Helsingfors

HOMOFOBI

Helsingfors böjer sig för kritiken

Publicerad: 14/08 14:28 ›uppdaterad: 14/08 15:03

Idrottsverket i Helsingfors har ändrat sitt beslut om att inte tillåta affischer som kritiserar homofobi. Kovändningen beror på det allmänna motståndet beslutet väckt. Esbo följer i kölvattnet.

Idrottschef Petteri Huurre beslöt att trots allt tillåta affischerna efter att ha diskuterat saken med biträdande stadsdirektör Tuula Haatainen, rapporterar Vartti.fi.

 

Bara en timme efter att Helsingfors offentliggjorde sitt beslut meddelade även Esbo att man tänker gå med.

 

Idrottsväsendet i Vanda har redan tidigare godkänt kampanjen Uskalla (Våga).

HBL

 



Skriv ditt inlägg här

Namn


Rubrik


Text


Högst 550 tecken!

OBS! För att motverka missbruk sparas
uppgifter om användaren, bland annat IP-adressen.



Namnlös 21.8 2009 kl. 10.42

Rövarhistoria?

Dethär utspelades redan på 80-talet, då stormgevären inte ännu förvarades fastkedjade. Ammunitionen kunde fritt hamstras från skjutbanorna. Hela ärendet sköttes mycket diskret och fint av ledningen och de skyldiga beväringarna fick nog sitt straff. Homon förflyttades via kommendering omedelbart från kompaniet till annan tjänstgöring.


Håll med20Helt fel!19

PS 21.8 2009 kl. 7.54

Lägg nu för guds skull ner den här så kallade debatten, vad den egentligen handlade om har vi alla glömt för länge sedan.


Håll med19Helt fel!17

Hetero i alla väder 21.8 2009 kl. 0.22

Rövarhistoria?

Vad i helvete är det för idioter som trycker ett SKARPLADDAT stormgevär mot någons tinning, oberoende av vem som råkar ut för det. Låter så otroligt att det måste vara någon fåntratt som har hittat på det hela bara för att jävlas med folk på kommentarspalten. Alla som har varit i militären vet att man inte så där bara går omkring med skarpladdade vapen. Dålig historia, hitta på en bättre - men gå militären först, om du vågar eller pallar för det!


Håll med21Helt fel!16

Mera flatlöss! 20.8 2009 kl. 22.48

Instämmer med Hedvig! Hoppas du, Namnlös fjärtar ihjäl dig! Och grattis till Hbl för denna högtstående kulturella diskussion! En signatur för det framtida insestuösa Svenskfinland?


Håll med21Helt fel!19

Hedvig 20.8 2009 kl. 22.08

Grattis HBL till nivån på era anonyma kommentarer. Grattis försvarsmakten, som gör pojkar till män. Grattis fega, namnlösa nolla till din festliga humor. Önskar dig alla flatlöss i hela världen.


Håll med25Helt fel!17

Namnlös 20.8 2009 kl. 17.36

När vi efteråt tog upp saken med honom tyckte han att det nog var otäckt med ett skarpladdat stormgevär mot tinningen. Om själva "blow jobet" sa han att "nå de va nu int så farligt".


Håll med16Helt fel!19

Namnlös 20.8 2009 kl. 15.41

Haha, kom på en händelse i milin var vi under vapenhot hade en homo att "behandla" en stollig "vanha" som stod med händerna bakbundna, försedd med ögonbindel och byxorna nere. Ps. Saken torde vara preskriberad för länge sen.


Håll med22Helt fel!18

Hedvig 20.8 2009 kl. 14.43

Har följt med inläggen i den här kommentartråden i några dagar nu och voj söta öde. Den fullständiga sexfixering, okunskap och oförmåga till normtänk som florerar bland motståndarna till kampanjen är alldeles otrolig. Våga-kampanjen synliggör homofobin inom idrotten, men att den skulle lyckas så här "bra" hade jag svårt att föreställa mig. Skriv på ni, vartenda sunkinlägg gör bara poängen tydligare. Vädra ut alla unkna fördomar, förhoppningsvis blir luften friskare så småningom.


Håll med23Helt fel!20

Mannen 20.8 2009 kl. 11.54

Men vad man vet säkert är att pedofili är vanligare bland bögar en bland heteros.


Håll med21Helt fel!23

Il Capitano 20.8 2009 kl. 11.17

Om du inte vet...

Stackars lilla "Mannen". Vi vet ju aldrig säkert vem som är homo, lesbo eller hetero. I bastu bryr jag inte om det. Har aldrig brytt. Börjar man tänka på såna saker kan han bara bygga muren runtom sig och leva ensamma sitt eget trygg livet. Kanske det våre bästa för oss alla.


Håll med22Helt fel!20

Kontaktsport 20.8 2009 kl. 10.41

Fresta inte medborgarnas

Driver inte detta sunda människor bort från idrotten? Istället får vi någon form av gammal-Athenska bögkultplatser dit ingen annan mer vill gå!Stackars pojkar!


