Yles vd Mikael Jungner.
FOTO: Tor Wennström
SPARÅTGÄRDER
Yle sparar - FST5 hotas som självständig kanal
Publicerad: 11/11 11:30 ›uppdaterad: 11/11 15:36
FST5 är hotad som självständig kanal, men Radio Extrem får bli kvar. Det är följden av att Yle måste spara 31 miljoner euro fram till 2012. Vd:n Mikael Jungner informerade personalen om sparplanerna på onsdagen.
Sparåtgärderna kommer att drabba hela Yles personal, säger Yles vd Mikael Jungner. Han uppskattar att drygt 300 årsverken ska bort före år 2012. Årsverke betyder verksamhet som omfattar heltidsarbete för en person under ett år.
I pengar innebär det 31 miljoner euro, varav svenska Yle ska stå för 2 miljoner.
Jungner säger att han inte kan lova att FST5 kvarstår, men garanterar att det finns svenskspråkig tv-tid mellan klockan 18 och 23 även i fortsättningen. Radio Extrem får dock bli kvar, enligt Jungner.
Yle har i dag fyra tv-kanaler FST5, TV1,TV2 och Yle Teema. Tidigare visades FST-programmen på de finska kanalerna och så blir fallet sannolikt igen om kanalen läggs ner.
De anställda vid verksamheter som läggs ned är inte direkt uppsägningshotade, säger Jungner.
Kunnig personal kommer att vara efterfrågad också i fortsättningen och många anställda kommer att byta arbetsuppgifter. Livlig rekrytering kommer att ske inom bolaget, förutspår Jungner.
Jungner säger också att man kommer att erbjuda så kallade avskedspaket – reda pengar – för att minska på personalen. Också möjligheten att gå i pension kommer att erbjudas. Dessutom kommer Yle att köpa in färre sporträttigheter och använda färre underleverantörer.
HBL
Debatten är avslutad
18.11 2009 kl. 11.38
Margareta Gustafsson 18.11 2009 kl. 10.43
Svenska kanalen kvar
Varför ta bort den svenska kanalen? Vi har samma TV avgift som dom finskspråkiga då borde vi också få program på vårt språk.
Håll med12Helt fel!9
Thomas R 18.11 2009 kl. 10.01
Som man bäddar får man ligga
Nu är vi precis där YLE-personalen varnade för när Österbottningarna och SFP började kräva en egen svenskspråkig kanal. Börjande med dåvarande programdirektör Christoffer Schildt, varnade man för att isolera svenskan och stänga ut den ur den finska vardagen. Nu framstår vi som inkräktare när svenskan skall bakas in någon annanstans igen. Dessutom begrep den flesta redan då att vare sig de ekonomiska eller fr. a. de andliga resurserna skulle räcka till för att upprätthålla en egen finlandssvensk full-servicekanal. TR
Håll med9Helt fel!10
Ulrika 18.11 2009 kl. 9.18
KONTAKT!
Vi måste bredda kontaktytan för finlandssvensk kultur om vi vill att andra ska förstå o värdesätta den! Det är därför viktigt att FST inte är isolerad, utan finns och syns på en tvåspråkig kanal och att programmen visar både nordisk o finlandssvensk mångfald (inkl. dialekter!)för att man ska kunna se kopplingen till dessa kulturer och värdet av det skandinaviska språket. Om programmen förstärker fördomarna om ytliga, självupptagna finlandsvsenskar(typ Bettina S)gör de dock mer skada än nytta. Större kontaktyt
Håll med11Helt fel!6
Kerstin 18.11 2009 kl. 8.49
Yle FST5
Varför spara på vår enda svenska kanal, när de finns hur många finska kanaler som helst, de e ju bara att välja o vraka en i högen. Vi SKA stå på oss och hålla samman, inte splittra oss som en del svenskar gör och byter sida mitt i marchen. Jag håller helt med Veronica, här nedan.
Håll med8Helt fel!10
Veronica 18.11 2009 kl. 7.10
Varför?
FST5 var orsaken till att vi bland de första skaffade en digibox för att kunna följa med den. Nu är digitaliseringen för länge sedan över. Varför ska kanalen läggas ned när det finns många i hela Finland, Sverige och av olika åldrar som följer med den finlandssvenska TV-kanalen! man surfar ändå på nätet och tv:n så det är ingen orsak till att lägga ned FST5. Men kvaliteten måste hållas. Tidigare slogs alla svenska redaktioner ihop, sedan togs svenska funktionerna från FNB bort, översättarna i YLE är nu på en redaktion. Räd
Håll med9Helt fel!12
Namnlös 17.11 2009 kl. 19.53
Därför
"Varför inte finska program textas till svenska? Då skulle man lära sig mycke mer finska." Språkpolitik är språkpurism och språkpurism menar, att ju mindre finska man kan, desto mera finladssvensk ( dvs. Sfp-röstare) man är.
