle också räcka bättre och livskvaliteten för befolkningen vore bättre på alla sätt och vis. Den moderna tekniken möjliggör att vi kan återgå till en hållbar befolkningsnivå utan problem om bara viljan finns.
Håll med11Helt fel!4 Granskad av moderator
Namnlös 8.2 2010 kl. 11.43
"Om nu någon invandrare är "genetiskt olika" oss" Har aldrig förstått detta argument, att generna blandas, då de olika folkgrupperna ändå håller sig på sin kant i vilket land de än är! Bara en bråkdel ingår äktenskap över gränserna! En finsk man kan ej gifta sig med en muslimsk kvinna om man ej gör som löparen Holmen dvs båda måste höra till Islam.
Håll med7Helt fel!4
Namnlös 8.2 2010 kl. 11.40
"Mudhoney, först vurmade du för de nödställda, men nu blev problemet plötsligt Finlands "underbefolkning". Realist, det rätta svaret är egentligen, att "övriga" världen är överbefolkad! Finland är icke underbefolkad.
Håll med4Helt fel!4
Namnlös 8.2 2010 kl. 11.38
"De som inte får asyl eller uppehållstillstånd deporteras om det nu undgått någon." Den som tror detta är blåögd! Vårt rättssystem ger dem rätt till klagan i domstolar vilket tar årtal! Sedan är de "snabbgifta" med en finsk kvinna och är "inrotade i det finska samhället" och kan ej utvisas! HAH! Skiljsmässa sker nära på direkt då uppehållningstillstånd fåtts. T.o.m. HBL hade en artikel om detta! Ps. Finns det ens fall där en kvinna fått avslag och därefter ingått snabbäktenskap med en finsk man? Knappast... Vilket säger en hel del
Håll med8Helt fel!4 Granskad av moderator
Il Capitano 8.2 2010 kl. 11.37
Jan, du kanske vet det inte,
men du hör redan nu till ett minoritet, liksom nästan alla av oss här i höblarens sidor. Nå, jag vet vad du menar. Råkar det nånsins hända så, att vi vita kristliga finländarna blev minoritet i detta land, lever vi inte mera så länge att vi kunde protestera mot det. Och det är det som några av oss tycks inte förstå.
Vi borde få de som kommer hit anpassa sig till finskt samället. Och det ska inte lyckas med blomhatpolitiken utan genom at kräva reglen bli följd och brotts mot reglen bli bestraffat med utsändning.
Håll med12Helt fel!3
Namnlös 8.2 2010 kl. 11.33
"Ytterligare ett bevis på att mångkulturalism berikar. Finland kommer bara att vinna på en ökad invandring."!!!!! Den som tror detta är ej kompetent att kommentera ämnet! Ingentig här i världen för med sig BARA något gott eller bara något dåligt!
Håll med7Helt fel!4
Namnlös 8.2 2010 kl. 11.31
En kommertar till tidigare inlägg
“Vi behöver kanske inte dom asylsökande, men vi kommer att behöva deras i Finland utbildade barn!” För varje uppvuxet barn finns de nu medelålders föräldrar som behöver åldringsvård/sjukvård då barnet är uppvuxet! Varför ser ni bara på de invandrare som nu kommer. Redan finns det OFFENTLIGA exempel på hur man t.o.m. “importerar” gamla släkningar som behöver konstant sjukhusvård på ett nytt främmande språk!
Håll med9Helt fel!3
Namnlös 8.2 2010 kl. 11.27
"Pga vår lönenivå och negativa attityd, behöver man inte vara så orolig. De kommer hit, utbildar sig och vandrar vidare, till länder där de får lön" DVS man får här först gratis utbildning och sedan börjar jobba någon annanstans? Det var vad jag misstänkte :-( Alltid finns det länder med högre lön, men det finns också de som har t.ex. 5 c/h!!! T.ex. i klädindustrin i Indien...
Håll med6Helt fel!3
Namnlös 8.2 2010 kl. 11.18
Jag ger villkor för, att godkänna
Jag godkänner flyktingar om de som vill ha dem så gärna, att kostnaderna insamlas av folket på frivillig basis! Då får de som är solidariska på andras kostnader stå för fiolerna! Nu samlar vi in pengar till barnkliniken för, att den skall fungera (en professur och en massa utrustning bekostas av faddarnas aktivitet). Om detta missförhållande svängs håller jag tyst om skärpning av flytingsPOLITIKEN!
Håll med9Helt fel!4
Jan Wahlstedt 8.2 2010 kl. 10.55
säg nej till flyktingar och asylsökande
Vi skattebetalare är så få att vi inte orkar eller vill betala för flytingar. Politikerna inser inte att någongång när arbetslöheten är noll vi behöver arbetsvilliga invandrare inte tiggare. Den som tycker olika föregå med gott exempel och adoptera flyktingar! Stjäl inte andras pengar för era egna mål.
Jag vill inte heller bli i minoritet i eget land då flyktingar från vissa länder förökar sej som kaniner. Svenskarna är i nästa val i minoritet i sitt eget land!
Håll med13Helt fel!4
Utlänning 8.2 2010 kl. 10.33
Vilka dummheter
Läste några inlegg. Är det faktiskt så att folk fortfarande med vetenskapen førsøker rättfåardiga rasistiska utsagor eller hitta grund før en rasbaserad diferentiering av människorna? Ja vi är olika! Har det någon betydelse? Går inte mänskligheten ut på det att ALLA har rätt att leva? De med fysiskt handikapp, downsyndrom, mørkyhade, blinda etc? Man skall vara førsiktig med att søka svar i Darwinism och vetenskap. De flesta har fel uppfatning om Darwinism, evolution och biologi. Saker och ting är INTE s
Håll med8Helt fel!5
Realist 8.2 2010 kl. 10.31
Hur kan vissa fortfarande tro på de där dumheterna om en väldig arbetskraftsbrist som skall komma nästa år, nästa, nästa... Den skulle ju komma 2010 då väldigt många av de stora årskullarna går i pension. I stället har vi rekordarbetslöshet, and rising... De styrande har hotat med arbetskraftsbrist (något som egentligen är mycket bra, se mina tidigare inlägg) i tiotals år redan. Sanningen är den att vi kommer ha en permanent rekordarbetslöshet under överskådlig framtid. Tyvärr.
Håll med9Helt fel!2
Il Capitano 8.2 2010 kl. 10.31
ju mera (forts.)
Med denna hot kan vi garantera att familjen sorger om sina medlemmar och håller även de svarta får i smala vägen.
4) Att ge pengar utan motsvarande arbetsplikt ses inom invandrarna på många sätt: Andra tar det som en förlämpning, andra som ett dumhet, och andra som ett märke av svaghet liksom hela detta debatt. I de sistnämdes eget kultur måste man anpassa sig eller dö. Till exempel kinesiska och mesta av muslimer hör till detta sistnämd grupp.
5) Alla, oberoende på det som man tänker om invandringen, borde läsa Mankels "Kinese".
Håll med9Helt fel!4
Il Capitano 8.2 2010 kl. 10.19
Ju mera inläggningar
desto mera dumheten, intolerans och dirakt hat syns det vara i texterna.
1) Nuvarande arbetslösheten är tillfällig. Inom följande åren behöver vi massor av arbetskraft. Pensionålderns höjelse hjälper oss inte.
2) Vi behöver BARA människor som är redo att arbeta och godkänna våra kultur, våra regler och högakta våra vanor. Detta borde man garantera genom att underskriva avtalet och att svära detta. Motsvarande borde vi högakta dem men BARA om de håller sig i avtalet.