Håll med19Helt fel!21

Lars Osterman 20.8 2009 kl. 10.30

Troligen...

..ger dessa kommentarer en rätt så fel bild av vad folk egentligen anser.
Varför påstår jag det då? Ja, därför att alla åsikter som inte är salongsfähiga nog spolas ju liksom, eller vad. Tala om skev debatt!


Håll med19Helt fel!21

Sådant 19.8 2009 kl. 22.06

Olle ...

Kampanjen kommer att "i bästa fall" göra att homonas sak kommer fram. Men kanske inte såsom man hoppats.
Jag ser redan för mig... Vem är homon i vårat lag, motståndarens... Bonga homon.
Jag antar att det var knappast meningen.


Håll med23Helt fel!16

Bonden 19.8 2009 kl. 19.40

Anders

Det är ju fint att Anders på detta sätt åskådliggör problematiken, välj sida! Den hegemoni som SFP alla tider åtnjutit i svenskbygderna kan med fog ifrågasättas. Citerar Gudrun Eklöv, som suttit sju perioder som fullmäktigeledamot: "Spetskompetens och kunnighet spelar ingen roll. Vi ville föra fram XX som ordförande för miljövårdsnämnden. Hon har bl.a. jobbat på miljöministeriet och hade insyn och ett eget nätverk inom miljöförvaltningen. Men nej, se det gick inte eftersom hon var socialdemokrat."


Håll med25Helt fel!16

Namnlös 19.8 2009 kl. 18.54

Jaha. här är det att ta ställning lite mera gneomtänkt. Ber om ursäkt, jag trodde debatten gällde kampanjen, inte Partiets ställning. Det var ogenomtänkt av mig.


Håll med20Helt fel!19

Mannen 19.8 2009 kl. 15.32

Jag har nog förståelse för att t.ex. fotisdamerna, heteron och lesbon, inte vill duscha tillsammans. Blev en gång som ung kille uttittad i simhallens bastuavdelning av en av mina LÄRARE. Alla visste nog om att han var homofil, och hans porrfilmssamling var legend . Fy fan vad äckligt,säger jag!


Håll med22Helt fel!21

Anders 19.8 2009 kl. 12.43

Livet är hårt

Stckars "Lämna mig ifred" tycker synd om dig. Det finns ett annat sätt att se på saken. Är själv både hetero och allätare. Att homosexuella och andra "udda" grupper får tillträde till offentligheten och kräver respekt är något som jag, och skulle jag våga påstå, du har stor glädje av. Kampen mot inskränkthet, intolerans, all världens fobier kommer dock aldrig att tal slut. Se bara på den aktuella ekonomiska krisen. All sköns rasister och andra knäppskallar vädrar morgonluft. Tycker du ska ta ställning lite mera gneomtänkt. På vems sida står du?


Håll med21Helt fel!23

utopi 19.8 2009 kl. 12.33

svar till populäraste inlägget

Svar till namnlös, lämnas ifred frân heteronorm!
Ta dej en tänkare och fundera ut varför du kan sitta här och skriva texto ? Just precis därför att Heterosexualitét ÄR grundstenen i kulturen . Resten tillhör tolerans !


Håll med24Helt fel!20

Olle 19.8 2009 kl. 11.29

Putte min käre lille vän! Reklamerna poängterar mångfald och att det inte skall ha någon skillnad vad man är. Om homofobi inte skulle finnas och alla faktiskt bara skulle bry sig om idrottsliga prestationer skulle en sån här kampanj inte behövas. Ett sätt att rätta felaktigheter i samhället är att poängtera dom.


Håll med24Helt fel!17

Putte 19.8 2009 kl. 11.09

Bristande logik? Och förutfattningar utan grund?

Olle lille! Man skall bry sig mindre om sexuell läggningen med att poängtera en inriktning? Och på vilket sätt har man lagt märke att det inom laggsport finns rätt så mycket homofobi? Kanske trollen som är ute och spökar ;-) ?


Håll med22Helt fel!22

Olle 19.8 2009 kl. 10.36

Till Joggarn

Är det inte det som är pointen med hela kampanjen? Att man inom idott skall bry sig lite mindre om sexuell läggning. Om du inte har märkt att det inom laggsport finns rätt så mycket homofobi (och det, om något, är fixering runt sexuell läggning) så har du knappast hållit på sport nån gång.


Håll med22Helt fel!20

joggarn 19.8 2009 kl. 10.25

Pro Idrott

Hade homedvetet hoppats att ens idrotten sku få gå fri från homoismen men nehe t.o.m. inom denna genré fick dessa homoförespråkare in sitt budskap. Tycker att den sexuella läggningen är egal i idirottssammanhang - det är ju den idrottsliga prestationen som ska vara det centrala. Homoism verkar ju idag vara en merit åtminstones i dans, musik och konstkrestar - hade önskat att ens idrotten hade lyckat hålla sig fri från homoprpaganda.