Håll med14Helt fel!10
Tacksam för Sveriges tv 17.11 2009 kl. 17.43
Håller med Arsi. Om Fst:s program finns på de finska kanalerna tittar fler finnar på dem och vi kan på så sätt sprida det finlandssvenska :) Det jag däremot har undrat sen jag var barn är varför inte finska program textas till svenska? Då skulle man lära sig mycke mer finska (liksom man lärt sig engelska genom tv) och kanske också känna sig lite närmare den finska kulturen.
Håll med16Helt fel!8
Arsi Klindtberg 17.11 2009 kl. 16.10
Att FST har en egen anal är helt onödigt. Förr kom FST ur tvåan och det var passande på flera vis. De flesta ser ju inte ens på skiten, på sin höjd kastar någon ett halvt brunöga på det en halv minut innan man stänger TV"n.
Håll med12Helt fel!16
Il Capitano 17.11 2009 kl. 12.05
Vad är det fel
i gul och blå, Namnlös?
Håll med11Helt fel!16
Namnlös 17.11 2009 kl. 0.08
Gula nyheter
FST är totalt politisk färgade nyheter. Språkpolitisk. Gula.
Håll med12Helt fel!11
nyländska 16.11 2009 kl. 17.27
Nyheterna korr.
Nyheterna
från FSTV5 är de minst politiskt färgade (=röda) av YLE:s nyheter. Där hör man också utländska nyheter först o bäst.
Strömsö kunde prata lite mindre österbottnisk dialekt, så kanske mindre svenska förstående finnar snappa opp lite ordentlig svenska.
Håll med10Helt fel!15 Granskad av moderator
nyländska 16.11 2009 kl. 17.25
Nyheterna
från FSTV5 är de minst politiskt färgade (=röda) av YLE:s nyheter. Där hör man också utländska nyheter först o bäst.
Strömsö kunde prata lite mindre österbottnisk dialekt, så kanske nån mindre svenska förstående finnar snappa opp lite ordentlig svenska.
Håll med14Helt fel!9 Granskad av moderator
Il Capitano 16.11 2009 kl. 10.08
Tar man FSTV5 bort
får Yle och regeringen problemer med sk media-avgiften. Alla som äro tvungen att betala det borde ha samma rätt, inklusiv tv-programmen och nyheterna på sitt modersmål.
Och det kan hända så att inte bara svenskspråkiga utan också sami-, rysk- kurdi-, chinese-... osv -språkiga börjar kräva sina rätten om vi svenskspråkiga får ur från domstol beslut som bekräfter detta.
Hittils har det att man köper tv:n och betalar lisenssen betydd att man godkänner reglena. När avgift kommer obligatoriks till alla, måste alla få också servis
Håll med14Helt fel!12 Granskad av moderator
Max 16.11 2009 kl. 10.06
Förstår ni inte?
FST kommer inte att läggas ner. Junger använder hela "besparingstvånget" som ett politiskt spel att höja eller bibehålla tv-licens/medieavgiften på dess nuvarande nivå. Genom att säga att FST måst läggas ner får han alla Finlandssvenska & SFP att börja skydda FST. SFT skulle aldrig godkänna att kanalen läggs ned.
Håll med15Helt fel!9 Granskad av moderator
Mymlan 16.11 2009 kl. 9.39
FST5 för populär?
Det verkar som om när någonting blir populärt så skall det bort. (Jämför Ekenäs BB) Att vår egna tv-kanal var en lyckad satsning tycker de flesta. Trevligt att höra andra nordiska språk och kunna se skandinavisk kvalitetsfilm. Men tyvärr den egna produktionen är ibland inte mycket att hurra för. Men ändå lyckas kanalen tack vare import o samarbete vara helt acceptabel. Och repriserna, som det gafflas så mycket om är många gånger bra om man missat något! Och förresten - i vems budget ingår4 kostnaderna för textningen till finska
Håll med12Helt fel!15 Granskad av moderator
Namnlös 15.11 2009 kl. 19.57
Finlandssvenkar tycker inte om nordisk samarbete?
Håll med12Helt fel!10 Granskad av moderator
Namnlös 14.11 2009 kl. 21.17
Ko-Kuu / NoPo / Mariemedian
SVTs finska redaktionen, FST och Ålands TV tillsammans. Namet kanske KO-KUU (se 12.11.09 kl 13.03)eller kanske "NoPo-median",med tv-kanalen, radio och näten. Namnet kan också vara MarieMedian. Kanske. redaktionen finns i H:fors, Vasa, S:holm, Eskiltstuna, Mariehamn och även i Visby. Redaktionen har ingen huvudställe, utan allt tas hand om på näten.
Håll med13Helt fel!12 Granskad av moderator
Namnlös 14.11 2009 kl. 20.26
Vi behöver mera nordisk samarbete, också i median. FST är naturlig del av SVT i Sverige, där hela svenskan kommer från.
Håll med9Helt fel!17 Granskad av moderator
David Sandbacka 14.11 2009 kl. 10.03
Finskan för dyr
Finskan blir allt dyrare för oss svenskar. Har vi råd med finskan i fortsättningen? Jag får betala för en massa finska TV-kanaler jag sällan ser på. Stäng ner några av dessa finskspråkliga skräpkanaler eller inför betalkanaler för vad vill se på. Varför skall vi finlandssvenskar ständigt underhålla och betala med svindyra TV-licenser? Slopa TV-licensen och betala endast för vad vi tittar på.