3) De som inte vill anpassa sig, borde skickas iväg. Hela familjen.
Håll med8Helt fel!5
Realist 8.2 2010 kl. 9.54
Matte, man borde kanske tala om mångetniskt i stället för mångkulturellt så även de mest trögtänkte skulle förstå vad det egentligen handlar om. Att jämföra ryska adelsmän och köpmän för 100 år sedan med etniskt helt främmande folk från stenålderskulturer i Afrika och Mellanöstern håller inte i längden. Antalsmässigt, och även procentuellt på de flesta ställen, befinner vi oss också idag i helt andra dimensioner. Något så radikalt som sker nu under vår livstid har ej skett tidigare.
Håll med8Helt fel!3
Realist 8.2 2010 kl. 9.19
forts...
Det bör ännu nämnas att digerdöden (pesten) på medeltiden som dödade 1/3 del av europas befolkning var en förutsättning för demokratins och de medborgerliga rättigheternas framväxt, samt en mycket bättre levnadsstandard. Detta för att den arbetskraftsbrist som uppstod efter pesten gjorde den enskilde arbetaren värdefullare i de styrandes ögon. Man kunde inte längre jävlas med arbetarna på samma sätt och kanske t.o.m. betala lite lön åt dem. Arbetskraftsbrist är bra!!!
Håll med9Helt fel!3
Realist 8.2 2010 kl. 9.15
forts...
Varför tror ni t.ex. läkarna och andra yrkesgrupper upprätthåller en delvis konstgjord arbetskraftsbrist inom sina yrkesgrupper? Jo självklart för att ett överutbud på kvalificerade läkare skulle innebära lönedumpning även för dem. Filippinska sjukskötare (oberoende av hur duktiga de är) leder bara till att reallönen för vårdpersonalen sjunker och arbetsvillkoren försämras, tyvärr.
Håll med10Helt fel!3
Realist 8.2 2010 kl. 9.11
forts...
Även arbetskraftsinvandring är så gott som alltid negativt för värdbefolkningen, om man ej är inne i en extrem högkonjunktur och arbetarna skickas hem direkt då jobbet är gjort. De enda som vinner något på detta är arbetsgivarna och storföretagen. Arbetsrelaterad invandring innebär lönedumpning och försämrade arbetsvilkor. Arbetskraftsbrist (någon vi tyvärr aldrig kommer få uppleva) är mycket positivt för över 95 procent av befolkningen (de som tvingas leva på sin lön).
Håll med9Helt fel!2
Realist 8.2 2010 kl. 9.05
Det har blivit något slags heligt mantra att arbetskraftsinvandring alltid är något positivt. Detta är naturligtvis ren strunt och en gigantisk och ond lögn. Finland behöver absolut ingen arbetskraftsinvanding, varken idag eller inom överskådlig framtid (ensilda individer med någon specialkunskap som ej går att finna i vårt land är ett undantag, men sådana är extremt sällsynta).
Håll med7Helt fel!3
Matte 8.2 2010 kl. 9.03
En sann Helsingforsbo
Helsingfors har alltid varit en mångkultturell stad, tidigare t.o.m. mera mångkultturell än idag. Varför är detta fenomen nu ett problem om det inte var det då Stadin slangi kom till när det nästan var jämnt mellan svensk-, finsk- och ryskspråkiga? Om man inte tål andra kultturer kan man flytta till Peräseinäjoki, där kommer säkert ännu många generationer att leva i en homogen finsk kultur!
Håll med9Helt fel!5
molly62 7.2 2010 kl. 23.31
inte så konstigt.
Det är väl inte så konstigt att Astrid Thors önskas bli avsagd av Sannfinländare och andra som ser det som håller på att ske med vårt land.
Vi behöver inte ta hit en massa invandrare,ge jobben till de unga istället för de är ju arbetslösa i mängder.
Det är inte heller bra för finland att vi har invandrare ovh så många som vi har är redan för mycket.Dessutom lider landet av den ekonomiska krisen så som resten av världen och varför då sätta statliga medel på en massa invandrare som inte betalar skatt till landet och int
Håll med17Helt fel!2
Namnlös 7.2 2010 kl. 23.04
0-summe spel
Statens budget är begränsad; medel satsade på en viss post är bort från någon annan, eller betyder högre skatt eller låntagning. År 2010 lånar staten 13 miljarder, vilket utgör 26% av hela bugeten. Jag motsätter mig bestämt att pengar satsas på humanitär invandring, som enligt min uppfattning varken är i Finlands interesse eller är ett effektivt sätt att hjälpa nödlidande människor. Arbetsrelaterad invandring är välkommen och Finland bör i det avseendet göra sig så attraktivt som möjligt.
Håll med13Helt fel!3 Granskad av moderator
Joon 7.2 2010 kl. 23.00
Hmm
Efter att ha gått en fortutbildning de senaste månaderna på finska där många är från östra och norra Finland är jag inte förvånad att folk röstar på dessa
Maken till trångsyntare mäniskor har jag inte träffat Allting skall vara exakt som de varit hela livet. Stöter man på en en utlänning kommer det direkt skit om dem utan att ha ens talt med dem
Englska undervisning ingår också i kursen och får hela tiden hör ifrågasättande om varför man skulle behöva det. Sura att de är bättre betalt att kunna fle
Håll med6Helt fel!3 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 22.49
Det ena utesluter inte det andra
Nej, men försök nu besluta huruvida det väsentliga är att lindra nöd, eller att slumpmässigt lyfta någon enskild person från fattigdom till ett, relativt sett, liv i lyx. Om pängen är att lindra nöd, så borde ju redan statsrevisorerna lägga sig i det nuvarande direkt huvulöst ineffektiva sätt att använda medlen.
Håll med9Helt fel!2 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 22.40
Det utesluter inte varandra att man hjälper asylsökanden här och andre behövanden i sina hemländer, på samma sätt som asylsstemet inte utesluter fungerande åldringsvård, sjukvård etc., moysättningen mellan dessa är totalt missvisande och baserar sig inte på ekonomiska realiteter. Asylsystemet har varken ruinerat oss eller "berikat ett fåtal". Ingen blir rik på att fly runt halva jordklotet till Finland. Någon som påstår något sådant har aldrig bekantat sig med flyktingarnas verklighet. Försök nu lite ta r
Håll med8Helt fel!4 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 22.22
Mångkulturalism
Elias, vad demokrati och frihet är vet jag, men än har jag inte stött på en klar definition för vad "mångkulturism" helt konkret betyder. I och med att du nu av allt att döma vet att det hör ihop med både demokrati och frihet, så kunde du nu då komma med en definition?
Håll med8Helt fel!4 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 22.02
Min fullkomligt realistiska åsikt är att Finland ej bör ta emot en enda "asylsökande". Dagens system är genomruttet och gör inget annat än ruinerar oss och berikar ett fåtal, ofta de mest hänsynslösa individer från den tredje världen. Vi bör skicka hjälpen till de behövande, ej betala boende, uppehälle osv. åt ofta privilegierade, själviska och våldsamma 30-åriga män. Hela kvot"flykting" systemet bör skrotas. Det är ett kolonisationssystem ej ämnat att hjälpa oss eller de verliga hjälpbehövande.
Håll med11Helt fel!6 Granskad av moderator
Elias 7.2 2010 kl. 21.53
Demokrati skrämmer de främlingsfientliga
Det är intressant att ta del av de främlingsfientliga inläggen, som pekar ut grupper av människor. Vill vi leva i ett sådant samhälle, präglat av intolerans och diktatur? Knappast. I Sverige, likväl som i Finland, inser folket att demokrati, mångkulturalism och frihet hör ihop. Som tur är.