Håll med22Helt fel!22

Putte (hetero) 19.8 2009 kl. 10.07

Oops

Argsomfan, vad är problemet? Signaturen bara hänvisar, att han inte hör till någon fanatiskt grupp! Fanatisk grupp= grupp som försöker aggresivt framföra att deras levenadssätt är det enda rätta! Blev du sårad för, att - du trodde altså – du blev förknippad med vegetarianer?


Håll med18Helt fel!20

Il Capitano 19.8 2009 kl. 10.00

Utan debatt märker vi ingenting

Bästa HBL, fortsätta dessa debatter! Han som vågar inte diskutera, den som har ingen tolerans, dem kan kanske segla förutan vind, skilja utan tårar, men kan dom leva tillsammans allena????
Och ni, bästa läsarna, kän ni läsa med tanke eller är det bara att ni läser och sen kommer ni ihåg att oijoi, i denna saken borde jag ha denna åsikt - så lärde min far mig...?
Vill ni vara fria måste ni se världen med öppna ögonen och öppet sinne. Våra föraldrar och deras föraldrar köpte den rätt - och plikt - dyrt. Vill ni få färdiga tanke gå till Iran.


Håll med24Helt fel!29

för mycket är för mycket! 19.8 2009 kl. 8.38

Snälla HBL stäng denna debatt, det har spårat ut! Jag bara hoppas dessa sexfixerade homofober tar det lite lugnare i sin egen icke-anonyma vardag och inte vågar spy ut lika mycket oförstående omkring sig.


Håll med19Helt fel!21

Argsomfan 19.8 2009 kl. 8.28

Just så

Lägg märke till signaturen "Icke vegetariansk hetero-man."
Vad står det här för? Jo nu kan man
1. slå samman vegetarianism och sexism "det är ju samma gäng" och
2. ta ställning EMOT en grupp som redan är förtryckt, för att heterokarlar tydligen känner sig "trampade på tårna" av "all denna frimodighet" eller hur de nu själva skulle uttrycka saken.
Voj voj nog är det synd om alla de här förtryckta hetero-karlarna... vad ska man säga? Jag blir så förbannat arg, så jag inte vet vad jag ska ta mig till.


Håll med21Helt fel!25

Förstår ej 19.8 2009 kl. 6.31

Konstigt

Vad har vegetarism (att äta grönsaker) med homofili att göra? ingenting


Håll med24Helt fel!31

Iakttagaren 19.8 2009 kl. 5.38

Bögsoppan

Hej på Er, det finns en massa tolerans i ankdammen och så bör det vara. Man skall kunna acceptera det mesta. Men, gränser måste också kunna accepteras och dras. Bögrallyt börjar gå på övervarv, kanske mattas ut, vilket vi hoppas. Båda parter i denna debatt yrkar på seger. Jag tror dock att vi gamla läsare har en bra sitts gentemot detta modefenomen. Vi längtar efter flera barn, barnbarn och en utveckling i harmoni. Kram på Eder alla!


Håll med29Helt fel!17

Namnlös 18.8 2009 kl. 14.29

idrott?

Tvivlar på att de som ligger bakom kampanjen är idrottsintresserade/-aktiva överhuvudtaget...


Håll med25Helt fel!19

Bänkidrottare 18.8 2009 kl. 13.41

Vart tog idrotten vägen?

Inlägget av signaturen "Icke vegetariansk hetero-man" är en liten pärla. Där finns hela "problematiken" i ett nötskal. Att tuta ut "homo" på affisch har ingenting med frisinne att göra. Om jag skulle röra mig på stan med "hetero" på t-skjortan skulle jag illa kvickt bli anmäld för någon myndighet (jag skulle ju indirekt ha antytt att det är negativt att inte vara hetero), eller i värsta fall få smaka på en "luuvitonen"! Vad är det egentligen kampanjen vill att vi ska "våga". Idrotten hade mått bättre av att få kampanjpengarna för idrott!


Håll med25Helt fel!19

Rikssvensken 18.8 2009 kl. 7.21

Överdrivet?

@IL Capitano, det är möjligt att du har rätt fast jag har nu bott i det purfinska Finland i drygt två år och ännu aldrig personligen mött någon svenskfientlighet. Jo, på en plats och det är i kvällspressen där man gärna försöker skapa rubriker och sensationer. När jag bodde i Sverige försökte kvällstidningarna ibland jaga upp stämningarna mot Norge och man gjorde sitt bästa för att sälja tidningar på den påstådda "svensk- respektive norskfientligheten". Vi som bodde på gränsen kunde bara skaka på huvudet åt enfalden.