Håll med17Helt fel!16 Granskad av moderator
Vilhelm Karlson 14.11 2009 kl. 4.48
Finland?Suomi?
Finland skryter med sin 2-sprakighet. Men i praktiken ar landet 99 % finskt.
mvh
asiatfinne
Håll med14Helt fel!14 Granskad av moderator
Namnlös 14.11 2009 kl. 0.04
FST till Sverige, som KOP,SYP(Nordea) eller Sonera.
Håll med17Helt fel!11 Granskad av moderator
Markus Söderman 13.11 2009 kl. 21.57
Nordisk kanal
Strömsö visas redan på SVT, så det är npg bevis nog på konkurenskraften bland finlandssvensk produktion. Samt så har inte mumintrollen "rikssvenska" röster, utan finlandssvenska röster. kanalen skulle också kunna vara porten till något större. varför inte visa Skavlan på den kanalen, då programmet skulle gå paralelt i Sverige, Norge och Finland? Det är inte tal om att SVT enhändigt producerar materiell för FinlandsSvenskar, men finlandssvenskar producerar i sammarbete med SVT
Håll med17Helt fel!13 Granskad av moderator
R.Silfverberg 13.11 2009 kl. 16.30
Bra förslag men?
Hur skall ihopsagningen av SVT och FST gå till i praktiken? Knappast vill Svenska staten på egen kostnad börja göra TV-program enbart för finlandssvenskar, utan finlandarna skulle måsta betala för dom. Sjunker kostnaderna att producera TV-program för finlandssvenska på något sätt om huvudkontoret är i Stockholm i stället för Helsingfors?
Håll med15Helt fel!12 Granskad av moderator
Namnlös 13.11 2009 kl. 15.09
Dela sedan kostnaderna för kanalen.
Håll med15Helt fel!13 Granskad av moderator
Namnlös 13.11 2009 kl. 14.09
Vad menar nordisk samarbete? Är det nån fel med Sveriges SVT? Slå FST och SVT tillsammans. Det är nordisk samarbete på allvar och i praktiken.
Håll med16Helt fel!16 Granskad av moderator
Il Capitano 13.11 2009 kl. 12.00
Vad sku man...forts.
inga finlandssvenska programmen.
2) Samarbete med SVT skall troligen leda till det att FST5s skarp och intuitiv samt fördomsfri och modig sätt att göra programmen ersattes med Sveriges konsensusdrivande och politisk korrekt sätt - alltså Chili och Chokolad skulle ersättas med bröd och mjölk.
3) Tillåter vi svenskspråkigt men finska tv-kanalen försvinna, har majoritetens politiker ännu större makten över median: Farväl demokratin och farväl tvåspråkigt Finland - Välkommen tillbaka, tyvärr, sovjetisk Finland.
Håll med14Helt fel!14 Granskad av moderator
Il Capitano 13.11 2009 kl. 11.50
Vad sku man titta på
Om FSTV:n slutas. Kanske nyheterna. Nästan alla andra sevärdeliga prograammen har inom två senaste år kommit från FSTV.
Efter ett snart snabbläsning undrar jag om det lönar sig att kommentera, de flesta inläggningar tycks ha kommit från fennomaner och jg verkligen undrar på att kan svenskan och den tvåspråkiga Finland verkligen vara så skräckligt för så många som i alla fall tycks känna flytande svenskan.
Nå, några synpunkter ska jag ställa fram:
1) Samarbete med SVT leder till situation var vi betalar alla kostnader men få
Håll med18Helt fel!12 Granskad av moderator
Namnlös 13.11 2009 kl. 7.23
Nå det här verkar ju helt kiva för en framtida frilansare som jag, som har investerat de senaste 4½ åren av mitt liv på en tv -och film utbildning.
Nå nu är det voi voi för dig.
Du kanske kan omutbilda dig till ngt vettigt istället?
Håll med14Helt fel!10 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 22.52
På svenska
SVT är inte finsk, men FST är inte finsk heller, utan båda är svenska. På svenska. Att slå samman SVT och FST är nordisk samarbete.
Håll med12Helt fel!17 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 22.27
Nå det här verkar ju helt kiva för en framtida frilansare som jag, som har investerat de senaste 4½ åren av mitt liv på en tv -och film utbildning.
Håll med14Helt fel!15 Granskad av moderator
Så synd 12.11 2009 kl. 21.56
FST har kvalitet
Det är verkligen deprimerande att läsa inläggen här, liksom de på HS.fi. FST har kvalitetsprogram, speciellt uppskattar jag det nordiska film- och serieutbudet, jämfört med den totala dominansen av amerikanska serier och filmer på de andra kanalerna. Och SVT är INTE finländsk tv och vi bor i Finland.
Håll med19Helt fel!13 Granskad av moderator
Demokrati 12.11 2009 kl. 14.41
Vill ha Demokrati också i Esbo
Du har rätt! I alla fall här i Esbo så stöder inte tjänstemännen svenska daghem och skolor alls utan av någon anledning ska dom köras ner vare sej dom e billiga eller ej? Ingen som förstår varför, och inga svar får man av dom som kör saken vidare? Demokrati, hallooo!!!