Håll med9Helt fel!6 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 21.38
Mudhoney, Norkoreas katastrofala situation beror på den marxistiska ideologin, ej invandringspolitik. En nations framgång bestäms av 1. Folket, 2. Det politiska systemet, 3. Geografiska förhållanden. Låtom oss ej bryta ned det viktigaste vi har, vårt förut så fina, ärliga och hårt arbetande folk!
Håll med7Helt fel!5 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 21.38
Moraliskt?
En asysökande kostar 50000€ per år. För den summan kunde man tex. få häften och pennor för 145000 barn, Polio vaccin för 380000 barn, 2500 doser vaccin mot 6 dödliga sjukdomar, 11000 nät som skyddar mot malaria, 1 års aids-medicin för 1000 barn, eller 10 fullständiga första hjälps paket för 10000 personer i 3 månader (källa Unicef). Hur kan någon påstå att det är moraliskt att ge bättre levnadsstandard åt en, då man i stället kunde radikalt förbättra livet för tusentals?
Håll med14Helt fel!2 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 20.46
Realist, Det fins ställen där genpolen säkert hålls intakt, tex. Nordkorea har en homogen befolkning och strkt regler in (ovch ut-) vandring, men hej jag tror inte det är en bra sak.
Håll med5Helt fel!4 Granskad av moderator
Janne 7.2 2010 kl. 20.42
Att de orkar
Nämen har supisuomalaiset tänkt nu igen. Alltid när det är lågkonjunktur ökar deras röstandel igen. O dessa frågor tar de upp varje gång.
En frågeställning. Egentligen tycker jag att finnar borde deporteras tillbaka för när man ser på brotts statistiken så är det de som gör de flesta brotten. Med ett undantag av senaste skjutning. Men vart fan skall man skicka dom?
Håll med7Helt fel!11 Granskad av moderator
erik 7.2 2010 kl. 20.34
Var finns jobben??
Var skall alla sysslolösa somalier få jobb??? Snöskottning räcker inte åt alla även vintern är väldigt snörik.
Håll med11Helt fel!4 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 20.26
Mudhoney, faktum är att det pågår mer "rasforskning" idag än någonsin tidigare i historien. Genforskningen är en ny vetenskap vi bara börjat bekanta oss med ännu, men redan nu framställer man ju rasspecifika mediciner som hjälpt väldigt många i främst USA de senaste åren. Man försöker också kartlägga den mänskliga genetiska variationen och rikedomen (bl.a. human genome prohekt) innan vi alla blandats ihop och de unika regionala mänskliga egenskaperna för alltid förvunnit.
Håll med7Helt fel!3 Granskad av moderator
karri kiviniemi 7.2 2010 kl. 20.24
invandrare
här i malmö är ca 35%invandrare jag tror inte att helsinkiborna hade tyckt de hade vatt så kul o snart va i minoritet eller har jag så fel?
Håll med12Helt fel!3 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 20.22
Kari Kiviniemi, jag antar, kanske felaktigt, att du är finsk invandrare, 1sta, 2ndra genration i Sverige? Jag antar att det även funnits finska invandrargäng och finsk invandrarkriminalitet. Nu antar jag att du inte hör till dessa. Om jag nu har rätt betyder det att integrationen av invandrare är helt möjlig. Det är klart att det här inte sker automatiskt, man måste sätta resurser på det och skapa ett system som fungerar. Har jag rätt om jag antar att du är exempel på ett sådant system?
Håll med7Helt fel!4 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 20.14
Realist, vetenskapen i 1880-talets England och 1930-talets Tyskland är på din sida, men vi har kommit en bit vidare sen dess. Europa har genomlevt en tragisk historia på grund av ras-läror, eugenetik osv. Och tyvärr är inte det kapitlet avslutat. Men dessa läror har ingenting att skaffa i dagens genforskning.
Håll med4Helt fel!6 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 20.05
Mudhoney, jag är övertygad om att vissa folk helt genetiskt t.ex. har lägre medelintelligens och sämre impulskontroll än andra. Visst finns det intelligenta och produktiva individer i alla populationer, men att påstå att alla polulationer har samma medfödda potential är totalt verklighetsfrämmande påstående enbart basterat på ideologi och känslor. Vetenskapen håller med mej men är förtryckt och bespottad. Antagligen blir också detta inlägg raderat. Sanningen är ej politiskt korrekt och därmed förbjuden för pöbeln.
Håll med5Helt fel!10 Granskad av moderator
kari kiviniemi 7.2 2010 kl. 20.01
re
jag har blivit rånad nerslagen ett antal gånger av invandragäng precis som många andra här en kille blev mördad 50m från mitt hem på grund av gängkrig ett antal bilar har blivit sprängda som tillhör 2 olika invandragäng osv när20åringar som har varit i sverige i 2år och kör nya bmw o har klockor för 50000kr så sticker de lite grann i ögonen
Håll med14Helt fel!3 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 19.54
Kari Kiviniemi, betyder det här att du blir rånad och nedslagen av invandrare, typ en gång i veckan i Malmö?
Håll med9Helt fel!5 Granskad av moderator
kari kiviniemi 7.2 2010 kl. 19.45
välkommen
Elias du är välkommen o bo hos mig en vecka i malmö så kan du ta en promenad i vissa kvarter där du garanterat blir rånad o nerslagen bara för att du kanske ser svensk ut till och med vissa invandrare tycker de e nog nu
Håll med10Helt fel!5 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 19.44
Namnlös 19:38. Vad jag menar är att det fins både moraliska och ekonomiska, samhällspolitiska skäl för att välkomna invandrare.
Håll med9Helt fel!4 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 19.39
Om nu någon invandrare är "genetiskt olika" oss. Vad är problemet? Det fins förståss rasister som påstår att dessa skillnader skulle ställa vissa folk över andra, och många i den här disskusionen tycks gärna klamra sig fast i sådan kvasivetenskaplig vidskepelse, men det börjar vara dags för Finländare att inse att ett sådant isolationistiskt tänkande varken är baserat på fakta, än mindre är det en politiskt framgånsrikt koncept.
Håll med7Helt fel!7 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 19.38
Hur är det nu egentligen
Mudhoney, först vurmade du för de nödställda, men nu blev problemet plötsligt Finlands "underbefolkning". Så är det egentligen bara frågan om att du till varje pris vill ha folk hit som i alltför många fall har varken förutsättningar eller vilja att bli produktiva skattebetalare?
Håll med10Helt fel!1 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 19.30
forts...
Zigenarna, och nordindierna är alltså genetiskt mycket nära europeiska folk. Det är alltså först de senaste 20 åren vi haft egentlig invandring till Finland (om man bortser från förhistorien då våra, finnarnas och samernas förfäder kom). De folk som nu invandrar är mycket olika oss även genetiskt. Ja, jag vågar påstå detta trots att det är ultimat tabu och mainstreammedia som YLE, HS, eller speciellt HBL aldrig skulle påpeka detta faktum.
Håll med12Helt fel!1 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 19.24
Rätta HBL!
HBL, rätta den här kommentatorfunktionen! De sista meningarna faller alltid bort! Ni har säkert någon datanisse där som klarar av detta.