Håll med18Helt fel!16

Herr E. 17.8 2009 kl. 19.17

Tycker också att det är märkligt med den här homolobbyn som tycks synas och höras över allt.
Det är bara att googla för er som vill så ser ni att högst 5-10% av befolkningen är bi eller homosexuella.Men när man följer med massmedierna så skulle man kunna tro att de är en förtryckt majoritet!Ofattbart.Och ändå fortsätter det här tjatet år ut och år in.


Håll med34Helt fel!28

J.G. 17.8 2009 kl. 18.56

Det är ett misstag att tro att människor inte tål sanningen. De kan. Men en propaganda som ljuger bevisar att den står för en dålig sak. Den kan inte bli lyckad i längden.


Håll med21Helt fel!15

Eftertänkaren 17.8 2009 kl. 18.20

Hjärnan ur fönstret?

Till er som tycker att det är för mycket hbtl-prat i media: allt annat är ju heteroprat! Tänk nu lite efter: vilket syns mera i samhället, i stadsbilden, på restauranger, på tivoli o.s.v.? Heteronormen så klart! På samma sätt som med kvinnoemancipationen är enda vägen att hålla frågan framme tills läget normaliseras, d.v.s. alla har accepteras utan fördomar.


Håll med28Helt fel!31

Queer-vänster-quasi-bög 17.8 2009 kl. 17.44

idioter

jag uppskattar verkligen homofobernas kommenterer! bätter underhållning har jag sällan skådat! tack! ni är verkligen totala idioter! hoppas ni nu kräver att jag kommer med motiveringar för min åsikt, eller ännu bättre vore det om anmäler detta inlägg! tack, idioter. ni räddade min dag!


Håll med14Helt fel!16

PS 17.8 2009 kl. 13.11

Rumpnissar

Jag tycker att homofili ær onaturligt men helt OK. Marknadsføring av detta kan bara leda till en positivare bild av homofiler och medmænniskor. Ingen blir homo av att læsa lite reklam :-)


Håll med21Helt fel!17

Namnlös 17.8 2009 kl. 13.02

Il Capitano

Jag tror att svenskfobia redan existerar. Både homofobin och svenskfobin ökar hela tiden epidemiartat. Orsaken skall inte sökas bland folket, utan i ett visst politiskt parti.


Håll med23Helt fel!21

Il Capitano 17.8 2009 kl. 12.19

Onaturlig eller...

Jag hade aldrig trott att det finns så mycket homofobian inom de sveskspråkiga... Låt oss räkna på litet. Hur många prosenten av människor sägs vara homosexuella? Och hur många prosenten av finländarna är svenskspråkiga? Vad om inom finländarna skulle plötsligt komma fram ett svenskfobiaepidemin?
Inom naturen kommer majoriteten alltid ta makten över minoriteterna. Vill vi undvika det borde vi ha toleransen till andra minoriteterna.
Appropå, Det kan hända så att denna kampanjen fungerar mot sin ursprunglig agenda om man kan tro på kommenten.


Håll med23Helt fel!21

Björn 17.8 2009 kl. 12.03

"Man får ju snart smyga med att man är hetero och dessutom tycker om en grillad köttbit. Kan jag få en enda TV-kanal utan homoprogram?"
http://www.tv7.fi


Håll med28Helt fel!20

Icke- vegetariansk heterokvinna 17.8 2009 kl. 11.27

Pust och suck

Leva och låta leva. I endräkt. Inte mera med det. Låta respekt och tolerans råda - den mogna människans etik. Basta. Också jag börjar bli trött på att ständigt och överallt möta nyheter, artiklar, krönikor och teveprogram gällande homosexualitet och homofobi. Tänk om t ex världens fattiga skulle få samma spalt- och bildutrymme.


Håll med28Helt fel!17

Namnlös 17.8 2009 kl. 8.55

Inte är nu jag gubbsjuk förresten. Är det det inte snudd på ärekränkning, att kalla nån gubbsjuk. Idén om speldräkter fick jag efter att ha följt med de två rikssvenska sjukampsdamerna i Berlin. Det gick nu inte så bra för dem sportsligt sett, men de stal i alla fall "showen" på något vis.


Håll med16Helt fel!20

Sven Sundström 17.8 2009 kl. 7.33

Tvi för er som tycker allt skamlöst är så politiskt korrekt.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man med våld skall prångla dessa budskap på allmänheten. Idrottspubliken är oftast rejäla män som inte bryr sig om homosex i ngn form. På min tid begrep iaf de homosexuella att knipa käft och inte försöka ge sken av att det de gör är ngt rättfärdigt. I dagens samhälle är folk helt skamlösa! Varför skall man tvingas utstå homopropaganda hela tiden? Inte går normala människor runt och hela tiden poängterar sin sexualitet.


Håll med26Helt fel!20

Namnlös 17.8 2009 kl. 0.21

Halleluja

Snälla HBL stäng denna debatt, det har spårat ut! Jag bara hoppas dessa sexfixerade homofober tar det lite lugnare i sin egen icke-anonyma vardag och inte vågar spy ut lika mycket oförstående omkring sig.