Håll med18Helt fel!12 Granskad av moderator
Medborgare 12.11 2009 kl. 14.38
Idioti?
Det här är samma idioti med vilken byskolor nu körs ner. När man har fått till stånd något bra och fungerande så körs det ner med lögner att det blir för dyrt. Jag är trött på lögner från tjänstemän och politiker, att dom inte skäms!
Håll med19Helt fel!15 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 13.34
Behöver man egen kanal för att sända det?
Håll med18Helt fel!12 Granskad av moderator
www.hs.fi 12.11 2009 kl. 13.10
Rösta för fs-kanal
Rösta idag för finlandssvensk kanal på helsinginsanomats hemsida, dagens fråga!
www.hs.fi
Håll med22Helt fel!15 Granskad av moderator
Dr Antikus 12.11 2009 kl. 13.03
Arma dagar!
Vad vore onsdagkvällarna utan BUU-klubben och framför allt Bärtil?
Håll med20Helt fel!15 Granskad av moderator
Nordisk samarbete på allvar 12.11 2009 kl. 13.03
KO-KUU
FST och Sveriges televisions finska redaktion inkorporerar; resultaten är nordisk själständig mediakorporation.
Median kunde heta KO-KUU. - ? -. Säger man Ko (lehmä) låter det som Kuu (månen). Just därför finns det gul månen (kuu) med vit kon (lehmä) på det.
Håll med17Helt fel!10 Granskad av moderator
Vill veta 12.11 2009 kl. 12.53
Censur?
På vilka grunder censureras (om) kommentarerna? Hbl svarar: Hej! Om du trycker på Regler för kommentarer i den gråa Kommentera-rutan hittar du Hbl:s regler. De finns också här: www.hbl.fi/text/ledare/2009/11/9/w34588.php hälsningar Hbl:s webbredaktör
Håll med14Helt fel!15 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 11.58
Tittar någon ens på FST? Känner någon en enda person som brukar göra det? Varför ha en kanal som ingen ser på? Slöseri med skattemedel kallar jag Yle för.
Det enda kloka skulle vara att Yle skulle ha 1-2 inkomstskattefinansierade kanaler och de övriga utbudet skulle sättas på betalkort. Så bra program som de sägs producera så skulle säkert ändå nästan alla skaffa kanalerna?
Håll med21Helt fel!17 Granskad av moderator
Puppe 12.11 2009 kl. 11.40
Troligen ser flera människor på TV om nätterna än folk någonsin ser på FST.
Lägg ner FST som kanal. Den är bara enfaldig.
Man kan ju flytta de få program som håller kvalitet till måndagskvällarna på t.ex 2:an istället? TV-nytt kan i fortsättningen också sändas på ngn annan kanal. Så skulle ingen gå miste om ngt av värde och vi blev av med lite dökött från Yle. Alla vinner.
Håll med18Helt fel!13 Granskad av moderator
Joon 12.11 2009 kl. 10.23
Bort med skiten bara
Stäng ner bara, kunnde inte bry mig mindre.
Betalar ingen TV licens, STOLT. Har inte ens någon digibox kvar. Vem årkar se på skräpprogram.
Skall jag se något tittar jag på BBC via nätet. Håller så mycket högre kvalite rakt igenom.
Föredrar desutom se på engelska före svenska alternativt finska.
Håll med19Helt fel!18 Granskad av moderator
? 12.11 2009 kl. 10.03
Varför motarbetar finlandssvenskarna sig själva?
Det är klart att vi behöver TV på svenska, och inget hindrar finnarna att titta, alla program är textade till finska. Dessutom vet jag inte varför vi ska bekymra oss så förskräckligt om de finska tittarna, de har ju nog kanalutbud så det räcker och blir över. Kunde man inte spara genom att inte sända program hela nätterna? Vem ska titta på TV nätterna igenom?
Håll med18Helt fel!17 Granskad av moderator
Upprörd Vålaxbo 12.11 2009 kl. 9.45
Extrem= inte nice
Det blir bra för vår finlandssvenska identitet om FST5 läggs ner och Extrem blir kvar. Så kan vi lyssna på program som Helt homot! och rösta om Big Brother är najs eller bajs. Kakka och kisi är nyckelorden för Extrem som borde få stryk.
Håll med23Helt fel!13 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 9.04
FST och SVT är nordisk samarbete!
Håll med18Helt fel!17 Granskad av moderator
Alphonse 12.11 2009 kl. 9.02
FST5, saknad av få
Slå gärna ihop FST5 med TV2, en annan kanal som totalt saknar profil och fason. Teema har ju faktiskt ett ganska fungerande tema. Kvar av det svenska skulle bli nyheter, aktuellt och barnprogram + någon veckotimme till. Därutöver svensk text till det mesta av det som sänds på YlEs övriga kanaler.