Håll med6Helt fel!4 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 19.22
Att vi alltid haft invandring är ett så idiotiskt och vilseledande påstående att det ej egentligen förtjänar en kommentar. Hur kan man jämföra enstaka individer från grannländerna med 30 000 personer årligen från världens alla hörn? De första större grupperna utomeuropéer komtill Finland i början av 90-talet, alltså för mindre än 20 år sedan. De enda "utomeuropéer" vi haft för det är zigenarna, vars förfäder ursprungligen kom från indien. Zigenarna, och åtminstone nordindierna, är ändå ganska genetiskt nära de
Håll med9Helt fel!4 Granskad av moderator
Mudhoney 7.2 2010 kl. 19.13
De som inte får asyl eller uppehållstillstånd deporteras om det nu undgått någon. Och för dem som skriver om folkhorder och överbefolkning, var förekommer dessa fenomen? Ett som är säkert, det står inga horder inför vår dörr och Finland är som alla vet underbefolkat.
Håll med7Helt fel!6 Granskad av moderator
Lina 7.2 2010 kl. 18.34
De flesta svenskar jag känner är inte så imponerade av kulturberikarna....speciellt inte i Malmö.
Håll med13Helt fel!5 Granskad av moderator
Lina 7.2 2010 kl. 18.24
Helt rätt det har alltid funnits invandring, immigranter o de som emmigrerat.Men det är ALLTID en stor risk när stora folkmassor kommer i rörelse, hela samhällen kan bokstavligen gå under.Och som namnlös skriver, befolkningsreglering är första steget till hållbar utveckling.
Det man i historien vet att samhällen som gått under har lidit av: naturkatastrofer, överbefolkning, miljöförstöringar o inre stridigheter.
Håll med6Helt fel!5 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 18.03
Till inlägg 16:30, Och dessa 98 % finns kvar ännu på skattebetalarnas kostnad! De klagar till domstol om besluten med hjälp av blåögda finländare. Och Elias, dessa du nämner att skulle ha anpassat sig är knappast muslimer!
Håll med9Helt fel!4 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 17.59
Gun, vi ar haft invandring hit i hundratals år! Men problem har uppstått nu då endel inte ens vill anpassa sig och andra (EU-medborgare!) kommer hit och förtjäna med hjälp av asylansökningar! Inte hade vi problem med t.ex. båtflyktingar.
Håll med11Helt fel!2 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 17.57
Sofia, det "produceras" överhuvudtaget för mycket människor i Afrika. Eländet tar aldrig slut fast det överförs miljarder och miljarder i u-hjälp varje år! Inte blir det bättre att importera överskottet av människor till Europa utan befolkningsreglering är första steget mot hållbar utveckling.
Håll med10Helt fel!3 Granskad av moderator
Lina 7.2 2010 kl. 17.43
Människor i nöd?
Ja man kan verkligen undra om de är i den nöd de hävdar, min erfarenhet av flyktingarbete har visat sig det motsatta.Många reser till sitt hemland och besöker sina släktingar så fort de fått uppehållstillstånd.Jag har inget emot arbetskraftsinvandring om det faktiskt finns arbete och de vill jobba, men asylsökande som får både bostäder o uppehälle betalt och har det bättre än de som jobbat i många år, arbetslösa, sjukpensionärer osv, det kan jag inte förstå....som sagt se på europa idag, har detta multikulturella paradis blivit ett paradis?
Håll med15Helt fel!3 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 16.30
Människor i nöd
År 2008 kom det 4035 asylsökande till Finland och asyl beviljades åt 89 (åttionio) - källa Pakolaisneuvonta ry. Mao. gick det ingen verklig nöd på 98% av dem. Om du är interesserad av att hjälpa människor i nöd, sök dem då på flyktingläger runt om i världen. Till Finland kommer de nödlidande inte för egen maskin.
Håll med9Helt fel!5 Granskad av moderator
Elias 7.2 2010 kl. 16.30
Förljugen bild av problemen i Sverige
De mörka främlingsfientliga krafterna arbetar för att förvränga bilden av invandrarna i Sverige och den svenska invandringspolitiken. Problem och utanför existerar i svenska förorter, men arbetet går framåt. En invandrad medelklass växer fram i Sverige och tar över yrken inom daghem, sjukvård, åldringsvård mm som inte etniska svenskar längre vill ha. Ytterligare ett bevis på att mångkulturalism berikar. Finland kommer bara att vinna på en ökad invandring.
Håll med5Helt fel!13 Granskad av moderator
Criticus 7.2 2010 kl. 16.24
Om behovet
Vi behöver kanske inte dom asylsökande, men vi kommer att behöva deras i Finland utbildade barn!
Håll med8Helt fel!7 Granskad av moderator
mudhoney 7.2 2010 kl. 15.52
Frågan, då det gäller asylsökande, handlar inte om att ta emot några eller många, utan om att ge hjälp åt dem som behöver det. Människor som tycker att man kan vända ryggen åt människor i nöd, borde tänka efter vad det handlar om när man själv råkar i nöd. Är det så ni vill ha det?
Håll med5Helt fel!8 Granskad av moderator
ERIC 7.2 2010 kl. 13.37
ICKE RASIST MEN...
Varför ta emot så mycket... när vi har tillräckligt med våra egna att ta hand om... Jag har sett med egna ögon: Ingen vill göra nånting men ALLA VILL HA AV DEN GODA KAKAN.
Håll med8Helt fel!7 Granskad av moderator
gun snellman 7.2 2010 kl. 13.34
genomvandringsland
Pga vår lönenivå och negativa attityd, behöver man inte vara så orolig. De kommer hit, utbildar sig och vandrar vidare, till länder där de får lön och där de negativa attityderna är lite mindre påtagliga. Så vi kan vara trygga och ensamma, också i framtiden. Få kommer att störa oss i längden. Ingen ids störa sådana här människor nämligen i LÄNGDEN. Man emigrerar själv till sist också.
Håll med7Helt fel!8 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 12.58
Mångkulturalism
Sofia, ge nu konkreta exempel på varför mångkulturalism är nu så bra? Du kunde kanske börja med att enkelt och lättfattligt definiera vad mångkulturalism betyder?
Håll med5Helt fel!7 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 12.55
Enkel fråga
Sofia, är det överhuvudtaget möjligt att kritisera den förda invandringspolitiken utan att få stämpeln främlingsfientlig? Jag anser att den humanitära invandringen är onödig, för kostsam, till skada för Finland, och därtill omoralisk. Arbetsrelaterad invandring välkomnar jag med öppna armar, varifrån invandraren än är på kommande.
Håll med12Helt fel!5 Granskad av moderator
gun snellman 7.2 2010 kl. 12.46
integrerade invandrare
Integrerade invandrare betalar också skatt. Precis som Finlandssvenskarna, men eftersom intoleransen i systemet är TOTAL, så får man ingen service på svenska heller. Så om man inte får igenom ens svenskan, som borde vara ganska självklar i Finland, så hur skulle man kunna få igenom någon annan NY tanke. Roligt är det att svenskan kan vara NY för folk i Finland, men eftersom ALLT som inte är EXAKT som det ALLTID VARIT hemma i Joensuu, är NYTT och HEMSKT och FARLIGT, så har vi en hel del problem.
Håll med8Helt fel!9 Granskad av moderator
kari kiviniemi 7.2 2010 kl. 12.17
studiebesök
jag bor i malmö sverige.jag tycker att finska politiker skulle komma hit en vecka o se kriminaliteten bland invandrarna så hade dom nog skärpt reglerna för invandring
Håll med10Helt fel!4 Granskad av moderator
gun snellman 7.2 2010 kl. 12.15
backa tillbaka?