Håll med23Helt fel!26

Ove Stenmark 16.8 2009 kl. 20.48

Ja, Bonden, inom lagsport finns det de som inte är dopade och kanske rentav inom friidrotten med. De förtjänar respekt. Doping, politik och alternativ livstilspropaganda hör helt korrekt ändå inte till idrotten. Lika lite som kommunisternas hjälp att informera om politiken och u-landshjälpen i skolorna på 70-talet.


Håll med20Helt fel!22

Arne Storgård 16.8 2009 kl. 17.25

Nej till homosex och homon!

Man borde inte göra reklam för homosex. Unga pojkar är lättpåverkade och kan ta efter om homosex börjar ses som ngt populärt. Gud skapade man och kvinna för att de genom att ha sex med varandra skall få barn. Att två män har sex med varandra är rent ut sagt ogudaktigt. Dagens samhälle påminner dag för dag mera om Sodom o Gomorra. Har vi helt glömt vad som står i rättesnöret, den helige skrift? Homon borde inte accepteras alls i samhället utan istället mötas av berättigad avsky. Syndarna skola brinna på den yttersta dagen!


Håll med24Helt fel!20

Bonden 16.8 2009 kl. 17.04

Bra sagt Ove. Men jag vill inte gå så långt som att avveckla idrotten, särskilt inte fotbollen. Däremot är jag emot detta stupida förslag att talkoarbetande tränare nu också skall pådyvlas rollen av sexualrådgivare.


Håll med24Helt fel!17

äijä 16.8 2009 kl. 16.52

Dream On Little Dreamers

Hatet mot homosexuella är som gjutet i betong i det här landet.Visst kan man snacka vackert om att så inte ska vara, men verkligheten ute på gatan och i barerna är en helt annan.
Dessutom lär redan olika inhemska "underhållningsprogram" på Tv att åtminstone alla svenska män är homon.Men om den saken får vi ju inte diskutera.Nu talar man hellre om homofobin inom idrotten.Vilket i och för sig är bra.Ni vet t.ex. finska fans som hånfullt skriker "homo" till svenska ishockeyspelare.Också vi finlandssvenska män får gå men
stämpeln: "Rika homon!"


Håll med23Helt fel!24

Ove Stenmark 16.8 2009 kl. 16.28

Egentligen borde man föra en kampanj mot idrott och lagsport som är sysslor som inte bara hemsöks av de värsta typerna utan utvecklar dem. Omoral i form av doping läggs till den naturliga mytomanin. Då är motorsport sundare. Vackra paraplyflickor som står över Mika Kallio symboliserar kvinnan som dras till resurser och män som behärskar dem till lek och nytta i form av tekniska innovationer. Sponsorerna agerar enligt marknadsekonomins principer och söker sig inte till skattebetalarens plånbok för att bekosta medelmåttiga prestationer.


Håll med22Helt fel!15

Namnlös 16.8 2009 kl. 15.28

håhå

Gubbsjuk, homo eller lesbo, syrjintä is so last season. Låt alla blommor blomma i sann liberal anda.


Håll med27Helt fel!18

håhå 16.8 2009 kl. 14.56

Skärp dig namnlös

Vad har ditt gubbsjuka dräglande med den här diskussionen att göra?


Håll med18Helt fel!17

ZZZ 16.8 2009 kl. 12.02

Steken kan vändas

Jag har själv hört flickor klaga, när de i lagsport för damer (i en grenarnarna där det inte är ovanligt med lesbiska spelare) har försöks omvändas/övertalas av lesbiska spelkompisar.
Dessa vill även ha "efterfester" på homoresturanger.
Hur långt får sådan här påtryckning gå, innan den anses opassande.
Eller är det politiskt korrekt beteende som måste stödas?


Håll med27Helt fel!25



Moppe 15.8 2009 kl. 21.44

Till posse...

Ööööhhh...du upprepar bara det som jag sa. förstår inte vad du är ute efter egentligen. Men jag antar att du har lite problem med att skilja på orden norm och normal. Norm är kort sagt majoritetens åsikt, normalt är ett försök att förklara vad som är naturligt och grejen e den att homosexualitet är precis lika naturligt som heterosexualitet. Likaså är transsexualitet etc.


Håll med16Helt fel!17

Moppe 15.8 2009 kl. 21.37

Till seppo...

För att klarlägga...du överdrev de heterosexuellas med en rejäl bit.


Håll med24Helt fel!19

Moppe 15.8 2009 kl. 21.34

Till seppo...

Tyvärr är det nog tvärtom...95% överhuvudtaget är en siffra du själv har hittat på. Därav ljuger du.
okej...nå då vet vi det om dig. Å inget farligt med de..