Håll med14Helt fel!19 Granskad av moderator
Otto 12.11 2009 kl. 8.53
Håll Sverige borta, ja e finländare
FST är en finsk kanal så SVT borde den INTE ha någonting att göra med!
Håll med16Helt fel!14 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 8.47
Finlands tvåspåkighet är så akademisk, att Karttulabo kl 8:42 måste försvara FST på finska. FST är då RTV, ruotsinkielinen televisio.
Håll med14Helt fel!16 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 8.44
Markus har rätt
"Markus Söderman, Nordisk Vision 11.11 2009 kl. 19.16 Nordisk kanal"
Det är rätt!
FST borde vara en del i Sveriges SVT.
Håll med16Helt fel!14 Granskad av moderator
Run-Tidning 12.11 2009 kl. 8.40
Nya helikopterkompaniet varje år
YLEs budjet är 408 miljon euro! Lika mycket kostar helikopterkompaniet i försvarmakterna. Var alla pengar försvinner? Behöver vi RunRadion alls, vi har ingen RunTidningen heller.
Håll med18Helt fel!12 Granskad av moderator
brylles 12.11 2009 kl. 7.59
Rör EJ !!
Rör ej FST ! Rör hellre Jungner !!
Håll med26Helt fel!16 Granskad av moderator
Kaffe 12.11 2009 kl. 6.02
Paradigmskifte
De stora årskullarna som byggt upp sossesamhället har verkligen inte förstått vad som händer. Tiden för mammut-tv är förbi. Vad kostar en minut FST-faktaprogram inkl. alla kostnader, räcker 1500 euro?
Håll med19Helt fel!10 Granskad av moderator
Namnlös 12.11 2009 kl. 0.44
Lägg ner Svenskfinland!
Härliga kommentarer! Medan andra minoriteter ute i världen bara kan drömma om egna tv- och radiokanaler kan andra inte snabbt nog montera ner sina. Men sluta inte där! Lägg ner hela Svenkfinland och se till att finlandssvenskarna endera blir riktiga finnar eller försvinner - vore ett plus för hela mänskligheten att bli av med dessa ryggradslösa kräk!
Håll med18Helt fel!22 Granskad av moderator
Namnlös 11.11 2009 kl. 23.02
Bravo!
Vem fan ser på FST? Inte ens de bästa programmen får lockat finska tittare, tex Strömsö förlorade störste delen av tittarna då programmet flyttades till FST. Svenskfinlands TV-program vinner inte på att isolera sig i sin konstgjorda ankdam, istället måste de synas bland resten av befolkningen. Mindre program, men bättre. Det blir större framgång som en del av Teema.
Håll med23Helt fel!17 Granskad av moderator
bara svenska yle public service 11.11 2009 kl. 22.01
resten har mindre berättigande
Programmen för massan tar ju mtv3 etc hand om. Bara fst5 fyller rent kriterierna för publ serv. Kanalen skall ej ses som bara svensksprkigas kanal utan är andhlet mot norden o erbjuder lite annat grepp o synsätt, ocks till den finsksprkiga som ej har attitydproblem.
Håll med17Helt fel!13 Granskad av moderator
mormor 11.11 2009 kl. 21.57
Inte mig emot...
...men om FST5 sparas bort så måste YLE ändå hålla de löften som digitaliseringen marknadsfördes med. Således måste jag ha möjlighet att välja svenskspråkig textning också på TV1, TV2 och Teema.
Håll med24Helt fel!13 Granskad av moderator
Markus Söderman, Nordisk Vision 11.11 2009 kl. 19.16
Nordisk kanal
Varför inte sammarbeta mer över gränsen och ha gemensam public service med Sverig(och kanske däröver). Den bästa lösningen för Finnar, Svenskar, Sverigefinländare och Finlandssvenskar ekonomiskt och utbudsmässigt
Håll med17Helt fel!19 Granskad av moderator
Resignerad 11.11 2009 kl. 19.10
Brev på posten
Man kan ju räkna ut med röven att sparbeslutet kommer att drabba FST.Det är i linje med statsledningens agenda att utrota svenskans ställning i Finland
Håll med21Helt fel!14 Granskad av moderator
Resignerad 11.11 2009 kl. 19.09
Brev på posten
Man kan ju räkna ut med röven att sparbeslutet kommer att drabba FST.Det är i linje med statsledningens agenda att utrota svenskans ställning i Finland
Håll med18Helt fel!9 Granskad av moderator
RW 11.11 2009 kl. 18.56
Risker och möjligheter
Övergången till digital-TV motiverades för några år sedan med möjligheten till flera kanaler och speciellt en egen svenskspråkig kanal. Förslaget att dra in FST5 är i sig beklämmande, men FST skulle inte nödvändigtvis förlora på att ta emot programutbudet från YLE Teema. I själva verket vann FST 5 på att ta över idrotssändningarna från YLE 24 då den kanalen lades ner. Det är inte heller helt ovanligt med "kanaler" som delar på en frekvens. YLE Teema kan sändas över internet och dagstid i etern. Men de
Håll med15Helt fel!13 Granskad av moderator
Sickan Manimoff 11.11 2009 kl. 18.13
3300
Det ar helt absurt och vansinnigt att dessa dagens 3300 s.k. "arbetsplatser" skall uppratthallas och betalas av skattebetalarna som en tvangsavgift for varje hushall (medieavgift) i framtiden. Ni maste sta pa er nu och avsluta denna fars en gang for alla. Annars kommer ni att fortsatta sta dar med den arliga rakningen i handen och undra :"Varfor?". Vilken grundlag tillater dessa befangda valdtakter av individerna, oberoende om de anvander YLE:s s.k. "tjanster" eller inte?