Hälften av alla barn i Esbo centrums skola i Kyrkträsket, som tagit emot invandrare på området sedan 1970 talet är "invandrare". Delvis förstås födda redan i Finland, men med föräldrar som kommit hit. Nu skall man sätta stopp och backa tillbaka - till vilket år, vill man backa? 1800-talet, 1900-talet, eller bara till 1970-talet? Det är lite sent att stiga tidigt upp, kan man väl säga. Suomi Suomalaislle eller Ruotsalaisille blev nu en slogan, som dog ut i sin egen omöjlighet. Lev med det!
Håll med6Helt fel!9 Granskad av moderator
Sofia 7.2 2010 kl. 11.13
Var finns solidariteten?!
Jag blir alldeles chockad av denna främlingsfientlighet!!Vi har alla att vinna på solidaritet och mångkulturalism,hur kan folk vara så inskränkta?Vi har det enormt bra ställt i Finland jämfört med många U-länder,klart att vi som medmänniskor måste hjälpa dem som har det sämre vi, så mycket vi kan!Väx upp. Astrid Thors gör ett bra jobb.
Håll med11Helt fel!13 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 11.13
Är detta ett enskilt fall? Igen?
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtm l/arkistot/ulkomaat/2010/02/1051143
Kanske burka bör förbjudas ändå! Av flere orsaker än underkastning av kvinnan.
Håll med6Helt fel!8 Granskad av moderator
Sorro 7.2 2010 kl. 10.51
Hoho
Astrid Thors är en skam för oss finlandssvenskar... Hon tror att hon är något stort och viktigt... Finland är som någon redan påpekade ett FATTIGT land. Gör följande: följ med median i en månad och se hur mycket den bidrar med att hjärntvätta oss alla att tro att vi har det så jäkla bra...nu är det ju inte precis sanningen...skatterna är enorma men de syns ingenstans...
Håll med15Helt fel!4 Granskad av moderator
Namnlös 7.2 2010 kl. 7.52
46 % av somaliska mammorna är ensamstående, men de får fler somaliska barn hela tiden. Konstigt inte sant ;-) Ps. Störta diktaturerna hellre än flytta folk från kontinent till kontinent. Ps 2 Anders, är neadertalare en lågstående varelse, ett skällsord för dig? Är du rasist emot finnar och nedlåtande om Kaukasien?! Och varför skriker du (stora bokstäver)?
Håll med8Helt fel!5 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 6.45
Folk svälter i Finland, folk saknar arbete, pensionärer som arbetat hårt hela livet för detta land ruttnar bort i absolut fattigdom. Vi har en miljon!!! människor som ej får jobba tillräckligt (300 000 arbetslösa är statistisk lögn). En ensamstående finsk mor får mycket mindre pengar än en immigrant, en arbetslös, studerande, låginkomsttagare etc. kan bara drömma om sådana pengar asylsökarna får utan motprestation. Vårt samhälle är genomruttet.
Håll med18Helt fel!8 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 6.40
Finland är inte ett rikt land. Vi är egentligen ett fattigt land, vars enda fördel varit en homogen befolkning och den säkerhet och harmoni detta inneburit. Medelfinländaren har usel köpkraft och bara skuld, våra skattepengar går till bistånd till länder som drunknar i miljardärer (bl.a. Kina). Finländarna är hjärntvättade och grundlurade. Snart går det ej heller längre att dölja fattigdomen bakom nya skulder. Vi har sannerligen inte råd med någon massimmigration!
Håll med15Helt fel!8 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 6.31
Det finns 200 000 personer som fötts i främmande land i Finland idag. Lägg härtill en invandring på omkring 30 000 per år, plus gigantiska födslotal bland invandrarpoulationen i förhållande till ursprungsbefolkningen i vårt land, så borde även de mest trögtänkta förstå att det endast är en tidsfråga tills vi är i minoritet i vårt eget land. Speciellt som invandringen ökar hela tiden. Är det friskt att det redan bor mer somalier än de gamla minoriteterna samer och zigenare tillsammans i vårt land?
Håll med12Helt fel!11 Granskad av moderator
mudhoney 7.2 2010 kl. 5.41
märkvärdigt med detta mesiga folk som lever i ett av de rikaste länderna i världen, men fortfarande kan de inte sträcka sig till att gå med på att hjälpa folk som flyr från krig och diktaturer. Ett sorgligt pack!
Håll med14Helt fel!12 Granskad av moderator
Niklas 7.2 2010 kl. 3.10
ojoj
Finland är väl det landet som tagit emot klart minst antal invandrare under efterkrigttiden. Nu har man problem med inavel. Sannfinländarnas existens är ju ett bevis på detta.
Håll med17Helt fel!12 Granskad av moderator
Realist 7.2 2010 kl. 2.49
anders hummelgård, varför flydde du från syrianerna i Södertälje? Kan det bero på att de bryr sej fan i dej och din ideologi, kan det bero på att de bara ser dej som en hatad svenne? Du tycks lida av våldsamma traumor.
Håll med11Helt fel!6 Granskad av moderator
Sverigefinnen 7.2 2010 kl. 1.33
Snälla, Låt inte Finland förstöras likt mitt Sverige!
Håll med21Helt fel!7 Granskad av moderator
Patrioten 7.2 2010 kl. 1.17
En sak till... Ni har ju för jutton svårt att samsas finnar och svenskar sinsemellan, hur tror ni då att finnar/svenskar/araber/somalier/zigenare /alaner osv osv osv ska kunna hålla sas och känna nationell samhörighet. Svaret är: finns ingen chans i världen, inse!
Håll med10Helt fel!8 Granskad av moderator
Patrioten 7.2 2010 kl. 1.15
@: Alla ni naiva Finlandssvenskar: Förstår ni inte att FInland har ett guldläge mot alla andra västeuropiska länder vars flyktingpolitik helt havererat. Motsättningarna ökar, välfärden krymper och islamiseringen ökar. Vill ni ha detta i Finland? Rädda det vackra fortfarande hyfsat homogena Finland, kliv inte ut i det mångkulturella träsket!
Håll med17Helt fel!8 Granskad av moderator
anders hummelgård 7.2 2010 kl. 0.39
RASISTER
DENNA DEBATT ÄR INTE FRÄGAN OM ASTRIDs
OCH HENNES ARBETE ,
MERA MAKT TILL ASTRID!!!!!!!!!!!!!!
Håll med9Helt fel!17 Granskad av moderator
Anders Nordin 7.2 2010 kl. 0.23
Nej, måttet var rågat för min del när "avslöjandet" kom att bidragsnivån för asyler i Finland är högre än i de flesta länder (inklusive Sverige). Först i det skedet när siffrorna gavs offentlighet reagerade Astrid med avisering om vissa smärre nedskärningar. Inte alls bra jobbat Astrid! AVGÅ!
Håll med19Helt fel!6 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 23.36
svar till bröd kön
släpp invandringen fri så blir vi av med brödköerna det är ju synen på mäniskorna som skapar problemen eller
åk hem till KAUKASUS(RYSLAND)
Håll med8Helt fel!8 Granskad av moderator
Realist 6.2 2010 kl. 22.41
Ja gun, så är det. Men varför skall vi måsta försörja denna somaliska "elit". Jag är knappast den ende som tycker vi borde skicka hem dem alla.
Håll med11Helt fel!12 Granskad av moderator
gun snellman 6.2 2010 kl. 22.36
resenärerna med pengar
Man bör komma ihåg att de, som kommer över gränserna till Finland tex från Somalien, är folk som varit rika där. De fattiga reser inte, för de har ingen möjlighet. Det är alltså den gamla somaliska ledarstammen, vi nu får in i landet via olika kanaler. Inte analfabeter och icke-språkkunniga, fattiglappar utan förstånd. Utan de, som varit välbärgade i sitt hemland tidigare, innan krigen. Flyktingar som kommer via hjälporganisationer är sedan en annan sak.