Håll med17Helt fel!19

Namnlös 15.8 2009 kl. 14.52

Fotbollsdamer

Varför måste damernas speldräkter vara "so last season"? Man kunde gott ta modell av fri-idrotten och ha mera åtsittande dräkter. På det viset kunde man kompensera publiken för eventuella brister i teknik och taktik och följaktligen få mera publik till matcherna.


Håll med14Helt fel!25

Seppo Taalasmaa 15.8 2009 kl. 13.36

Till Moppe

Är det 99 % som hetersexuella? Ursäkta att jag överdrev de homosexuellas andel, men kampen mot heteronormativitete kräver lite propaganda. Själv har jag nog smakat av båda kakorna, men måste medge att jag föredrar den ljusröda framom den bruna.


Håll med19Helt fel!24

Posse Idästä 15.8 2009 kl. 12.19

"DET FINNS INTE EN ENDA "NORMAL" SEXUALITET."
Betyder det alltså att det inte kan finnas ngn onormal sexualitet heller? Per definition kan väl inget vara onormalt om det inte kan jämföras med ngt normalt?


Håll med24Helt fel!17

Heikki Laakso 15.8 2009 kl. 12.14

"Önskvärt skulle också vara att man från förbunden förde fram mera bögar som affischnamn."
Iaf i finsk ishockey blir det nog svårt att hitta. Hockey är en så manlig sport att fjollorna knappast överlever till elitnivå. Även de svenska förstärkningarna (t.ex Stefan Öhman) är överraskande nog heteron. Kanske man har bättre framgång i ngn annan sport att hitta ett affischnamn? Tävlingsdans eller konstskrinning kanske?


Håll med19Helt fel!13

Moppe 15.8 2009 kl. 12.04

Till Jana BANAN..

Tyvärr har du fel...heterosexualiteten är måhända normen rent kulturellt. Men om man ska gå efter att det som är normalt är det som det finns mest av (vilket ja nu antar att du rent enfaldigt gör) så är du helt ute och cyklar. DET FINNS INTE EN ENDA "NORMAL" SEXUALITET. Utan det är helt enkelt nåt som varierar från person till person.


Håll med22Helt fel!22

Moppe 15.8 2009 kl. 11.59

till Seppo...

95% är heterosexuella?! Ursäkta nu men nu dras du nog med lögner och inget annat.
BTW. så hoppas jag du vet att undersökningar klart och tydligt visar att homofober ofta själva är attraherade till andra män.


Håll med17Helt fel!22

? 15.8 2009 kl. 11.40

Varför ja?

"Varför kan vi inte bara leva och godkänna varandra som vi är?" var det någon som skrev. Det kan jag alldeles utmärkt väl göra utan att drabbas av homofobi. Men när det ordnas prideparader, hbt-dagar m.m. tycker jag att folk kör upp sin läggning i ansiktet på mig, och då känner jag mig illa till mods. Varför ska man förresten vara "stolt" (Pride) över att var född på ett visst vi? Stolt över att vara svart, stolt över att vara vit, stolt över att vara gay? Man kan vara stolt över något man har åstadkommit, men inte över hur man råkar vara född.


Håll med23Helt fel!22

Namnlös 15.8 2009 kl. 11.15

Om jag nu i träningar tar på mig en tröja där det står hetero på ryggen, följer jag kampanjen eller är det opassande.
Om en homo gör motsvarande, hur ses det då?
Världen är konstig, även utan stämpelyxor som homofob eller rasist?
Det är onöjdigt att föra in politik (i vilken form som helst) till ställen där det inte hör hemma.


Håll med26Helt fel!18

Seppo Taalasmaa 15.8 2009 kl. 10.43

95 % är heterosexuella

Konstigt att den sexuella läggning som 95 % av befolkningen har är normerande i samhället. Och nog är det hemskt att pojkar använder homo som skällsord, istället borde de nyfiket utforska varandras kroppar som de gamla grekerna.


Håll med20Helt fel!19

Namnlös 15.8 2009 kl. 9.54

Confused

Heteronorn, säg mig hur reklamerna skall se ut? Vi har ju t.ex. realyty programformat i tv nu där det skall finns med minst en homo och en mörkhyad. Skall verkligheten se ut som big brother? Vad får man tala om i omklädningsrummen, reklamer osv utan att ni skall bli sårade?


Håll med20Helt fel!21

Namnlös 15.8 2009 kl. 7.20

Konstigt

Oj, vad Olof är snarstucken! Tydligen var du inte ute efter, att njuta av matchen utan för, att söka fel hos andra ;-) Tur att det tog bara 47 s så fick du gå tidigt hem i ilskan. Hoppas ingen tvingar dig flere gången till ishockey match! Stämningen bara förstörs av surpuppor.