Håll med17Helt fel!17 Granskad av moderator
Sickan Manimoff 11.11 2009 kl. 18.13
3300
Det ar helt absurt och vansinnigt att dessa dagens 3300 s.k. "arbetsplatser" skall uppratthallas och betalas av skattebetalarna som en tvangsavgift for varje hushall (medieavgift) i framtiden. Ni maste sta pa er nu och avsluta denna fars en gang for alla. Annars kommer ni att fortsatta sta dar med den arliga rakningen i handen och undra :"Varfor?". Vilken grundlag tillater dessa befangda valdtakter av individerna, oberoende om de anvander YLE:s s.k. "tjanster" eller inte?
Håll med21Helt fel!10 Granskad av moderator
förr i världen 11.11 2009 kl. 17.46
FST-SVT
Kanske är det bättre att slå ihop FST med SVT. Sverige betalar och vi får bättre nordisk aktivitet. En finsk YLE kanal räcker. SVT har FST redaktion i Ekenäs och YLE har "suomi-kanava" i Lahtis, Tammerfors eller i Jyväskylä.
Håll med15Helt fel!20 Granskad av moderator
Harriet 11.11 2009 kl. 16.35
FST5
Förslaget att FST5 slås ihop med Teema är inte helt galet, med tanke på Teemas i mitt tycke breda och högklassiga programutbud.
Håll med28Helt fel!11 Granskad av moderator
hb 11.11 2009 kl. 16.31
Förslag
För att spara pengar kunde man istället slopa sporten. Vem vill se på svettiga fula gubbar i trikåer?
Håll med27Helt fel!18 Granskad av moderator
hb 11.11 2009 kl. 16.28
Synd
Synd om FST slutar. Det är den enda drägliga kanalen där man slipper stirra sig blind på sadistiska hemvideon och fascistiska utvisslingstävlingar.
Håll med15Helt fel!19 Granskad av moderator
Styrbjörn 11.11 2009 kl. 16.27
Jag har aldrig betalat TV-licens,
och jag nämner det med stolthet. Jag har därmed aldrig frivilligt understött detta absurda vänstervridna STASI-vänliga finlandiserade YLE. Varför skulle någon stöda ett politiskt mediehus vars enda uppdrag är att befästa sin position.
Uppmaning: Säg upp din TV-licens om du inte redan gjort det.
Håll med18Helt fel!22 Granskad av moderator
Namnlös 11.11 2009 kl. 15.57
300 vänsterfolk utan arbete. Det är ju i och för sig utmärkt! Hoppas de har sparat alla sina program om mösnterkolhoser och fattiga amerikaner så de har nåt att titta på.
FST kommer i skottlinjen darför att så engagerar YLE SFP att motarbeta nedskärningarna. Oj då, vi blir utan repriser på Hill Street Blues (finsk text)
Håll med15Helt fel!22 Granskad av moderator
Anders 11.11 2009 kl. 15.56
Kultur
Information, kultur mm på svenska behandlas som vilken underhållning som helst. Man skär lite här och lägger kanske till nånting där, men sen tar man bort det också när pengarna tar slut.... Se sanningen i vitögat, du som tycker att modersmålet är viktigt, en tillgång, en del av din indentitet etc, byt först som sist till finska, lär dig alla kasus och lauserakenteet utantill. Om du fortsättnigsvis avser att bo här alltså. Den s k eliten har än en gång talat, denna gång dold bakom Yles budget.
Håll med15Helt fel!17 Granskad av moderator
Gzztav 11.11 2009 kl. 15.55
Ta det lugnt...
Både Yle och svenska programmen är historia tids nog. Tyvärr. Det är en del av det allmänt sett hårdare samhällsklimatet där den lilla människan och allsköns särbehov ratas. Marknadskrafterna har skolat sina hundar väl.
Det är talande att ingen längre ser människorna bakom årsverken. Gillar jag ej produkten så får de arbetslösa och deras familjer inga sympatier.
Håll med24Helt fel!8 Granskad av moderator
Dumbommar 11.11 2009 kl. 15.53
YLE behövs!
Läggs YLE ner fördummas befolkningen ytterligare. Men fine, om folket bara vill se Big Brother och annat skit så har de åtminstone valt det själva.
Håll med24Helt fel!14 Granskad av moderator
Runegren 11.11 2009 kl. 15.46
Hoppsan, kusen dog just som…
Hoppsan sa Manne då hästen just lärt sig att vara utan käk och gick och sparka tomt. Gör hela YLE privat och sälj reklamutrymme, för fasen! Släng ut alla politiskt utnämnda politrucker ur YLE börjandes med Jungner. Inte att undra på att jag mer och mer tänker på att flytta västerut. Här kan ju inga andra än finsktalande renar, sälar och pingviner trivas och pingvinerna tycks ju för övrigt ha stuckit redan. Det blir ännu trångt på sverigebåtarna, i en riktning!