Håll med10Helt fel!5 Granskad av moderator
gun snellman 6.2 2010 kl. 22.25
Wallin har rätt ibland
Det går inte att äta kakan och ha den kvar. Man bör inse att med den befolkningsbrist vi kommer att ha i framtiden, behöver vi lite folk. Tyvärr har vi kört in oss själva i den här situationen, delvis för att vi vägrat betala hyfsad lön, inom kommunerna, men när det utbildade folket är slut och i Sverige, England och USA, så får vi nu ta vad som kommer. Och leva med den service vi får. På gott och ont och med kunskap i somaliska, helst. Kanske arbis kan ordna kurser för alla gamla tanter i Helsingfors?Det är aldrig för sent att lära sig nytt!
Håll med7Helt fel!12 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 22.25
nu har vi nått nivån!
LITE HUMOR I VARDAGEN DET SKADAR INTE NÅGON!
FÖRHOPPNINGSVIS INTE ENS EN SANNFINNE!
Håll med8Helt fel!6 Granskad av moderator
Namnlös 6.2 2010 kl. 21.56
Oj oj, det blir bara bättre :-)
Tänka sig, att 80 % var invandrade men du hittade ändå en infödd fru bland minioriteten! Din fru är inte en invandrare (till Sverige) fast utbudet var större! Hade du ens kontakt med icke europeiska invandrarna? Och hon flyttade (flydde?) hellre till "ocivilicerade" Finland med ännu måttlig invandring, än blev kvar i det mångkulturella paradiset ;-) Förstår du vad du egentligen säger, Anders? Din text bryter helt emot det du förespråkar! Du flyr från det du förespråkar! Eller är din fru en missionär som hjälper oss ned från trädet ;-) ?
Håll med9Helt fel!4 Granskad av moderator
Alfred 6.2 2010 kl. 21.26
så ska vi göra
Tillåt arbetskraftinvandring, men försök inte lösa alla världens problem genom att ta hit alla de som har möjlighet att resa från sina länder i hopp om bättre liv. Problemen bör i första hand lösas i respektive land och inte i Finland.
Håll med18Helt fel!3 Granskad av moderator
Realist 6.2 2010 kl. 21.04
I andra europeiska länder, även det ack så politiskt korrekta Storbritannien, har man börjat tala om "ekonomiska migranter" i stället för det missvisande "flyktingar" som fortfarande används hos oss. Varför skall vi göra alla samma misstag man redan gjort på andra håll? Våra "flyktingar" kommer ofta från länder som Gamia t.ex., länder helt utan krig. Börja tala klarspråk och tala om ekonomiska migranter i stället! Jag dömer ej de som söker ett bättre liv, jag dömer dem som släpper in dem.
Håll med17Helt fel!3 Granskad av moderator
Realist 6.2 2010 kl. 21.04
I andra europeiska länder, även det ack så politiskt korrekta Storbritannien, har man börjat tala om "ekonomiska migranter" i stället för det missvisande "flyktingar" som fortfarande används hos oss. Varför skall vi göra alla samma misstag man redan gjort på andra håll? Våra "flyktingar" kommer ofta från länder som Gamia t.ex., länder helt utan krig. Börja tala klarspråk och tala om ekonomiska migranter i stället! Jag dömer ej de som söker ett bättre liv, jag dömer dem som släpper in dem.
Håll med15Helt fel!7 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 21.04
Södertälje
HAR BOTT I DENNA STAD(SÖDERTÄLJE)
VAR EN TRÅNGSYNT FINLANDSVENSK
NÄR JAG KOM TILL SVERIGE SÖDERTÄLJE
EN STAD MED80% INVANDRING!
hemma i finland nu jag är en lycklig mann
i dag med SVENSK fru!och inte rasist!!!!!!!!!
Håll med8Helt fel!7 Granskad av moderator
Varför flyttar A&S inte till den goda civilationen? 6.2 2010 kl. 20.36
Det finns de som är mer blåögda än andra
Anders och Susanne! Om några år fnns det 1 miljard mera afrikaner att "importera"! Det beräknas ta 30 år tills Afrika har 2 miljarder invånare. Nu har de 850 miljoner. Då blir vi en kul civilisation när finländarna utgör mindre andel som finlandsvenskarna idag ;-) Jag var på semesterresa på Kreta. Där var bara trevligt lokalt folk. Vår bästa södernresa. Annat var det på Kanarieöarna. Dit åker jag alrdig mer! Undrar nog också varför de "flyr" hit från sin civilation! Är de något slag av missionärer ;-9?
Håll med15Helt fel!7 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 20.31
sannfinne=(neandertalare)
LITE HISTORIA
FINNAR ett folk från norra kaukasus
(RYSSLAND)
ytan finland svensk över 700 år nån kultur är väll kvar efter svensken eller har ni blivit fega(avundsjuk)kolla os i år SVERIGE är bäst som vanligt och så lider vi (ras okänd FINLANDSVENSK?med flera!!!!
Håll med6Helt fel!9 Granskad av moderator
Realist 6.2 2010 kl. 20.15
Sannfinländarna är de enda som vågar tala ens lite sanning, och kan räkna med min helsvenska röst i nästa val. SFP med sin vansinniga landsförrädarpolitik, som kommer ruinera oss alla, är tyvärr idag ett mycket större hot mot finlandssvenskarna än sannfinnarna. Finland håller på att bli ett fattigt och farligt skitland p.g.a. naiva personer som Thors, och den ideologi de tvingas följa (den politiska korrektheten).
Håll med31Helt fel!13 Granskad av moderator
Namnlös 6.2 2010 kl. 20.06
Sannfinländarna ter sig närmast som en grupp neandertalare. De grymtar och gläfsar, men lätena framstår som helt obegripliga för den moderna människan.
Håll med12Helt fel!16 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 19.59
medmänniska
tam invandrar politik vad är detta vi
är alla människor som har rätt att ha ett vettigt liv oavsett om vi är svenskar ,finnar,araber!och bor finland.
ni som gnäller mest hoppas ni njöt mest på eran södern resa!eller tog ni med rasismen på resan?
det är vell kylan som gör er till rasister,
HOPPAS ÄVEN SOLEN GÅR UPP I FINLAND OCH ATT DETTA LAND BLIR EN CILIVISATION!!!!!!!!!!!!!!
Anders & Susanne
Håll med15Helt fel!8 Granskad av moderator
Olof 6.2 2010 kl. 19.57
Det är väl inte en ministers uppgift att sätta tjänstemän på plats?
Ministerstyre är inte tillåtet i finland, och detta vill vi väl inte frångå?
Skulle även gärna läsa om vad som är dåligt med hennes arbete. Vilka är punkterna?
Håll med11Helt fel!2 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 19.40
svar till gunnar
vi född som finlandsvenskar i finland är förlorare
det är inte ASTRID ensam om
och inte minst nu när vi motarbetar varandra!!
hoppas at du GUNNAR är en vinnar e så att SVENSKFINLAND kommer att utvecklas
denna debatt om våran existens börjar tära på oss mot varandra precis som
SANNFINNEN VILL!!!!!!!!!!!!
Håll med11Helt fel!2 Granskad av moderator
Gunnar S. 6.2 2010 kl. 19.07
Loser
Tyvärr har Astrid alltid varit en förlorare, tröstpriset "minister" är av inget värde.Snälla Fonder,hjälp henne till en finlandssvensk post. Tackar på föhand för ert delttagande i detta hjälparbete för en i nöd.