Håll med22Helt fel!22

Olof Ringvald 15.8 2009 kl. 6.23

Det är jättebra att även idrotten tar upp detta superviktiga ämne. Jag tvingades en gång besöka en ishockeymatch och blev jätteilla berörd då fansen kallade IFK's målvakt för homo då han släppte in ett mål så jag lämnade matchen redan efter 47 sekunder. Något måste göras för att få in andra värden i idrotten också på läktaren. Portförbud till arenorna för den som skäller på homosexuella skulle vara en start. Önskvärt skulle också vara att man från förbunden förde fram mera bögar som affischnamn.


Håll med31Helt fel!20



Namnlös 14.8 2009 kl. 21.26

Hey come on prinsessat, nu var det idrott och sånt vi diskuterar.


Håll med12Helt fel!20

Namnlös 14.8 2009 kl. 21.00

Vem blir egentligen kär i kön? Människor någon? hohooo?


Håll med27Helt fel!22

Supervege ickehetero kvinna 14.8 2009 kl. 20.59

fint inlägg om HETERONORMEN tack för det!!


Håll med20Helt fel!23

Jan BANAN 14.8 2009 kl. 20.55

Kära "namnlös"

Det är faktiskt hetorosexualitet som är normen i samhället. Utan denna normala läggning skulle ju fortplantningen helt enkelt inte fungera. Människosläktet skulle inte existera.
Hur enfaldig får man vara?


Håll med23Helt fel!22

Jan BANAN 14.8 2009 kl. 20.55

Kära "namnlös"

Det är faktiskt hetorosexualitet som är normen i samhället. Utan denna normala läggning skulle ju fortplantningen helt enkelt inte fungera. Människosläktet skulle inte existera.
Hur enfaldig får man vara?


Håll med29Helt fel!24

Supervege ickehetero kvinna 14.8 2009 kl. 20.55

Jaa, varför?

Varför har heterokulturen varit det enda som påtvingats folk i århundraden? Varför finns det folk som inte tillåter andra att vara och tänka annorlunda? Och varför kan vi inte bara leva och godkänna varandra precis som vi är?
Inte ber jag alla heteron jag möter varje dag som utövar sin kärlek att lämna mig ifred! Jag accepterar, detsamma skall göras för homona!


Håll med42Helt fel!26

Namnlös 14.8 2009 kl. 20.19

Lämnas ifred från HETERONORM

Det är tydligt att heteronormen är så inrotad i vissa personer att de inte SER att överallt på jobb, på bröllop, på fester, i TV, i tidningar... matas jag som homo med HETEROantagande, HETEROromantik, HETERObilder och HETEROkultur. Varför är det just hereon som skall få allt utrymme och just deras kultur bejakad som om den vore grundstenen i samhället? Resultatet är en ännu mer utfryst hbtiq-grupp som ses som ännu mer konstig och "speciell".


Håll med33Helt fel!22

Namnlös 14.8 2009 kl. 20.01

Och varför jag vet, nå för att jag blev ställd inför Bollförbundets disciplinutskott för att fysiskt ha attackerat en domare,(knuffade till honom bara, inga straffpåföljder) var han väldigt partiskt dömde till hemmalagets favör, och dessutom kallt upplyste mina flickor om att man pratar finska i Finland.


Håll med21Helt fel!21

Namnlös 14.8 2009 kl. 19.46

Blev alla tidigare kommentarer censurerade???


Håll med21Helt fel!20

Namnlös 14.8 2009 kl. 18.52

forts. Gränsen dras där vid fysiskt våld. "Den som sig i leken ger han får leken tåla."


Håll med25Helt fel!24

Namnlös 14.8 2009 kl. 18.50

Hela homojutttun är ju från rö... dragen. Först påstår man att "läggningen" skulle påverka t.ex. chansen till speltid. ALLA som håller på med lagidrott vet att det nog är andra faktorer som avgör. Det intresserade inte populisten Wallin, som på politikers vis genast drog fram "skällsord" och liknande som ibland förekommer i "stridens hetta". Att lite psyka sin motståndare hör idrotten till, och alla som sysslar med idrott förstår nog dessa "koder". Regelverket tillåter att t.ex. en domare får utstå vilka verbala smädelser som helst. forts.


Håll med20Helt fel!31

Icke vegetariansk hetero-man 14.8 2009 kl. 17.56

Lämna mig ifred

Varför måste bög-kulturen tvingas på varje individ i varje sammanhang? Jag kan inte läsa en tidning eller se på TV utan att ständigt möta diverse homoprogram, prideparader, mode för lesbor, adoption och giftermål för den ena och andra.
Jag är banne mig utled på detta ångvältsmaskineri vars syfte är att tvinga alla erkänna att allt som har med homo att göra är normalt, fint och skall bejakas.
Man får ju snart smyga med att man är hetero och dessutom tycker om en grillad köttbit. Kan jag få en enda TV-kanal utan homoprogram?