Håll med22Helt fel!12 Granskad av moderator
M 11.11 2009 kl. 15.14
Spelar ingen roll
Det är inte alls självklart att man tittar på TV längre. Själv kastade vi ut dumburken för några år sedan och hela familjen är nöjd. Man kan visst vara finlandssvensk utan att titta på FST!
Håll med19Helt fel!17 Granskad av moderator
Werter ab Rundfunk 11.11 2009 kl. 15.11
Medborgare, NI HAR MAKTEN!
Sluta nu för guds skull att betala TV-licensen så att denna 70-talets sovjetrelik kan fås ned på knä. Det är fullständigt absurt att en instans som YLE som är politiskt styrd skall få pengar automatiskt ur en "penningautomat" som aldrig sinar. Dagens YLE har inget ansvar. Ett privat bolag skulle aldrig fungera så här. Om YLE är så bra så sätt dess kanaler under ett betalkort. De klarar säkert fri konkurrans på lika villkor, eller hur?
Håll med21Helt fel!17 Granskad av moderator
Ludvig 11.11 2009 kl. 15.05
Lägg ner skiten
Lägg ner hela YLE på en gång. Vad är det för idé att ha ett public sevice bolag som går på halvfart och ständigt står inför olika nedskärningar?
Håll med24Helt fel!12 Granskad av moderator
Sten 11.11 2009 kl. 15.01
Farligt
Få tycks tänka på att tv och radio på det egna språket är en garant för att finlandssvenskarna ens finns kvar. Det finns många exempel i världen där man raderat ut minoriter och har börjat med att stänga deras tv och radiokanaler.
Håll med27Helt fel!13 Granskad av moderator
Urless på allt 11.11 2009 kl. 14.30
Slopa hela YLE
Varför ha kvar YLE överhuvudtaget? Ungdomarna vill inte betala TV-avgiften eftersom de inte ser på YLE:s kanaler och det leder just till detta: allt mer nedskärningar och försämringar och vem vill betala för att se på - ja det som blir kvar?? Snart är det väl bara på SVT World som vi kan se tv-program på svenska...
Håll med24Helt fel!17 Granskad av moderator
Tom Lindström 11.11 2009 kl. 14.24
Lägg ner mera!
Varför inte bara banta ner Yle till en kanal som skulle ge oss public service? Idag är det ju inte public service som de sysslar med och deras påtvingade avgifter är hutlösa. Ingen behöver Yle i sin nuvarande mastodontform.
Håll med19Helt fel!17 Granskad av moderator
Nicke 11.11 2009 kl. 14.17
Ja inte behövs FST fem inte. Oh inte heller två svenska radiokanaler.
Håll med16Helt fel!31 Granskad av moderator
Pirkko 11.11 2009 kl. 14.14
FST bort!
Som finskspråkig har jag med tilltagande inre vrede följt vändningarna med FST. Vilket slöseri! Inte en enda finskspråkig är för FST utan alla vi vill ha denna kanal bort så fort som möjligt så att pengarna kan användas för bättre ändamål såsom att köpa bra utländska tv-serier och filmer till YLE.
Bort med Radio Extrem också. Jag vill inte lyssna på den!
Håll med21Helt fel!55 Granskad av moderator
GA 11.11 2009 kl. 14.11
FSTs framtid i sig är ett eget kapitel, men YLE håller på att utrota sig självt. Till och med med färre kanaler kommer just antalet "underleverantörer" att öka för att den egna personalen inte hinner fylla sändningarna.
Håll med18Helt fel!11 Granskad av moderator
Alexander 11.11 2009 kl. 14.08
FST5
Hur gärna man än skulle se att vi kan ha en egen kanal så måste man ändå medge att den har problem att fylla programtablån. Repris i repris är alltför vanligt.Ett bättre alternativ är fasta tider för de sk viktigaste programmen på en annan kanal.Och mera textning till svenska.För övrigt obegripligt att utländska program först sänds på FST för att senare visas på andra kanaler med finsk textning.Vilken är logiken i detta?
Håll med27Helt fel!15 Granskad av moderator
Namnlös 11.11 2009 kl. 13.07
Avskedspaket åt Jungner
Jungner kunde vara den första att ta emot ett avskedspaket som YLE så frikostigt delar med sig.
Håll med21Helt fel!14 Granskad av moderator
Typiskt 11.11 2009 kl. 12.42
Genast börjar man tala om att FST ska bort
Faktum är ju att FST5:s program är de enda som är tillgängliga för alla. Vartenda program på den kanalen textas till finska, medan inte ett enda program på någon av de andra kanalerna textas till svenska.
Håll med41Helt fel!19 Granskad av moderator
Janne 11.11 2009 kl. 12.06
Re: Dum människa
Årsarbeten. 300 heltidsjobb alltså.