Håll med15Helt fel!8 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 19.07
svensk
utan SVERIGE har vi fortfarande klättrat i träden!!!!!!!!!!
sannfinnar??????????? i bergen eller!
Håll med6Helt fel!5 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 19.01
splitring
nu ser vi hur splittrade vi finlandsvenskar är denna debatt är ju helt otrolig vilken fart på skitsnacket,vi går till ockmed mot varandra nu hat SANNFINNEN nått sit mål.
Håll med10Helt fel!3 Granskad av moderator
Namnlös 6.2 2010 kl. 18.58
Mudhoney, tyvärr kan man inte tro på allt vad asylsökande säger. Mins ett fall från år tillbaka om en som sökte asyl i Finland hade skjutit en polis i sitt hemland... Lite överdrivet; likt Nykänen skulle nu söka asyl i Danmark för att bli svensk medborgare då han riskerar fängelse i sitt hemland (anpassing av en av Nykänens berömda uttalanden)!
Håll med9Helt fel!4 Granskad av moderator
ristokuusikumpu 6.2 2010 kl. 18.29
De har rätt
Jag tycker också att minister Thors har en alldeles för tam synpå hela vår invandringspolitik. Alla tycks vara hjärtligt välkomna hit och pengarna dom sedan får av oss skattebetalare säbder dom hem tillsina familjer och lever dessutompå olika socialbidrag i tillägg på allas vår bekostnad. Det måste bli en strängare kontroll av vilka som verkligen tas emot i vårtland. Nu är tar vi emot dem med öppna famnen och ger dem mest med pengar av alla länder i Europa. HAr vi verkligen råd med det?? Nu får det vara slut.
Håll med24Helt fel!8 Granskad av moderator
Mudhoney 6.2 2010 kl. 18.12
Det stämmer att kyrkan i vissa fall härbärgat flyktingar under hot att deporteras. Det här sker på grund av att vissa flyktingar har hotats att deporteras till sitt hemland där fängelse eller tortyr väntat. Det är ett misslyckande av migrationsverket och Finland som rättsstat att sådant trots allt sker och har bevisligen skett. Jag är imponerad av att kyrkan i sådana fall tagit sitt moraliska ansvar. Det här landet har överlevt på grund av principen att hjälpa sin nästa, klarar vi av att upprätthålla den principen även under fredstid?
Håll med10Helt fel!10 Granskad av moderator
Namnlös 6.2 2010 kl. 17.40
Avslag borde betyda direkt utvisning
Mudoney, problemet är att de som får avslag börjar skyddas av kyrkan, politiker (som går emot lagar de själva stiftat!) mfl. klagomål görs till domstol efter domstol (som ej heller är gratis). processen räcker i åratal och sedn sägs, att personen ifråga har rotat sig landet (någon finsk kvinna kanske ingått snabbäkenskap med "tro på kärlek" och motparten för, att få uppehållningstillstånd)!. Jag skulle vara nöjd om de som får avslag (vilket ej sker på lösa grunder) skulle avlägsnas direkt från landet på deras egen bekostad.
Håll med17Helt fel!7 Granskad av moderator
krystamos 6.2 2010 kl. 17.10
avgå thors
A Thors har tvingats så på defensiven av både kokoomus o snnfinl att det enda rätten slutsatsen är att avgå. Thors har inte heller lycktas sätta byråkraterna på migrationsverket på plats överhuvudtaget. För en flykting tar det ännu över ett år innan man får något som helst besked. Och det är ju på tok för långe. Ett halvt år vore max. Nej wallin roter och plocka in en österbottnisk minister nu. AM henriksson har verkligen bevisat att hon har pondus för att sköta svåra saker och sen är hon bra inkommen i integrationsfrågor!!! Så nu vill
Håll med13Helt fel!6 Granskad av moderator
Magnus Rögård 6.2 2010 kl. 16.14
Thors jobbar bra
Thors sköter sin ministerpost bra!
Håll med20Helt fel!23 Granskad av moderator
gun snellman 6.2 2010 kl. 16.10
Blandad fakta
Illegal invandring sker inte via regeringens beslut, utan via kriminella organisationers sätt att infiltrera sig i samhället. "Asylturimsen" åtgärdas som bäst i Eu, just för att man märkt att vissa illegala invandrare lever på att flytta från ett EU land till ett annat. Flyktingpolitik är sen en tredje sak. Medan utbildnings- och arbetskraftinvandring är den fjärde. Man skall inte blanda alla delar i en soppa och koka. När man inte vet varför folk är här överhuvudtaget, men nog vill kasta ut dem hela tiden. De ju kasta ut svenskar också.
Håll med13Helt fel!4 Granskad av moderator
touko-eno 6.2 2010 kl. 15.54
Vil bli interessant å se hvor mange vil stemme Thors neste gang. Ikke alle i Helsinki er glade for hans arbeid ytelse. Stemmer kan gå til en annen SFP medlem.
Håll med8Helt fel!9 Granskad av moderator
Mudoney 6.2 2010 kl. 15.50
kolla fakta!
Forts. Om Finland nu inte kan anses klara av att mota en sådan mängd personer i nöd, kan jag inte förstå vad det är för u-land vi lever i.
Håll med10Helt fel!10 Granskad av moderator
Mudhoney 6.2 2010 kl. 15.48
kolla fakta!
Vissa tycks ha svårt med fakta. De sannfinländare och andra som orkar gnälla om för slappa lagar kunde någon gång göra sig besväret att faktiskt kolla hur mycket asylsökande vi får in i landet och hur många som faktiskt ges asyl. 2008 hade vi ca. 4000 sökande av vilka 89 beviljats asyl, 696 fick uppehålstillstånd 467 förenades med familjemedlemmar i landet. Sedan 1973 har Finland mottagit 31000 flyktingar Om Finland nu inte kan anses klara av att mota en sådan mängd personer i nöd, kan jag inte förstå vad det är för u-l
Håll med15Helt fel!6 Granskad av moderator
kel 6.2 2010 kl. 15.41
Invandring
Sannfinländarna har helt rätt, vi har över 300000 arbetslösa som ökar hela tiden. Brödköerna blir bara längre, skattetrycket stiger, listan kan göras hur lång som helst.
Håll med26Helt fel!10 Granskad av moderator
Jon 6.2 2010 kl. 15.39
IEj ensam sannfinländarna
Man behöver inte hålla med sannfinländarna för att ha den där åsikte!
Håll med17Helt fel!7 Granskad av moderator
Namnlös 6.2 2010 kl. 15.29
Moderatorn var nu snabb och rimlig :-) Ingen censur "för säkerhets skull" utan åsikter åt båda hållen godkändes. Tack för det!
Håll med6Helt fel!5 Granskad av moderator
Namnlös 6.2 2010 kl. 15.15
"utan att kunna ta del av den uteckling som det övriga Europa genomgår" Konstigt. Södra Europa är nu i ekonomisk kris. Grekland på randen av konkurs. Kravaller sker osv. Denna utvecklig saknar du? Nu har vi dock berikats med tiggare. Ps. Den finns också en gyllene medelväg som vore bäst! Ingen kräver helt stängda gränser, men vi är trötta på aylturisterna! Mindre än 4 av 10 asylansökningar godkänns, men ändå blir dessa 6 av tio här ändå med utkomststöd och sedan fri hemresa! En del har hunnit hit redan 5 ggr!