Håll med75Helt fel!51

Fotislesbon 14.8 2009 kl. 17.51

Om ni som är emot kampanjen inte skulle få diskutera något om era förhållanden, familjeliv,era heterokompisar, flick- och pojkvänner, snygga män eller kvinnor i ert lag/er sport, skulle ni då känna er nöjda? Skulle ni överhuvudtaget ha NÅGOT att prata om? Vädret å jobbet kanske, vem orkar lyssna på det i längden?
Fattar ni inte att det inte handlar om sex? Det handlar om vanligt vardagsliv, vanligt vardagsprat som alla inte vågar prata om i rädsla för att bli utfrysta i sin sport.
Det är DIN sportkompis det handlar om här...


Håll med27Helt fel!13

Namnlös 14.8 2009 kl. 16.43

Oj dessa tider!

Jaha, agressivitet betalar sig! Denna grupp har framhävat sig mycket på sesnaste tiden! Konstärer använder sig också av detta tema för att få publicitet med namn som första skribenten skriver! Hoppas dock att idrotten är det viktigaste i fortsättningen inom IDROTTSverksamheten och inte sexualiteten! Eller blir det revulution där idrotten blir en bisak?


Håll med29Helt fel!30

Namnlös 14.8 2009 kl. 16.25

Homo-skrikandet

Bra gjort, det var det dummaste att försöka förbjuda en dylik kampanj. Redan det att ordet homo används som skällsord och markör för allt omanligt inom idrotten är oroväckande. Det skulle säkert behövas mer kunskap än en affischkampanj kan ge, men den är en bit på väg i rätt rikning!


Håll med38Helt fel!26

Namnlös 14.8 2009 kl. 16.22

HELA VÄRLDEN STÖRSTA HOMOLAND : FINLAND..HOMO FINNAR MED SIN SEXUAL IDOL : HOMO MANNERHEIM !!


Håll med16Helt fel!19

Helsingfors

byggprojekt

Rivning hotar Drumsö vattentorn

Drumsö vattentorn kan kanske fira 60 årsjubileum om ett par år. Men hos ägaren, Helsingfors stad, förekommer motstridiga viljor, dels vill man riva byggnaden, dels kulturmärka den. Upphovet till tvisten är att vattentornet är i dåligt skick.› Läs mera

Vanda

INBROTT

Kioskrånare misshandlade försäljare i Vanda

En man rånade en R-kiosk på Karlavagnsvägen i Vanda på fredagskvällen.› Läs mera

Sibbo

Läkarköer oroar i Östersundom

Bussen går oftare. Metron är efterlängtad. Däremot oroar sig invånarna i området som Helsingfors annekterade från Sibbo för läkarköer.› Läs mera

Helsingfors

Boende

Urbana innergårdar lockade hundratals

Vi trängs i tysta, lydiga led för att få en titt på tio mer, eller mindre, välbevarade innergårdar i Rödbergen, Eira och Ulrikasborg.› Läs mera

Helsingfors

I KVÄLL

Midnattsloppet lockar nybörjare

Fyratusen löpare väntas springa Midnattsloppet i Helsingfors i kväll.  › Läs mera

Helsingfors

LANDMÄRKE

Rivning hotar vattentornet på Drumsö

Ska byggnaden på Drumsö rivas eller kulturmärkas? Upphovet till tvisten är att vattentornet är i dåligt skick.› Läs mera

Esbo

ISMANNEN

Ötzi dog av en pil i skulderbladet

Mannen som hittades på alperna 1991 är fortfarande ett mysterium. Filmen om ismannen Ötzi visas på Esbo stadsmuseum på lördag.› Läs mera

Helsingfors

KYRKAN

Exorcismen ingen publiksuccé

En handfull journalister och knappt lika många andra intresserade följde med kyrkoherde Juha Molaris exorcism på Domkyrkans trappor i dag. Domkapitlet vill inte ännu uttala sig om fallet.› Läs mera

Helsingfors

SPELBEROENDE

Ny spelklinik granne med Casino

I september inleder spelkliniken Tiltti landets första öppna stödform för personer med spelberoende. Servicepunkten ligger på Kaisaniemigatan 2, nära Casino, vid Järnvägstorget i Helsingfors.› Läs mera

Helsingfors

LATBRI

Ostar från City- och K-market återkallas

Flera partier ost av det italienska märket Latbri återkallas från marknaden eftersom de misstänks vara ohygieniska. › Läs mera

Helsingfors

BRUNAKÄRR

Lik glömdes i kylrum i fyra månader

Ett lik glömdes kvar i fyra månader i kylrummet på rättsmedicinska avdelningen i Brunakärr. Kroppen blev aldrig bokförd.› Läs mera

Helsingfors

MATBUTIK

Stockmann ändrar sig – skyltar också på svenska

En halv hektar matbutik öppnade i dag i Helsingfors när Stockmanns delikatess slog upp dörrarna. Och nu får man också plats med svenska på skyltarna i köttdisken.   › Läs mera

annonsera här