Håll med17Helt fel!13 Granskad av moderator
Dum människa 11.11 2009 kl. 11.54
Jag känner mig dum. Vad är årsverken? :/
Håll med12Helt fel!19 Granskad av moderator
inrikes

PARTISEKRETERARE
Biaudet hoppar av kampen om Sfp-jobbet
Arbetsintervjun med SFP:s partipresidium i går blev avgörande för Eva Biaudet: Hon drar tillbaka sin ansökan om uppdraget som partisekreterare.› Läs mera
helsingfors

SVÅRA ATT GÖMMA
De stulna kranbilarna fördes till Estland
De två värdefulla kranbilar som under helgen stals från en depå i Skomakarböle kördes direkt till Västra hamnen och ombord på fartyg till Tallinn. › Läs mera
sport

Fotboll Champions League
Messi höll hov på Camp Nou
Lionel Messi spelade första fiol när Barcelona fullständigt utskåpade Stuttgart i åttondelsfinalens returmöte i Champions League på Camp Nou. › Läs mera
inrikes
STRATEGI
Pepsi-läsk dras bort från skolorna
Den internationella läsktillverkaren Pepsi drar bort alla sina sockerdrycker från grundskolorna.› Läs mera
kultur

LITTERATUR
Oprahs tidning gillar Monika Fagerholm
Monika Fagerholms Den amerikanska flickan skördar framgångar i USA. Nu rekommenderas romanen av Oprah Winfreys tidning O Magazine.› Läs mera
inrikes

MEDIEPOLITIK
Positionerna låsta i Yletvisten
Samlingspartiet håller fast vid att Rundradion ska övervakas av ett utomstående expertorgan om finansieringen sköts med en Yleavgift. SDP säger nej. Reformen går vidare bara om riksdagen kan enas.› Läs mera
kultur

LITTERATUR
Tove Appelgren kan få Alma-pris
Sju finländska författare och illustratörer kandiderar i år till Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (Alma).› Läs mera
inrikes

ÅBO
Brand i servicehem – hundra evakuerade
Ett hundratal åldringar har evakuerats från ett brandhärjat servicehem i Åbo. Fyra personer har förts till sjukhus.› Läs mera
utrikes
MAXIMUM
Cirkuschef åtalad för stulet nummer
Ett av cirkusnumren hos Cirkus Maximum sommaren 2008 var inte bara häftigt. Det kan ha varit olagligt också.› Läs mera
ekonomi

POPULÄRA SAJTER
Facebook större än Google
Facebook har för första gången kört om sökmotorn Google som den mest besökta internetsajten i USA.› Läs mera
inrikes
SPÄDBARN
Hundratals barn misshandlas till döds
Många småbarn dör årligen av föräldrarnas misshandel. Det framgår av ett pågående forskningsprojekt.› Läs mera
helsingfors
ESBO
Louko använde kort för 65 000 euro
Olavi Louko , som är Esbo stads tekniska chef och styrelseordförande för bolaget Västmetron, har använt kreditkortet flitigt. › Läs mera
Senast publicerade
- Betänkligt att sänka kraven 00.00
- SFP-duell med många frågetecken 00.00
- Messi höll hov på Camp Nou 23.47
- Inga finländare i final 21.51
- Woods comeback väcker känslor 21.50
- Susanna Pöykiö slutar 21.44
- Föga hopp om lösning i stuvarkoflikten 20.15
- Industriländer efterskänker Afghanistans skulder 20.08
- EU-länder beskylls för glädjekalkyler 19.28
- Biaudet hoppar av kampen om Sfp-jobbet 19.17

LÄSARNAS VINTERBILDER
Hbl-läsarna har aktivt skickat in bilder på den vackra inhemska vintern. Klicka på bildikonen för att se bilderna. Fler bilder läggs upp efter hand.
› Läs meraBloggar
Sportbloggen Självutnämnda sportsnillen spekulerar
Viva Pasi!
Pasi Rautiainen är i högform i Canal Plus Championsstudio. Sjukt roligt! ...
Jonas von WendtHbls kulturblogg Anteckningar från fjärde våningen
Konstnärer: går barfota och klär sig i mossa
Jag brukar tänka att Österbotten är en bra grogrund för kultur i alla former, men man undrar hur det är ställt e...
Philip TeirNöjesbloggen Vi var säkert där också
Fullt krig om dina stålar
Det är står klart redan nu att det blir en lång, het och högljudd festivalsäsong 2010. Knappt har ekot från Den...
Janne StrangHundkojan Indy lär Annika Madejska att sitta fint
Rubbade rutiner
I vanliga fall har Indy sina rutiner. Man går upp vid 09.00, går på första långa rundan, gör nummer ett och nummer...
annikamadejskaParkvakten Helsingforsredaktionens blogg
Vitt så långt ögat når
Gårdarna i stenstaden töms på snö. Men på många ställen flyttas inte längre än ut till gatan där det finns en massa snö från förut...
TommyLänkar
- Redaktionen
- › Hbl-kortet
- › Agenda
- › Kontaktuppgifter