Håll med18Helt fel!5 Granskad av moderator
Alfred 6.2 2010 kl. 15.09
problem
Tillåt arbetskraftinvandring, men försök inte lösa alla världens problem genom att ta hit alla de som har möjlighet att resa från sina länder i hopp om bättre liv. Problemen bör i första hand lösas i respektive land och inte i Finland.
Håll med23Helt fel!6 Granskad av moderator
Kalle 6.2 2010 kl. 15.09
Utan ansvar = högljudd, ansvar = måste rätta besluten efter resurser
Då man här läser kommentarer emot Sannfinnarna så undrar man om dessa ens förtår vad de står för! Thors står för helt öppen linje varifrån hon nu tvingas backa pga krass verklighet om t.ex. utkomststödets storlek. Man kan väl säga, att Siberien lär fast det tog tid ;-) Det är lätt, att kräva saker (på statens bekostnad = skattepengar) tills man själv står där som beslutsfattare och märker vilka resurser man har till förfogande! Sannfinländarna igen står för en stram politik men ej nollpolitik, som motståndarna till dem tycks tro!
Håll med11Helt fel!6 Granskad av moderator
De krassa verkligheten gör bl.a., att jag inte kan tolerera en religion :-( 6.2 2010 kl. 15.01
NU kan man säga, att
Sanningen är dock, att Finland är det enda(!) land som bekostar släktingarna hit. Först skickar man ett barn hit så får man efteråt tiotals släktingar med finska skattepengar hit. Finland betalar även det största utkomststödet i världen(!) vilket gjort, att bulgaiska (från det "otrygga" landet dit finska turister åker, Sunny Beach! Sic!) och rumenska romer kommer hit och söker asyl. Också ett sätt att försörja sig! Den bästa invandrarpolitiklinjen vore någonstans mellan Thors och Sannfinnarna! Och linjen skall vara närmare sannfinnarnas!
Håll med21Helt fel!9 Granskad av moderator
mb 6.2 2010 kl. 14.58
Sannfinländarna vill uppenarligen inte ha någon hantering av invandringsfrågor annat än att invandrare skulle skickas tillbaka varefter dom anländer till landet. Skulle Sannfinländarna få sköta landet som de behagar skulle Finland sakta men säkert isoleras kulturellt, intellektuellt och ekonomiskt utan att kunna ta del av den uteckling som det övriga Europa genomgår.
Håll med20Helt fel!18 Granskad av moderator
Benjamin 6.2 2010 kl. 14.56
Löjligt
Patetisk populism än en gång av Sannfinländarna, istället för att öka sin egen kompetens och trovärdighet blir lösningen att pissa på andra.
Håll med37Helt fel!12 Granskad av moderator
anders hummelgård 6.2 2010 kl. 14.47
rasister
man skäms för dessa politiker som
beter sej som rasister(är) man undrar ju vem i detta land som röstat på sådana politiker(rasister)jag känner ingen,trodde att finland kommit längre
i utvklingen.trode att neandertalarna
dött ut.
Håll med20Helt fel!22 Granskad av moderator
sport

FORMEL 1
Alonso tog hem F1-segern
Ferraris Fernando Alonso körde hem segern i F1-premiären, tätt följd av stallkamraten Felipe Massa. › Läs mera
sport

NORDISK KOMBINATION
Segerfest x 2 för Lamy Chappuis
Anssi Koivuranta kom sexa i världscupfinalen i nordisk kombination i Oslo.› Läs mera
helsingfors

DEGERÖ
De måste betala busskorten själva
De bor i Hertonäs strand och valde närliggande Degerö lågstadium. Nu när de går ut sexan och vill fortsätta i Botby straffas eleverna genom att inte få busskort.› Läs mera
inrikes

SAARISELKÄ
Stubb vill ha fler EU-möten i Lappland
Utrikesminister Alexander Stubb (Saml) kommer också i fortsättningen att ordna liknande EU-möten i Finland som den inofficiella utrikesträffen i Saariselkä.› Läs mera
utrikes

PATRIOTGRUPPER
Hatgrupper i USA allt starkare
Antalet extremistgrupper i USA exploderade i fjol. En färsk rapport visar att de regeringsfientliga så kallade patriotgrupperna ökade med nästan 250 procent. Alla hatgrupper inom den radikala högern ökade med 40 procent.› Läs mera
utrikes

THAILAND
80 000 demonstranter har samlats i Bangkok
Tiotusentals demonstranter har samlats i Bangkok för att ge den militärstödda regeringen ett ultimatum: utlys nyval eller riskera fortsatta protester som lamslår landet.› Läs mera
inrikes

RAIMO VISTBACKA
"Knäppskallar får för stor synlighet"
Sannfinländarna ska jobba för de fattiga och bortglömda finländarna. Utlänningsfientliga knäppskallar som inte ens är partimedlemmar ges för stort utrymme, anser partiveteranen Raimo Vistbacka.› Läs mera
sport
FOTBOLL
Jaro får låna Zeze
Alexei Eremenko den yngre än inte Jaros enda lån från den ukrainska ligaklubben Metalist i år.› Läs mera
inrikes

FÖRSENINGAR
Tjälskador på järnvägarna skapar problem
Tågen kommer att försenas när vädret blir varmare. Det uppstår nämligen skador på järnvägarna när tjälen går.› Läs mera
sport

HANDIKAPP-OS
Finländskt silver i handikapp-OS
Finlands medaljkonto öppnades genast på invigningsdagen för de paralympiska vinterspelen i Vancouver. › Läs mera
utrikes
BRITTISK UNDERSÖKNING
Newton – mannen bakom internet
Drottning Elisabeth II uppfann telefonen, Luke Skywalker var först med att gå på månen och Isac Newton utvecklade internet.› Läs mera
Senast publicerade
- Kungliga bröllopspresenter 17.00
- Skatuddshotellet hos stadsstyrelsen 16.53
- Segerfest x 2 för Lamy Chappuis 15.50
- Lumikko segerrik i Tammerfors 15.46
- Århus blir Aarhus 15.45
- På jakt efter den bästa akustiken 15.36
- Hundraåriga Åre växer än 15.30
- London under tio pund 15.30
- De måste betala busskorten själva 15.16
- Hatgrupper i USA allt starkare 15.14

LÄSARNAS VINTERBILDER
Hbl-läsarna har aktivt skickat in bilder på den vackra inhemska vintern. Fler bilder läggs upp efter hand.
› Läs meraBloggar
Nöjesbloggen Vi var säkert där också
30 Sekunder Till Revolution!
Det var en märklig tillställning i Stockmanns bottenvåning i fredag eftermiddag. Bland hyllorna av elektro...
Janne StrangSportbloggen Självutnämnda sportsnillen spekulerar
Jani Alkio=skrik
JYP punkterade matchen mot Jokerit efter typ 15 minuter. Men det märkte tydligen inte Jani Alkio. Nelo...
Jonas von WendtHbls kulturblogg Anteckningar från fjärde våningen
Veckoslutslänkar
Vem hade trott att debatten den här veckan skulle handla så mycket om Lars Vilks och hans rondellhund sa...
Philip TeirHundkojan Indy lär Annika Madejska att sitta fint
Rubbade rutiner
I vanliga fall har Indy sina rutiner. Man går upp vid 09.00, går på första långa rundan, gör nummer ett och nummer...
annikamadejskaParkvakten Helsingforsredaktionens blogg
Vitt så långt ögat når
Gårdarna i stenstaden töms på snö. Men på många ställen flyttas inte längre än ut till gatan där det finns en massa snö från förut...
TommyLänkar
- Redaktionen
- › Hbl-kortet
- › Agenda
- › Kontaktuppgifter
